Trangia
Sällar mig till kören och föreslår Trangia med gas, det är en väldigt bra start som med enkla medel kan optimeras beroende på vilken typ av tur du gör. Både tillbehör du kan göra själv och köpa finns i oändlighet, väldigt många köksprylar tycks vara designade för att gå ner i ett Trangia.
Det är ett väldigt trevlig kök som det går att laga mat på och inte bara värma vatten. Det är stadigt nog för att kännas tryggt inne i abside vilket jag sätter rätt stort pris på.
Även om vindskyddet på trangia tillför en del vikt är det enligt mig svårslaget vad gäller stabilitet och skyddande förmåga, det sparar tillräckligt med gas på en längre tur för att vara värt det, även om det finns andra lösningar som kan kapa ytterligare vikt.
Gällande att köket låter, så ska du inte underskatta säkerhetsaspekten och den praktiska nyttan av detta. När man drar på för att tända är det väldigt smidigt att höra hur pass hårt tryck man drar på. Vill du ha ett ljudlöst är det nog sprit som gäller, det är bara komplettera med en sådan brännare för en mycket billig peng. Jag har gått från sprit till gas och ljudet vänjer man sig vid, så farligt mycket låter det inte.
Det är nog bara på en tur där jag är ensam och vikten är kritisk eller om vi skulle vara väldigt många som jag skulle fundera på andra alternativ.