Vilka Jägare är hårdast?

Re: Ehhh...

brook; sa:
gjorde inte vår gode artist Marko sin värnplikt i det östra landet, visserligen som kustjägare, men ändock i just Finland?

Det är väl just det som gör det hårt. Ärligt talat, det är väl ändå lite skillnad på vi finländare och ni svenskar... :) När krigade Sverige senast? 1809? Då ni lade er för ryssarna och gav bort Finland... Vi finländare har ju haft fullt jobb hela 1900-talet med att först göra oss självständiga från Ryssland och sedan hålla de jobbiga ryssarna på sin sida om gränsen. Samtidigt som Sverige rustar ner och låter Finland sköta Sveriges försvar. ("Modifierat citat" av vad fru republikens president Tarja Halonen sa på en pressmiddag häromdagen.
Är för övrigt själv på väg in i Dragsvik (där den ovan nämnde artisten gjorde sin värnplikt) i juli. För att göra en äkta finländsk värnplikt i skogen i -50 grader.

OBSERVERA! Detta inlägg är närmast avsett som ett skämt. Varken finländare, svenskar, ryssar eller andra nationaliteter eller politist, religiöst eller på andra sätt avvikande personer behöver känna sig träffade. Med hänsyn till detta kan inte inlägget betraktas som kränkande eller som hets mot folkgrupp... :)
 
Jo...

men med gårdagens Dokusåpa alá wannabe-SAS färskt i minnet, så finns det säkert både det ena och det tredje som kommer att kriga mer eller mindre hårt, men jag misstänker att den initiala meningen med denna, i mitt tycke väldigt speciella, tråd, var att klargöra vilken svensk (Jägar)utbildning som är hårdast...


/Anders B
 
Jo, det förstår jag ju. "Hårdast av de mjuka" för att säga så... Nej, nu ska jag inte skämta mer om er svenskar. Jag ber om ursäkt och ska sluta (för)störa den här... hmm... mycket seriösa tråden.
 
jonnysmeds; sa:
Jag ber om ursäkt och ska sluta (för)störa den här... hmm... mycket seriösa tråden.

ja just det.. mykke serös tråd.! den här tråden håller en mkt hög inteliktultuel nivå, speciellt om man jämför med softshellwindstopperfleecetrådarna..
 
jonnysmeds; sa:
Jo, det förstår jag ju. "Hårdast av de mjuka" för att säga så... Nej, nu ska jag inte skämta mer om er svenskar. Jag ber om ursäkt och ska sluta (för)störa den här... hmm... mycket seriösa tråden.

Hehe... intressant fenomen det där, att man då och då stöter på finska 19-åringar som verkar tro att de själva slogs i krigen. ;)

Och just de finska kustjägarna gjorde ju stora insatser i Karelens snötäckta skogar...

Men förresten - utbildas inte de finska kustjägarna vid det svenskfjolliga Nylands Brigad? Och Jonny Smeds tycker jag låter som ett jäkla svensknamn. Usch.

Trolleri trollera

[Ändrat av Nordesjo 2004-03-02 kl 13:36]
 
Nordesjo; sa:
Hehe... intressant fenomen det där, att man då och då stöter på finska 19-åringar som verkar tro att de själva slogs i krigen. ;)

Och just de finska kustjägarna gjorde ju stora insatser i Karelens snötäckta skogar...

Men förresten - utbildas inte de finska kustjägarna vid det svenskfjolliga Nylands Brigad? Och Jonny Smeds tycker jag låter som ett jäkla svensknamn. Usch.

Att jag använder ordet "vi" om Finland är ett skrivtekniskt knep för att skapa identifikation (som jag är medveten om att inte fungerar då man skriver till svenskar). Och alla har vi ju förlorat halva släkten i Kriget, så det berör varje finländare. Och de som levde och överlevde drömmer ännu mardrömmar.
Och med att "vi" vet hur man krigar menar jag Puolustusvoimat-Försvarsmakten.

Men finlandssvenskarna från Nylands Brigad (Dragsvik, Ekenäs) gjorde en stor insats i Kriget. Filmen Framom främsta linjen (webbsida på http://www.framomframstalinjen.com) som kommer till biograferna i FINLAND snart handlar om finlandssvenska IR 61:s insatser vid bl.a. Karelska näset. (Hoppas det här blev rätt nu, att jag knöt ihop det man lärt sig i skolan och familjelegender utan att "rådda"...)

Det där sista förstod jag inte riktigt. För nog perkele är vi finlandssvenskar riktiga finnar. Så många hundra år har min släkt bott här. :)
 
Re: Re: Ehhh...

jonnysmeds; sa:
OBSERVERA! Detta inlägg är närmast avsett som ett skämt. Varken finländare, svenskar, ryssar eller andra nationaliteter eller politist, religiöst eller på andra sätt avvikande personer behöver känna sig träffade. Med hänsyn till detta kan inte inlägget betraktas som kränkande eller som hets mot folkgrupp... :)

va e det här... det började så bra, det kunde ha blivit så kul om du tvunget inte skulle ha fegat ur i slutet...
 
Re: Re: Re: Ehhh...

FJS90-91; sa:
va e det här... det började så bra, det kunde ha blivit så kul om du tvunget inte skulle ha fegat ur i slutet...

Jag var tvungen. Jag övervägde länge att inte skriva fotnoten, men det finns en massa tråkiga moderators (säkert också på den här sidan) och andra personer som totalt saknar sinne för humor. Jag har nämligen råkar illa ut tidigare för (enligt vissa) icke-rumsrena skriverier som egentligen bara varit humor.
 
mmmm.. visst är det så, men taket är ganska högt här på utsidan. Nog hade det rasslat till lite men det e ju mest roligt(även om inte alla tycker det)... Det skall rätt mycket till för att man skall bli modererad. :)
 

Liknande trådar