Stabiliserande hajkbrickor för toppmonterade brännare

Som de flesta läsare nog känner till, så är ju toppmonterade gasolkök ganska vältningsbenägna. Det gäller särskilt de toppmonterade gasolkök som använder lösa grytor, t.ex. MSR Pocket Rocket Deluxe.

Toppmonterade gasolkök med fastskruvade grytor, som t.ex. Primus Lite + och Primus Lite XL, får ju en helt annan stabilitet, just för att brännare och kokkärl är ihopskruvade. Men även dessa kök kan ju välta.

Å förvisso finns det ett flertal olika stabiliserande fotstöd att sätta på gasoltuben, där MSR Universal Canister Stand https://cascadedesigns.com/products/universal-canister-stand verkar vara den bästa och således bli ungefär dubbelt så dyr som t.ex. Primus motsvarighet. Men den räcker inte långt, om underlaget är lite ojämnt.

Ett lite bättre alternativ är förstås en MSR LowDown Stove Adapter https://cascadedesigns.com/products/universal-canister-stand som förvisso sänker brännaren med 4-11 cm (beroende på vilken gasoltub du använder) och dessutom har ett gasolvred vid anslutningen till gasoltuben. Men de toppmonterade gasolköken känns fortfarande alltför vingligt i min smak - särskilt om det toppmonterade gasolköket har ett löst kokkärl!

Å tyvärr verkar inte MSR Trillium Stove Base
https://cascadedesigns.com/products/trillium-stove-base passa till vare sig Universal Canister Stand eller Trillium Stove Base, varför jag fick fixa mig en egen stabiliserande hajkbricka, som passar till båda!

Å den blev riktigt bra, om jag får säga det själv. En helt annan stabilitet på brännarna. Dock är det lite olika mått på Universal Canister Stand och LowDown, så det fick bli en 2 i 1-lösning, där jag fick markera vilka bleck som är vad.

När jag använder plattan med MSR Universal Canister Stand, så monterar jag först Universal Canister Stand i blecken och därefter sätter jag på gasoltuben.

I framtiden tror jag att jag kör MSR Pocket Rocket Deluxe med MSR LowDown, medan jag nog kommer att alternera mellan LowDown och Universal Canister Stand när jag använder min Primus Lite.

20250313_204448.jpg

20250313_204909.jpg

20250313_205043.jpg

20250314_172851.jpg

20250315_171719.jpg

20250317_110635.jpg

20250317_153606.jpg

/Niklas

Senast ändrad:
Kul med hemslöjd, snyggt jobbat.

Men toppmonterade kök är väl designade just för att få låg vikt. Annars kan man ta ett spindelbenskök som står stadigt på marken. Lite tyngre, men bra om man vill använda tex stekpanna. Föredrar nog det senare.

Tackar!

Jo visst blir spindelkök betydligt stabilare (å sådana har jag). Men ibland räcker det ju med en snabb kopp kaffe, the, choklad, varma koppen etc. och då funkar toppmonterat bra i fält - givet att det blir tillräckligt stabilt!
/Niklas

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg