Vem har företräde när man kommer på Västerbron?

Om man

utgår från cylisten så vill han eller hon bara fortsätta rakt fram i Västerbrons förlängning och biltrafiken skär av vägen således är det att betrakta som en korsning där bilisten skär cyklstens färdväg IMHO.

Thure
 
utgår från cylisten så vill han eller hon bara fortsätta rakt fram i Västerbrons förlängning och biltrafiken skär av vägen således är det att betrakta som en korsning där bilisten skär cyklstens färdväg IMHO.

Thure

möjligtvis mentalt kan man uppleva det så, rent praktiskt, skulle du nog behöva ta med dig en bågfil, knalla 50-60meter upp i backen och där göra ett urtag i räcket för att få till något som liknar att skära bilisternas färdväg.
 
Är inte du cyklist

flanell?

Att man lett cyklisten på avvägar har väl inte med saken att göra? Radikalaste åtgärden som cyklist här är att strunta i cykelbanan och cykla i bilkörfälten hela vägen från Södermalm.

Thure
 
utgår från cylisten så vill han eller hon bara fortsätta rakt fram i Västerbrons förlängning och biltrafiken skär av vägen således är det att betrakta som en korsning där bilisten skär cyklstens färdväg IMHO.

Thure

Ganska långsökt tolkning - varför, f ö, inte skriva till Vägverket och fråga?

Gör tankeexperimentet att man satt upp trafikljus här. Tror du att dessa någon enda gång skulle visa grönt samtidigt för både bilister och cyklister?
 
flanell?

Att man lett cyklisten på avvägar har väl inte med saken att göra? Radikalaste åtgärden som cyklist här är att strunta i cykelbanan och cykla i bilkörfälten hela vägen från Södermalm.

Thure


jo visst är jag det, problemt, eller rättare sagt fördelen, är att jag också ibland vidgar vyerna genom att köra bil.

jag förstår hur du tänker, och möjligtvis kan man med den argumentation uppvakta vägverket, dock inte den enskillde ont anande bilisten.

att få företräde utifrån det skäl du beskriver skulle få ganska stora konsekvenser, behovet uppträder i stort sett efter alla landets vägsnuttar. jag kan bara på essingeleden tänka mig ett 100-tal platser där gående upplever att dom omdirigerats från den tänkta färdvägen, som bilisterna skurit av.



varför inte bara sträcka ut vänster handen, vrida huvudet, fånga den ögonkontakt som i 9 fall av 10 också söker din, lagom bestämt köra över korsningen, vinka lite glatt med näven som ett tack, få ett varmt leende tillbaka och därefter njuta av konstaterandet att människan ibland är större än de lagar och paragrafer som försöker reglera dess existens och tillvaro
 
vissa tider opraktiskt, alltid olagligt.

Just Västerbron kan jag tänka mig det är olagligt. Annars är det mest Essingeleden det faktiskt är olagligt att cykla på. Generellt är det endast motorväg som förbjuder cyklister, övrigt är det när man passerar en påbudsskylt som pekar cyklister på cykelbanan. Däremot om man kommer in på vägen på en plats där inga påbudsskyltar finns är det inget som säger att du måste ta cykelbanan även om en sådan finns inom synhåll.
 
väster om min hemstad har man anlagt en cykelväg mellan Sjögestad och Vikingstad. Den är till för barnen som cyklar till skolan i Vikingstad. Intill den går en gammal väg mellan Vikingstad och Mantorp. Från denna väg finns inga markerade påfarter till den här cykelbanan. Cyklar man västerut, från Vikingstad till Mantorp, kan det förstås vara lugnast att krångla sig in på den där cykelvägen, som då går till höger om vägen. Men längre fram delar det sig så att cykelvägen går mot Sjögestad och stora vägen mot Mantorp. Det är helt tydligt olika riktningar. Där blir jag ofta åt-tutad av bilister som tydligen tror att exisensen av en cykelväg mot Sjögestad innebär förbud för cyklister att följa stora vägen mot Mantorp.

När jag åker hem igen efter min utflykt och vill slippa bli åttutad drar jag vid det här stället in på
cykelvägen; för att följa den vidare mot Linköping måste jag då bl a på ett ställe leda cykeln över ett dike.

Jag tror faktiskt det finns en bestämmelse om att man ska följa "anslutande" cykelväg där sådan finnes. De korkade bilisterna tror då att en cykelbana som bildar tydlig vinkel med stora vägen är en sådan. Frånvaron av skyltning tyder förstås på att myndigheterna inte tänkt den här cykelvägen som något annat än en trygg led för barnen i Sjögestad.


http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=sj%F6gestad


Stället jag talar om är där vägen korsar järnvägen.
 
Liten uppdatering

Gammalt inlägg men det kanske kan va intressant att belysa igen, har i alla fall inte hittat någon nyare tråd och för mig aktualiserades detta nyligen då jag dagligen börjat pendla över västerbron i riktning södermalm-kungsholmen, både med bil och motorcykel. Jag som många andra blev också fundersam över hur det funkar vid cykelöverfarten. Framförallt väcktes min nyfikenhet eftersom det ofta är relativt mycket kö på bron i högerfilen. Detta beror såklart på cykelöverfarten och att bilister kraftigt måste sänka farten alternativt stanna för att släppa över cyklister. Min tro var att cyklister måste väja för biltrafiken i detta läge men det kändes inte helt självklart, och då tycker jag själv att jag i vanliga fall brukar kunna läsa av och förstå trafiksituationer och regler bra.

Hur som helst... När jag nu satte mig vid datorn tog det mig en minut att reda ut. Läs gärna igenom reglerna själva på Trafikverkets hemsida, det finns en mycket tydlig broschyr som förklarar allt på ett enkelt sätt:

https://www.transportstyrelsen.se/Publikationer/Vag/Trafikant/Cykeloverfarter/

För er som inte orkar läsa...
Cyklister - har väjningsplikt!!!
Bilister - bara att köra!!!

Så för att ni cyklister där ute inte ska råka ut för tråkiga olyckor, ta det lugnt och stanna! Jag kör!
 
@tvåsjunio: Du valde att inte läsa en viss del av texten i länken. För bilist gäller: "När du närmar dig en obevakad cykelöverfart ska du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister och mopedister (klass II) som är ute på cykelöverfarten." Båda parter har alltså skyldigheter.
 
@tvåsjunio: Du valde att inte läsa en viss del av texten i länken. För bilist gäller: "När du närmar dig en obevakad cykelöverfart ska du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister och mopedister (klass II) som är ute på cykelöverfarten." Båda parter har alltså skyldigheter.

För bilisten gäller att anpassa hastigheten för den cyklist/mopedist som redan är ute på övergången.
För cyklisten/mopedisten gäller att de får inte köra ut på överfarten om det inte är fritt. De har väjningsplikt.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg