Vikt på tält

Jag minns att jag kanske var dum, oerfaren eller inte hade så mycket friluftskamrater innan. Så jag körde i några år med ett Kina-tält McKinley Moonlite2 på 2.95 kg. Det har gått några år då friluftslivet dött lite. Men för några år sedan piggnade det till lite igen och använde mina gamla grejer och tält. Men, nej det blev för tungt och tältet som jag hade var inte ens så hög standard tält som finns idag. Efter den turen så köpte jag mig ett Hilleberg Akto och sen ville jag banta ner mer till Hilleberg Enan och jag kan erkänna att tältet ryms precis för allt. Lite trångt kanske. Men det är lättinstallerat. Går bara på några få minuter. Men jag har sett på Youtubekanaler och där finns väldigt fina tält och väldigt liten vikt. Istället för stångarna som håller upp tältet så ställer man sina vandringsstavar så sparar man vikt. Men de kanske kostar mer.
 
Håller med tidigare svar att kilot eller under är en bra riktlinje om man vill gå lätt. Två kilo funkar nog för de flesta också, beroende på hur långa dagsetapper du vill köra.

Dock vill jag även ge ett annat råd som inte har kommit upp än vad jag kan se: köp inget tält för en första vandring om du inte får en väldigt bra deal, eller är ute och tältar mycket. Risken att extremt stor att du köper fel för att du inte har testat olika och vet vad som funkar för just dig, eller att du bara använder den någon enstaka gång för att det inte var din grej. Blocket är fullt av annonser för tält som har använts en enda vandring. Och tält är en stor investering, särskilt om du köper ett lättviktstält. Det går att hyra tält av mycket god kvalitet hos olika företag, samt annan utrustning. Naturkompaniet och Outdoor Supply som exempel.

Jag har idag ett väldigt bekvämt, luftigt tält som väger runt 800 g, men min första längre vandring som vuxen var med gummistövlar på fötterna, ett 3-kilostält (delat med vandringskamrat) och 18 kg på ryggen vid start. Och då är jag en kvinna på runt 160 och vägde runt 55 kg. Det gick det också. ;)
 
Håller med tidigare svar att kilot eller under är en bra riktlinje om man vill gå lätt. Två kilo funkar nog för de flesta också, beroende på hur långa dagsetapper du vill köra.

Dock vill jag även ge ett annat råd som inte har kommit upp än vad jag kan se: köp inget tält för en första vandring om du inte får en väldigt bra deal, eller är ute och tältar mycket. Risken att extremt stor att du köper fel för att du inte har testat olika och vet vad som funkar för just dig, eller att du bara använder den någon enstaka gång för att det inte var din grej. Blocket är fullt av annonser för tält som har använts en enda vandring. Och tält är en stor investering, särskilt om du köper ett lättviktstält. Det går att hyra tält av mycket god kvalitet hos olika företag, samt annan utrustning. Naturkompaniet och Outdoor Supply som exempel.

Jag har idag ett väldigt bekvämt, luftigt tält som väger runt 800 g, men min första längre vandring som vuxen var med gummistövlar på fötterna, ett 3-kilostält (delat med vandringskamrat) och 18 kg på ryggen vid start. Och då är jag en kvinna på runt 160 och vägde runt 55 kg. Det gick det också. ;)
Det här är en supervettig synpunkt. Det kan vara värt att hyra första vandringen för att åtminstone börja att boxa in sig kring vad man verkligen är ute efter.
Man kanske också får ställa in sig på att inte hitta helt rätt från start när det gäller just tält. Mina tältinköp har blivit ett årligt event som sker varje vår, då det är nån detalj med de tält jag har som jag inte är nöjd med (säljer numera de tält jag inte helt hittat rätt med). Det som funkar för andra funkar inte alltid för mig. Men det beror såklart hur kräsen man är som person.
Det jag har landat i är att kilot är - precis som många redan konstaterat - en rätt bra riktlinje. För mig personligen kan jag hitta det jag tycker är en bra balans av komfort, trygghet och vikt nånstans där eller strax över.
 
Ca 1.5 kg för litet 2p anv jag som 1p HS Ringstind sl eller HB unna ca 2.3 kg om kraftigare och ok på vintern.
De minsta ger mer kondens.
Desto lättare och dyrare och kortare livslängd.
 
Hej!
Ser Ni Berghaus Vulcan/Tentipi Safir 7 Light/Gumotex Solar som vandringsalternativ? Jag planerar vandring/paddling i framtiden och vill klämma ned Gumotex Solar uppblåsbar kanot (Packstorlek 54 x 39 x 24 cm) och Tentipi Safir 7 Light tältkåta (Packstorlek Ø20 x 62 cm) i samma ryggsäck, min Berghaus Vulcan kopia. Är det möjligt?

Jag vet att jag behöver/vill medtaga hängmatta, stormkök med gas... kläder, mat, husgeråd och first aid kit, sovsäck, kuddar 2 uppblåsbara och uppblåsbart liggunderlag. Drömutrustning ja ;) och jag vill vara oberoende till och med vid encountering vattendrag och sjö och/eller lugnt hav.

Jag har inte ryggan hos mej utan den är magasinerad en timme bort.

Jag siktar på minst 30 kg, max 40 kg och vandrar ofta 5 km med vikt- manchetter och väst sammanlagt 38 kg här på gatorna i Vadstena. Går på gym som slutkläm på walksen. Ringarna visar gamla Birgitta Sjukhus (gammal, gammal psykiatri) som nu inhyser bland annat Korpens mycket potenta gym.
 

Bilagor

  • med gym.jpg
    med gym.jpg
    199.4 KB · Visningar: 31
Hej!
Ser Ni Berghaus Vulcan/Tentipi Safir 7 Light/Gumotex Solar som vandringsalternativ? Jag planerar vandring/paddling i framtiden och vill klämma ned Gumotex Solar uppblåsbar kanot (Packstorlek 54 x 39 x 24 cm) och Tentipi Safir 7 Light tältkåta (Packstorlek Ø20 x 62 cm) i samma ryggsäck, min Berghaus Vulcan kopia. Är det möjligt?

Jag vet att jag behöver/vill medtaga hängmatta, stormkök med gas... kläder, mat, husgeråd och first aid kit, sovsäck, kuddar 2 uppblåsbara och uppblåsbart liggunderlag. Drömutrustning ja ;) och jag vill vara oberoende till och med vid encountering vattendrag och sjö och/eller lugnt hav.

Jag har inte ryggan hos mej utan den är magasinerad en timme bort.

Jag siktar på minst 30 kg, max 40 kg och vandrar ofta 5 km med vikt- manchetter och väst sammanlagt 38 kg här på gatorna i Vadstena. Går på gym som slutkläm på walksen. Ringarna visar gamla Birgitta Sjukhus (gammal, gammal psykiatri) som nu inhyser bland annat Korpens mycket potenta gym.
Ska du ge sig ut ensam? Då ser jag inte meningen med ett så otroligt stort tält. Rimligt om ni är 3-4 personer däremot.

Vad är syftet med hängmatta OCH liggunderlag? Du kan inte sova i bägge ändå.

Det går att vandra med 30-40 kg på ryggen men det är alldeles bedrövligt ...
 
Tack!! Woow!! Många svar och bra erfarenheter. Har läst igenom och ska läsa igen=)=)
Min första tanke för att vara bombprooof, skulle vara ett Hilleberg Soulo Blacl Label 1 person tält, fast vilken är 2,8 kg. Men att bära för ensamvandring kanske är väl mycket vikt. Jag planerar inte att tälta norr om Karlstad - Örebro i värsta vintern, alltså inte alls så mycket snöcamping så att säga. Utan mer på barmark, ev nått lite snö kan det ju bli, men inte alls under den sk.vintern. Men vill mycket gärna veta uppe i skallen, att tältet håller för lite mer än vad jag behöver det till. ( Mitt Hilleberg Nammatj har fungerat fint på mina cyklingar, men de har inte heller varit undet vintern, även om jag stött på snö lite här o var i Norge, så har det ju ändå inte varit under vintertid så att säga. Dock har det ju blivit regn o rusk. För vandring blir kanske min "Boombproof" tanke om Hilleberg Soulo Black, 2.8kg för tungt. Tack igen för alla erfarenhetssvar=)=)
 
Tack!! Woow!! Många svar och bra erfarenheter. Har läst igenom och ska läsa igen=)=)
Min första tanke för att vara bombprooof, skulle vara ett Hilleberg Soulo Blacl Label 1 person tält, fast vilken är 2,8 kg. Men att bära för ensamvandring kanske är väl mycket vikt. Jag planerar inte att tälta norr om Karlstad - Örebro i värsta vintern, alltså inte alls så mycket snöcamping så att säga. Utan mer på barmark, ev nått lite snö kan det ju bli, men inte alls under den sk.vintern. Men vill mycket gärna veta uppe i skallen, att tältet håller för lite mer än vad jag behöver det till. ( Mitt Hilleberg Nammatj har fungerat fint på mina cyklingar, men de har inte heller varit undet vintern, även om jag stött på snö lite här o var i Norge, så har det ju ändå inte varit under vintertid så att säga. Dock har det ju blivit regn o rusk. För vandring blir kanske min "Boombproof" tanke om Hilleberg Soulo Black, 2.8kg för tungt. Tack igen för alla erfarenhetssvar=)=)
Hilleberg Black label skulle jag bara ha om jag skulle vandra på vintern. Man utsätter sig ju inte för stormvindar i onödan, exempelvis tälta där det kan blåsa lite för mycket. Då går man ner och och tältar på lägre höjd.
Fast jag fattar att det kan blåsa vid exempelvis Blåhammarens fjällstation, som det gjorde 2017 när jag var där. Mitt tält påverkades inte ett dugg i alla fall, fastän det inte alls var en kul natt i tält. Där var inte alternativet att gå ned till en lägre höjd, utan att se till att tältet var väl förankrat.

Bär inte mer än nödvändigt är mitt tips!
 
Som nybörjare och ensamvandrare kan det i och för sig vara skönt med ett tält som är någorlunda stabilt. Därmed inte sagt att man behöver ett enpersonstält norr om 2,5kg.
Hilleberg Soulo är ett fantastiskt tält, men väger lika mycket som ett Nallo 3. Det sistnämnda tål rejäla vindar också.

Titta efter något kring 1,5kg.


Tänk på att inte köpa ett tält där viktbesparingen lett till en alltför dragig konstruktion. Även på sommarfjället kan det vara kallt, och ett för dragigt tält kan kräva en onödigt tjock sovsäck.

Som påpekades tidigare är det svårt att välja rätt första gången. Hyr eller köp begagnat så spar du pengar.
 
Senast ändrad:
Vad är syftet med hängmatta OCH liggunderlag? Du kan inte sova i bägge ändå.
Man behöver någon sorts isolering under sig även i hängmatta. Det är inte lika illa som markkylan, men luften kyler bra igenom ett tunn hängmatta.

Ett vanligt liggunderlag är funkis men jag gled ofta av med fötterna, och vaknade av att en häl var väldigt kall trots sockor. Det finns speciella liggunderlag som är mer anpassade för hängmattor, allternativt en "underquilt", alltså typ ett täcke som spänns fast på utsidan av hängmattan.
 
Ett vanligt 50cm liggunderlag är för smalt för hängmatta. Kommer blir svalt för axlarna och överarmarna eftersom det bör isoleras upp på axelsidorna också. Om du nu inte har nån viss typ av hammock med andra förutsättningar som kanske Amok och liknande.
 
Som nybörjare och ensamvandrare kan det i och för sig vara skönt med ett tält som är någorlunda stabilt. Därmed inte sagt att man behöver ett enpersonstält norr om 2,5kg.
Hilleberg Soulo är ett fantastiskt tält, men väger lika mycket som ett Nallo 3. Det sistnämnda tål rejäla vindar också.

Titta efter något kring 1,5kg.


Tänk på att inte köpa ett tält där viktbesparingen lett till en alltför dragig konstruktion. Även på sommarfjället kan det vara kallt, och ett för dragigt tält kan kräva en onödigt tjock sovsäck.

Som påpekades tidigare är det svårt att välja rätt första gången. Hyr eller köp begagnat så spar du pengar.
=) Om jag skulle ta med mig mitt nuvarande tält, Hilleberg Nammatj 3, ( 3,3 kg) och testa och göra en första vandring.
Hilleberg Nammatj 3, med sina 3.3 kg är " för tungt" i längden för ensamvandring, när jag tolkar alla intressanta svar här, men det kan eventuellt, =) vara en fördel att se om fjällvandring är något för mig.
Därefter kan ett lämpligt passande vandringstält inköpas.
=)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
insco Vikt på packningen - Omröstning Fjällvandring 35
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
JoeSwede Exos 58, max vikt? Fjällvandring 34
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Uller Program för att beräkna vikt Fjällvandring 7
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6

Liknande trådar