Vilket kök är rätt för mig?

Lite vassare gas än primus powergas vintertid är biltemas torch-gas 17-602 - kräver dock slang-kök i flesta fallen. ännu bökigare format (högre flaska) men med ännu vassare gas är sievert 2206 och 2208 som är som husvagnspropan och ger gas med anständig tryck utan värmehjälp nedåt -30 grader.

Att tänka på att så fort man använder multifuel så stiger vikten med minst ett par hundra gram för samma mängd uppvärmd vatten som med gas, då pump, bränslebehållare och slatten med soppa som inte kan nyttjas i behållaren men ändå måste finnas där för att det skall fungera, väger en del.

Att tänka på att så fort man använder multifuel så stiger vikten med minst ett par hundra gram för samma mängd uppvärmd vatten som med gas, då pump, bränslebehållare och slatten med soppa som inte kan nyttjas i behållaren men ändå måste finnas där för att det skall fungera, väger en del.

För att få lite mer balans i tyckandet:
-Gas kräver oxå bränslebehållare
-Jag vet inte vilket bensinkök som måste ha en slatt för att fungera men mitt xgk slutar inte brinna förrän flaskan är torr. Jämför det med gaskök som tappar effekt när flaskan börjar ta slut.
-Just slattar som ackumuleras i garderoben och halvfulla flaskor som aldrig tycks ha lagom mycket bränsle för den aktuella turen är en nackdel med gas. Resultatet blir att att man ofta bär med sig två halvfulla flaskor på den längre turen istället för en full. Alternativt en full flaska på den korta turen som bara hade krävt en kvarts flaska.

För att få lite mer balans i tyckandet:
-Gas kräver oxå bränslebehållare
-Jag vet inte vilket bensinkök som måste ha en slatt för att fungera men mitt xgk slutar inte brinna förrän flaskan är torr. Jämför det med gaskök som tappar effekt när flaskan börjar ta slut.
-Just slattar som ackumuleras i garderoben och halvfulla flaskor som aldrig tycks ha lagom mycket bränsle för den aktuella turen är en nackdel med gas. Resultatet blir att att man ofta bär med sig två halvfulla flaskor på den längre turen istället för en full. Alternativt en full flaska på den korta turen som bara hade krävt en kvarts flaska.

Håller med.

Därför gillar jag mitt Primus Omnifuel. Det är alltid lätt att ha med sig lagom mycket bränsle o jag kan själv fylla på flaskan hemma samt att det är lätt att få tag på nytt bränsle utomlands. Inga funderingar över gastillgång o fattningar för tuben.

Men, det väsnas rätt mkt (även på gas), det kräver lite tänkande när man tänder (det är något man lär sig, men det går ju inte att låna ut det hur som helst), det kan vara lite ostadigt m separat vindskydd o kastrullerna ståendes direkt på brännaren (det funkar fint när man är själv men om många människor springer runt kan det kännas lite osäkert o svårt att flytta på, hade jag haft barn runt omkring mig skulle jag definitivt inte valt en sån lösning).

Jag tror att ett trangia m gastillsats är det enklaste valet när man ska hålla sig hemma i Sverige.

Tack för alla svar :) Det lutar mot ett Trangia 27....men vad är egentligen skillnaden mellan alla i 27-serien? Lyckas inte hitta den direkta skillnaden på trangias hemsida.

Tack för alla svar :) Det lutar mot ett Trangia 27....men vad är egentligen skillnaden mellan alla i 27-serien? Lyckas inte hitta den direkta skillnaden på trangias hemsida.

Trangia 27 är alldeles för litet för två skåningar på vandring om man inte vill laga mat i omgångar. För två äldre bridgespelande damer räcker det däremot gott och väl. ;-)

Till två pers hade jag siktat på en kastrull på minst 1.5 liter.
YMMV

Om det är ditt första kök är jag övertygad om att ett Trangia 27 kan vara ett alldeles utmärkt val. Å andra sidan kan du få ett "motsvarande" kök för en tredjedel av kostnaden på Biltema (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Stormkok-9-delar-26491/)...

I de allra flesta fall funkar ett spritkök alldeles utmärkt och om man inte ska upp på höga höjder, gå riktigt långa turer eller är extremt viktmedveten så tycker jag egentligen inte att det spelar någon större roll vad man har - det handlar då mest om bekvämlighet.

Gasolkök är extremt smidiga att använda, så vill du ha smidighet är det att rekommendera (om du inte tänker dig mer extrema turer). Flerbränslekök funkar "överallt" och i kraftig kyla. Spritkök fungerar bra i Sverige och är billiga.

Hur tänker du använda köket?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg