Incident: Smält Primuskök

Brinner gasen normalt med synliga lågor ovanför tratten så är det iaf inte stoppfelet.
Detta orsakar iaf kraftig överhettad brännare , det skall ju brinna ovanför eller strax på.

Varför lågorna smiter in i nätet/tratten och brinner där inne är ju pga av felaktig blandning
så det kan bara brinna där.

Brinner det ovanför skall man inte få en sådan här överhettning om man inte gjort nått eget
vindskydd med lite väl bra prestanda.
Ja typ väldigt vindtät med superreflektrande alu folie på insidan osv.

Kanske något OT

Med fotogen eller bensinkök är det ganska vanligt att det blir lågor mellan munstycket och brännarhatt/brännarkopp. Då är det ofta dålig förvärmning eller någon form av läckage som ligger bakom.

Thure

Stoppfelet låter rimligt i och med att vattnet tog sådan tid på sig att koka upp och avtog nästan helt framåt slutet. Även konstruktionen på Eta Lite är med tre hål i metallröret under brännaren, där luft och gas blandas.

Dessvärre gjorde jag inga iakttagelser av hur lågan såg ut under tiden som köket var igång, utan upptäckte bara den smälta plasten och stängde av. Men möjligen har jag en vag minnesbild av lågor nertill och inte upptill... Dock inte helt säker.

Samtidigt kunde jag faktiskt använda köket utan större problem tre gånger innan, så stoppet kan knappast ha kommit från fabriken, och jag är rätt säker på att det inte kommit in något skräp - jag är rätt mån om att nya prylar ska kännas nya länge och hanterar dem som kirurginstrument. ;)

Att döma av de andra konkreta fall som kommit upp i den här tråden så tycks en gemensam nämnare vara piezotändning (och ibland plastkomponenter), snarare än märke eller modell?

Tändstål

När det gäller tändning av gaskök kan jag varmt rekommendera tändstål. Osvikligt i alla väder!!!

Stoppfelet låter rimligt i och med att vattnet tog sådan tid på sig att koka upp och avtog nästan helt framåt slutet. Även konstruktionen på Eta Lite är med tre hål i metallröret under brännaren, där luft och gas blandas.

Dessvärre gjorde jag inga iakttagelser av hur lågan såg ut under tiden som köket var igång, utan upptäckte bara den smälta plasten och stängde av. Men möjligen har jag en vag minnesbild av lågor nertill och inte upptill... Dock inte helt säker.

Samtidigt kunde jag faktiskt använda köket utan större problem tre gånger innan, så stoppet kan knappast ha kommit från fabriken, och jag är rätt säker på att det inte kommit in något skräp - jag är rätt mån om att nya prylar ska kännas nya länge och hanterar dem som kirurginstrument. ;)

Att döma av de andra konkreta fall som kommit upp i den här tråden så tycks en gemensam nämnare vara piezotändning (och ibland plastkomponenter), snarare än märke eller modell?

Stoppet uppstår oftast ovanför dom här tre hålena - det kan även leda till att gas brinner runt dom här tre hålena om det är nästan tvärstopp.
Det här är ganska sällsynt men kan ju vara bra o känna till.

Det här kan ju leda till ett allvarligare haveri för gasflaskan på dessa kök med en del plast.

Piezotändare skall man inte lita på alls - man kan ju använda den till den lägger av och skruva bort den.

Är det nån som vet hur man kan laga piezotändaren?

min har inte smält, funkar bara inte. När jag skruvade isär brännaren och tog väck tändaren så är det en liten lös rektangulär/avvlång metallbricka på ena sidan som jag undrar om den inte ska sitta fast. Kan den gått av? Den ramlar ur en liten springa om jag vänder på tändaren.

Kom på att koppartråden som leds i vita plaströrer är ganska sotig nertill, ev också liten förändring/smälta av plastiso. nertill.

Jo, har kört med tändstål sen den pajjade, men vore kul om man kunde få igång den. Vet inte ens om man kan montera bort den eller om den behövs för att hålla ihop hela brännaren. Tror det.

Det var ytterst nära att jag slog sönder hela köket i ilska förra helgen när jag inte fick mitt morgonkaffe och gröt (pga igensotningen som jag senare upptäckte.)

Vid såna tillfällen är det tur att ha med sig sitt lilla hopfällbara vedkök (Bushbox)

Detta med

trasig piezotändare på Etakök har diskuterats tidigare. Sök och se om diskussionen gällde din modell.

Thure

K.i.s.s.

Spindelkök, med så lång slang som möjligt, vredet på ventilen till flaskan. Ingen tändare på köket, tändstål eller cigarettändare/tändstickor. Löst vindskydd av valfri konstruktion.

Det man förlorar i vikt vinner man i säkerhet och att kunna dra ut all gas ur flaskan. Funkar mycket bättre än 'mount on top' kök i kyla.

Jag har ett Eta Lite. Ett mycket bra kök. Ditt kök är uppenbarligen felaktigt. Även om man har "fel" kastrull ovan blir det ingen extra värme just under brännaren, igensatt verkar troligt.

Själv skulle jag inte byta ut mitt ETA Lite. Däremot bytte jag både jetboil och MSR reaktor mot detta!

Lämnade in mitt ETA lite till naturkompaniet idag med exakt samma problem. Plasten under brännaren smälte trots helt normal användning. Märkte dock rätt snabbt att något var fel när det började låta och lukta så han stänga av den innan det blev fullt så illa som på ditt kök. Måste dock vänta på att den skickas till primus innan jag får veta om jag kan få pengarna tillbaka. Kommer nog inte vilja ha ett likadant kök utan köper nog ett utan inbyggd tändare och onödiga plastdetaljer. Vill inte vara med om något sånt här på en längre tur. Det var min 3e måltid jag gjorde på köket. Inte ok för ett kök i den prisklassen.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg