via ferrata/klätterstig

JudgeDreads; sa:

Antar du menar den andra ferratan på Korsika?

Den ligger i dalen Chisa på södra delen av Korsika vid slutet av väg D646, cirka 14 km från kuststaden Travo. Strax utanför Chisa rinner en underbar flod som funkar som ett toppenavslut efter genomförd ferrata.

Ferratan vid Asco ligger också lämpligt vid en flod.

Mer information och lite bilder kan också hittas på länken
http://www.klettersteig.com/rmaps01/root2_austriawest.htm

Välj Korsikakartan och klicka i kartan.

Där finns också graderinger för respektive ferratas uppskattade svårighetsgrad.



Mvh
J
 
tackar för goda råd

...och drar till Korsika på lördag. Lät som en lagom mjukstart för en nästan första-gångs ferratare, och hyfsade sista-minuten-resor och snorkelvatten på köpet.

Tar de där lite mer avancerade passen när jag fått mer kött på benen...
 
vanligt med privata berg?

Nu när jag var på Korsika och gick den rekommenderade Via Ferratan i Asco-dalen fick jag veta att denna är privat, och man måste använda utrustning som man hyr av In Terra Corse i Ponte Leccia samt boka tid.

Är det någon som vet om detta är vanligt förekommande? Hur har ni andra gjort som varit där?
 
Hej,
Jo jag hyrde nog utrustning när jag var där samt bokade tid typ 30 minuter innan, vilket funkade fint. Har för mig att det inte var jättedyrt hyra utrustnig heller men jag kan minnas fel.
Gjorde du ferratan?

Mvh
J
 
Ja, det gjorde jag, den var mysig.
Men eftersom berget enligt In Terra Corse var stängt -i flera dagar dessutom - fick det ske lite i smyg. Att hyra bil var ju inte direkt gratis på Korsika, och vi skulle inte heller fått tillträde förrän flera dagar efter vi rest hem.
Jag fick också höra att dessa hämtat ner folk från berget som klättrat där med egen utustning...
 
I Frankrike tar man betalt för en del ferrator. Dock inga krav på att hyra utrustning (så vitt jag vet). Av de fem ferrator som jag gick i somras hade två inträdesavgift. Vi klättrade dock ganska tidigt på säsongen så vid den ena fanns ingen som tog upp avgiften. Den andra drevs av ett företag så de var noga med avgiften (och säkerhetskontrollen).

I Italien har jag aldrig varit med om att de tagit inträde, inte heller i Slovenien.
 

Liknande trådar