Vilka Jägare är hårdast?

cjonsson; sa:
Så du tror inte svenska jägare agerar utomlands på riktigt....:)

Det gör i och för sig svenska bandvagnsförare, kockar, stabsassistenter och skyttesluskar också.

Om det är SSG du syftar på så är de inte i första hand "jägare" utan en specialstyrka av yrkessofficerare som är sammansatt på ett sätt som ska vara så mångsidig som möjligt. Det finns alltså SSG-medlemmar som inte har jägarutbildning. SSG löser heller inte jägaruppgifter, om uppgifter som man inte kan låta inkallade 19-åringar med ett års utbildning ta hand om :)
[Ändrat av Nordesjo 2004-03-03 kl 08:45]
 

avslutad210712

Gäst
Fast å andra sidan kanske man skulle börja med att definiera vad som är hårdast. Att gå länge under taskiga förhållanden så lär väl tex olaskinnarmoförbandet slå det mesta.

Eller pratar vi om att leva under de mest jävliga förhållanden som finns i ett RIKTIGT krig så kanske det inte ens finns några svenska jägare som varit med.

Allvarligt talat så finner jag tråden barnslig. Tur då att det finns massor av inlägg som håller en hör humoristisk nivå *L*
 
ha ha ha ha, fan vilket skönt inlägg! ;-))

Som upplagt för diskussion...... :)

Själv gjorde jag Kustjägarskolan -92

Min bror gjorde Fallskärmsjägarskolan -91

Vi har aldrig riktigt diskuterat det hela ur aspekten hårdast men kort har jag lärt mig detta.

Fallskärmsjagarna kan fan gå med riktigt tung packning och långt. De har större vana av riktigt sträng kyla då de vid flertalet tillfällen (då i alla fall) blev "droppade" i nordligaste Sverige.

Kustjägarna, annan typ av kylahantering, kallt som fan i vattnet när kajaken slår runt eller annan typ av vadning där vattnet är väldigt kallt. Skärgården under vinterhalvåret är kallt på sitt sätt, våt kyla.

Mentala tuffheten är nog jämförbar, upplägget innebär i båda fallen viljan hos individer, kondition och styrka i form av vikter du kan lyfta visade sig i båda fallen "sekundärt" det var inte där det avgordes när det blev riktigt jobbigt, psykiskt och fysiskt.

Båda dessa ovan ger intressant erfarehet, om inte annat för den som har möjlighet att ta steget tillbaka och vid tidpunkten reflektera över de olika psykologiska situationer som vi befann oss i som grupp men även som individ.
 
tjaaa

Jag håller på och hårdtränar inför lumpen för tillfället. Har bestämt mig för att satsa på något av jägarförbanden och då helst fallskärmsjägarna. Jag tror inte dom är fjollor direkt utan det verkar vara riktigt hård träning , så mitt tips till dig är att vara väl förbered när det väl gäller,.. iallafall om du satsar på jägartjänst!Sen måste du ha ett bra psyke oxå,och det är viktigare än det fysiska.
//sara
 
Du satsar på att bli den första i Sverige, i Finland så har dom redan haft en kvinnlig Fallskärmsjägare.. Hon var världsmästare i skidåkning. Kör hårt!
 
Håkan K; sa:
Hon var m a o dopad?

/Håkan

Det antydde jag inte ens.. MEN det finns många som hävdar att ingen i Världseliten är REN.. Alla dopar sig men ingen erkänner naturligtvis!?

Jag läste en forskningsrapport från USA för 5-10år sedan där man hävdade att alla världsrekord slagna efter 60-talet är gjorda på doping.. MAO med perfekta förutsättningar, perfekt träning och kost så kan man inte nå längre än rekorden på 60-talet.

Har en tidigare friidrottande flickvän i Svenska junioreliten som slutade med friidrott när sanningen uppenbarade sig..
 
Men Putte (för det är väl fortfarande du Putte eller vad har hänt härna egentligen med käre gamle FJS???) jag har nog själv yppat liknande tankar nån gång, men inte tusan kan väl ALLA elitidrottare vara dopade? Jag tror inte det, men jag har inga belägg för det.

/ G

(Var du för övrigt inne på min länk här ovan?)
[Ändrat av tigertamjaren 2004-03-11 kl 09:47]
 
Vad menas med fjolligt?

saratara; sa:
Har bestämt mig för att satsa på något av jägarförbanden och då helst fallskärmsjägarna. Jag tror inte dom är fjollor direkt utan det verkar vara riktigt hård träning ,

Jag känner FJS-killar som är mjuka, goa och snälla och skulle smälta in fint på vilken Pridefestival som helst. Är det fjolligt?
 
SSG - har absolut hårdast uttagningskrav. Så dessa få som får göra den utbildningen lär vara de med högst fysisk och psykisk kapacitet. Men först måste du bli befäl, helst på fallskärmsjägarskolan.
 

Liknande trådar