Vem har företräde när man kommer på Västerbron?

För att

inte tala om alla gångtrafikanter som vinglar fram och tillbaka med mobilen i örat.

Vissa bilister verkar bli rosenrasande bara av att behöva lämna företräde för eller svänga lite för att väja för en cykel.

Thure
 
inte tala om alla gångtrafikanter som vinglar fram och tillbaka med mobilen i örat.

Japp.
Men ibland kan jag tycka att cyklisterna är värst eftersom de är oförutsägbara. Bilars uppträdande är oftast förutsägbart - de kör som om de inte ser dig, men har ändå sin välreglerade värld som de håller sig till. Fotgängare är också förutsägbara - de går i sin lilla värld (= allt under 50-väg) som om det vore en äng med tusenskönor och ser inte nånting alls.

Men en cyklist kan när som helst slänga sig i vilken riktning som helst mellan fotgängarvärldens tusenskönor, bilvärldens reglementering och cykelvärldens skyddade verkstad, men utan att anpassa hastighet eller beteende efter vilken värld de befinner sig i.
Till en liten del är det som sagt framprovocerat av trafikplaneringen, men det är även rent arsleri.
 
den där korsningen är väl inget egentligt problem.

för det första måste cyklisten bromsa ner till snudd på gångfart för att kunna ta svängen, är man mån om att hävda sin rätt /utmana ödet kan man då lika gärna också kasta benet över ramen och gå över korsningen, då är den juridiska biten solklar.

förutsättning nr1 för att över huvudtaget göra anspråk på att en bilist ska väja är att man gett en tydlig signal om sin tänkta manöver.

den smidigaste varianten för att få önskad hänsyn, i det aktuella fallet, är att tydligt och i god tid sträcka ut sin vänstra arm. något jag med stor framgång provat men aldrig sett någon annan göra.



värre tycker jag det är med skandalen i början av vasagatan, nere vid vattnet, där cykelbanan grenar isär sig till höger mot statshuset resp vänster mot gamla stan.

jag fattar inte hur det år efter år kan få fortsätta med kaoset, där cyklister och gående tvingas i hop i en ständig konfliktsituation
 
inte tala om alla gångtrafikanter som vinglar fram och tillbaka med mobilen i örat.

Vissa bilister verkar bli rosenrasande bara av att behöva lämna företräde för eller svänga lite för att väja för en cykel.

Thure


Cyklister som vinglar med mobil i örat är ett större problem. Eller cyklister som SMS:ar. Eller ungar som skjutsar ungar. I min hemstad är det mycket vanligt med cyklister som kör på gågator
(markerade med rödgul förbudsskylt eller RUND skylt, alltså som gångbanor, ovillkorligt förbud mot cyklar) eller långa sträckor på trottoarer. Det är ofta ett sätt att undvika riktig trafik, t ex vänstersvängar med filkörning och teckengivning. Det sista är ju svårt om man samtidigt ska telefonera, helst då med nallen i höger hand.

Men, herregud, varför spela ut cyklister mot fotgängare? Idioter är idioter; ibland cyklar de ibland
går de till fots.

Säkraste sättet att locka fam idiotin är att cykla, eller gå, i grupp och prata. Den som pratar ser inte.

Ett problem med cykelidioter är att deras beteende skapar dåligt rykte åt cyklister och legitimerar hänsynslöshet (som det dock är mer av i Stockholm än i Linköping, verkar det). Det är rätt typiskt att alla jag talade med (utom polisen, förstås)
efter min olycka var övertygade om att jag skulle fällas, inte bilisten. Och här på Utsidan fick jag höra att jag måste förstå hur lätt det är för svängande bilister att missa att cyklister har grönt ljus samtidigt (när skulle de annars ha det?) och att min oförståelse bottnade i att jag saknar körkort! Man får nog vara glad att så pass många bilister (i min hemstad, åtminstone) ine har samma behov att kränka andra.
 
För att förtydliga svaret på frågan i det första inlägget lite:

På det där stället gäller:
1. Cyklister ska lämna företräde för bilister.
2. Bilister ska lämna företräde för fotgängare.
3. Person som går och leder cykel räknas som fotgängare.

Högerregeln gäller inte eftersom det är en cykelöverfart, inte en korsning.

Och en extraregel: Lita aldrig på att någon i Stockholm lämnar företräde pga högerregeln!
 
Senast ändrad:
För att förtydliga svaret på frågan i det första inlägget lite:

På det där stället gäller:
1. Cyklister ska lämna företräde för bilister.

Kanske har du rätt.

Men om man betraktar stället som en korsning/avfart för den aktuella bilfilen så skall bilisterna lämna företräde.

I praktiken måste cyklister lämna företräde på den aktuella platsen men det är alltså helt klart tolkningsproblem vilken regel som man skall använda här.

Thure
 
I praktiken måste cyklister lämna företräde på den aktuella platsen

Thure

nej där vill jag nog hävda att du har fel. om ni bara börjar visa vart ni ska kommer ni imponeras över vilken hänsyn ni får.

ni måste tänka lite ur bilistens perspektiv också, en bilförare kan omöjligt gissa sig till att ni några tiotals meter längre fram, i det aktuella fallet, genom en liten lucka i räcket, ska korsa dennes vägbana. i alla fall inte om bilisten åker där för första gången.

dom som åker där regelbundet stannar inte heller i "onödan" för att någon kanske ska över, det är inte så trafiktempot i sthlm ser ut
 
Cyklister och bilar

Min vän trafikprofessorn är mjuktrafik expert och cyklist. Han och dommaren har en rörande enlighet om att det räcker inte med att ha rätt man behöver också få det och det är två skilda ting. I fråga om vem som vinner 80 kg cyklist med cykel mot 1250 kg bil med förare är det också rätt klart enligt fyskiens lagar och erfarenheter som bl a redogjorts för här.
Grundregeln vid alla färder måste varaq att komma fram hel. För att göra det måste man samverka i trafiken och ibland vänta på sin tur, planera därefter. Det mesta går långsammare än tanken.
 
Min vän trafikprofessorn är mjuktrafik expert och cyklist. Han och dommaren har en rörande enlighet om att det räcker inte med att ha rätt man behöver också få det och det är två skilda ting. I fråga om vem som vinner 80 kg cyklist med cykel mot 1250 kg bil med förare är det också rätt klart enligt fyskiens lagar och erfarenheter som bl a redogjorts för här.
Grundregeln vid alla färder måste varaq att komma fram hel. För att göra det måste man samverka i trafiken och ibland vänta på sin tur, planera därefter. Det mesta går långsammare än tanken.

fast man behöver ju inte nödvändigtvis klara av båda vid samma tillfälle, man kan ju börja med att hävda sin rätt i praktiken, sen kan man ju rullstols-rulla in i rättsalen något halvt år senare och då se till att få det slutgilltiga beviset på att man faktiskt också hade rätt....
 
Men om man betraktar stället som en korsning/avfart för den aktuella bilfilen så skall bilisterna lämna företräde.

Osannolikt, men för att uttala mig säkert om det måste jag nog titta på stället på plats. Av vad jag kan se på bilden skulle jag inte göra den bedömningen, och definitivt inte satsa liv och hälsa på den.
 
Det fanns ju fler bilder längre ner. Där ser man att bilisterna måste köra in i den aktuella filen LÅNGT innan de kommer fram till överfarten. Det kan knappast vara aktuellt att betrakta bilarna som svängande fordon alltså. Dvs cyklisten ska lämna företräde.
 
Det fanns ju fler bilder längre ner. Där ser man att bilisterna måste köra in i den aktuella filen LÅNGT innan de kommer fram till överfarten. Det kan knappast vara aktuellt att betrakta bilarna som svängande fordon alltså. Dvs cyklisten ska lämna företräde.


helt riktigt. när cykelavfarten dyker upp har vägen delat sig för länge sedan. och jag lägger nog mina slantar på ditt alternativ, att cyklisten snällt får vänta



klart det är kul att filosofera och fundera runt alltifrån trafikregler till bilisters trafikvett, men rent praktiskt förstår jag inte varför man ska ställa cyklister mot bilister i just den här frågan.

övergången är idiotiskt konstruerad, där i ligger det stora (enda) problemet, de som passerar den lyckas ändå, oftast, göra det bästa av situationen. misslyckas någon är det, i det här fallet, fullt förståligt och inget man behöver skämmas över.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg