Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vill man ha ett kök i sitt överlevnadskit så är det självklart det klassiska Trangia med spritbrännare som gäller. Lika fritt från LULL-LULL som en klassisk KLIPPO made in Helsingborg. De som var med kanske även minns denna brännare från sin lumpartid.
Mitt Trangiakök från -79 har inte nyttjats på flera år men skulle det behövas någon gång så kommer det garanterat att fungera. Dock, för veckolånga ensamvandringar utan möjlighet att proviantera blir det lättare och mer bränsleeffektiva kökslösningar som kommer i fråga.
trangia med gasbrännare är inte stege långt efter spritbrännaren när det gäller driftsäkerhet, men om man ändå inte kan sova gott i fasan för ett trasigt gasolkök, så kan man peta ned någon lätt toppbrännare som reserv.
Grr är nöjd användare till ett gammalt ETA packlite förutom att det är något av ett pussel att handskas med. Tyckte ETA spider såg ut att vara alldeles strålande sett till vad jag vill ha så det är inte kul att springa på en sån här tråd där det köket nämns som ett av problembarnen.
trangia med gasbrännare är inte stege långt efter spritbrännaren när det gäller driftsäkerhet, men om man ändå inte kan sova gott i fasan för ett trasigt gasolkök, så kan man peta ned någon lätt toppbrännare som reserv.
Tillräckligt vindskyddat ställe så är det inget som felar trangia med gasbrännare, och vid behov (om man klottar rejält) så är det ganska lätt att plocka i delar och rengöra utan specialverktyg. Enligt egen erfarenhet är det gasburkens ventil som är den svagaste länken så jag föredrar (trots viktökningen) flera småburkar istf en stor.