Vem har företräde när man kommer på Västerbron?

Bra broschyr

Bra broshyr det där. tvåsjunios kommentar om att det bara är att köra (se även dakos not) för bilister stämmer generellt väl överens med bilisterna i Stockholm, dom: struntar, stressar, känner inte till, har för bråttom, osv . Och när jag skriver "generellt" menar jag ju naturligtvis inte alla bilister, men väldigt många.

Hälsar Junioren som
-i stort sett dagligen har cyklat i Stockholm och dess innerstad i 51-års tid
-i stort sett dagligen kört bil i Stockholm och dess innerstad i 43 års tid
tro mig jag her perspektiv på detta !
 
Skyldighet att visa hänsyn VS väjningsplikt

0020 tog fram essensen i det hela!

Det är ju exakt det här som är så väldigt intressant. Trots en övertydlig "manual" i hur man ska bete sig på vägen så uppstår ändå olika tolkningar. Det är olyckligt att trafikverket skriver in en post om att man är skyldig att visa hänsyn i trafiken, det är ju självklart att man ska göra. I detta fall blir tyvärr utfallet inte det eftersträvade. Cyklister har väjningsplikt!

Jag jämför med situationen att jag med bil närmar mig en obevakad tågkorsning. Jag kan lova att jag till 100% kollar att spåret är helt fritt innan jag kör över, behöver jag stanna så gör jag det. Det är lite sten, sax och påse. Tåg tar bil, bil tar cykel. Jag undrar var självbevarelsedriften finns.

Till sist. Jag skulle aldrig i mitt liv köra på en medtrafikant, hoppa ur bilen och säga; skyll dig själv det är jag som har rätt. Precis som dom flesta andra skulle jag känna mig för jävla dålig och jag hoppas att det aldrig händer.
 
Jag tolkar det så här:
Cyklist som vill ta sig över ser att det är en lucka till nästa bil som ser rimlig ut att hinna över på. Då åker cyklisten. Bilisten håller då ett tempo som möjliggör detta, och accelererar inte. Bilisten kan/ska också underlätta för överfart genom att sänka hastigheten, men det är inget jag som cyklist räknar med, men hoppas på.

Argument som störst går först hoppas jag vi kan hoppa över - utom vid just tågkorsningar där lagen föreskriver vem som har företräde.
 
Att som

Trafikverket gör lägga ut blider på ett antal typsituationer, men där ingen stämmer helt på Västerbron blir knepigt.

Bilarna svänger av från Västerbron och olika varianter av liknande ställen finns massor där cyklisterna måste ta sig över ett körfält för att fortsätta utmed den tidigare leden medan bilsten svänger. Här kan cyklisten tolka det som att bilisten skall väja precis som där bilisten passerar ett övergångställe för gångtrafikanter i samma situation där ju bilisten har väjningsplikt.

Thure
 
Jag tolkar det så här:
Cyklist som vill ta sig över ser att det är en lucka till nästa bil som ser rimlig ut att hinna över på. Då åker cyklisten. Bilisten håller då ett tempo som möjliggör detta, och accelererar inte. Bilisten kan/ska också underlätta för överfart genom att sänka hastigheten, men det är inget jag som cyklist räknar med, men hoppas på.

Argument som störst går först hoppas jag vi kan hoppa över - utom vid just tågkorsningar där lagen föreskriver vem som har företräde.

Lagen ger ingen trafikant någon rättighet, bara plikter och skyldigheter.
Att någon har företräde innebär inte att den har rätt att köra, men att den har skyldighet att fortsätta med korsningen med försiktighet och hänsyn.
Detta kan ibland ge intryck av ett ambivalent lagverk, men den så kallade försiktighetsregeln finns ju för att reglera dem som saknar sunt förnuft och hänsyn.
Även i en korsning med trafikljus har du inte rätt att köra rätt på om det finns trafikanter i vägen även om du har grönt ljus.
En rättighet att köra skulle de facto ge en licens to kill under många trafikförhållanden. Därför bilistens skyldighet att ta hänsyn i detta specifika fall där cyklisten har vikplikt.
 
För länge sen, det var vänstertrafik då, ritade Rit-Ola en gravsten med texten "Han kom från vänster."
Föga hjälper det att ha rätt, i trafiken måste man anpassa sig, hänsyn. Troligtvis alltför enkelt i en jäktad binär värld..
go tur
 
Jag tolkar det så här:
Cyklist som vill ta sig över ser att det är en lucka till nästa bil som ser rimlig ut att hinna över på. Då åker cyklisten. Bilisten håller då ett tempo som möjliggör detta, och accelererar inte. Bilisten kan/ska också underlätta för överfart genom att sänka hastigheten, men det är inget jag som cyklist räknar med, men hoppas på.

Argument som störst går först hoppas jag vi kan hoppa över - utom vid just tågkorsningar där lagen föreskriver vem som har företräde.

Jag är med dig till hundra procent Dako. Förutom att lagen även i detta fall säger att cyklisten har väjningsplikt, precis som bilisten har vid tågöverfarten... ganska viktig detalj och poängen med hela tråden.

Och liknelsen tåg/bil/cykel handlar inte om störst går först. Den handlar om att vara rädd om livhanken när man vistas i trafiken.
 
Jag ser ett obevakat övergångsställe inte en obevakad cykelöverfart. Oavsett är det tydligt anser jag, cyklisten anpassar sig! Detta är sunt förnuft och står även i Trafikförordningen. Bilen väger lite mer och dess rörelseenergi dödar!

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
61 § En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

Transportstyrelsen skriver:
Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
https://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

Börtilläggas att sätta ned en fot i marken gör dig inte till gående!
1 kap. Allmänna bestämmelser(TRF)
4 § ...
Bestämmelserna om gående gäller även den som
1. åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande,
2. för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon,
3. leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, eller
4. för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående.
 
0020 tog fram essensen i det hela!

Det är lite sten, sax och påse. Tåg tar bil, bil tar cykel.

Det är det förstås inte, ty du kan väl inte mena att "cykel tar tåg" ?


Däremot kan högerregeln leda till en sådan situation. Fordon A och B möts på en väg, A ska svänga vänster på en korsande väg samtidigt som fordon C kommer från det hållet. C har då väjningsplikt mot A, A mot B och B mot C.
 
Det är det förstås inte, ty du kan väl inte mena att "cykel tar tåg" ?


Däremot kan högerregeln leda till en sådan situation. Fordon A och B möts på en väg, A ska svänga vänster på en korsande väg samtidigt som fordon C kommer från det hållet. C har då väjningsplikt mot A, A mot B och B mot C.

Inte om B kommer från höger i förhållande till A...
 
Inte om B kommer från höger i förhållande till A...

Alltså, vad jag försökte säga var: A och B färdas åt motsatt håll på samma väg. De möts där en annan väg ansluter från vänster sett från A. A avser att svänga in på den vägen. Samtidigt kommer fordon C därifrån.

Jag försökte framställa detta grafiskt, men alla strecken flyttade sig när jag postade inlägget.
 
Det går ju alltid att hitta situationer som mer elle rmindre liger i gråzoner. Men iallafal i körkortbäckerna så har de en "den som kommer först kör först"-variant. 4-vägskorsning, en kommer från varje håll. Alla har någon att lämna företräde till.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg