QUOTE=maaltoh;611342]
....Det skulle vara intressant med lite fler tips om fiskeutrustning. Jag är intresserad av ett litet smidigt spö med hög kvalitet.....
Detta är nästan ett eget ämne
I många situationer finns det en uppsjö av spön som fungerar bra för sitt syfte. Skall du ha däremot ha med dem på en längre vandring (ex i fjällen) börjar man direkt fundera på vikt, pålitlighet och hur väl de passar på ryggsäcken. Efter åtskilliga turer genom åren, med åtföljande kraftuttryck när spöna trasslar in sig i grönskan eller fastnar i grenar över huvudet har jag helt lagt ner 2-delade spön till vandring. För att det skall fungera bra får spöet inte sticka upp över huvudhöjd, helst inte vara längre än ryggsäcken.
Marknaden för dessa mer portabla spön är mycket begränad. Till flugfiske finns en del flerdelade färdiga spön, men till spinn/haspel är utbudet näst intill obefintligt. Och alla former av teleskopspön går bort, jag trivs helt enkelt inte med aktionen samt att spöringarna hamnar helt fel mht spöets aktion.
I mitt eget fall har jag bygger jag mina egna spön (baserat på klingor och komponenter som jag köper direkt från tillverkarna i USA). Utbudet är betydligt större där, och det är faktiskt en ganska trevlig hobby mörka vinterkvällar
Att knåpa ihop ex ett flugspö tar ca 10 tim. Fördelen är att du får dina spön exakt som du önskar och personliga, dessutom kan man roa sig med att bygga kombinationer (spön som kombineras för både fluga/spinn) för att spara vikt/plats. Ett tips är bra att använda klingor avsedda för flerdelade flugspön (där utbudet är ganska stort) även till lätta haspelspön, speciellt för fjällfiske där man använder relativt lätta beten. Ett exempel på ett 6-delat flugspö, 9ft #6:[/QUOTE]
Fasiken va häftigt! Det känns dock lite overkill för mig att blrja tillverka mina egna spön... Iaf i nuläget.
Jag förstår att fiskeutrustning är en hel vetenskap i sig. Bara att springa till fiskeaffären och mingla hej vilt antar jag.
Det kom en fråga ang. Vilken typ av fiske jag tänker syssla med. Jag tänker mig alla former utom flugfiske.