Nej, man vet inte...
Jag ser inte att det skulle kunna vara något annat än övergångsställe för gående eller troligare ett sådant kombinerat med en cykelöverfart. I båda fallen gäller samma relationer mellan bil/cyklist.
Skulle det betraktas som enbart övergångsställe (mindre troligt i detta fall) har cyklisten mindre skydd, framför allt är situationen då oreglerad (ännu mer oreglerad än den att väga olika former av väjningsskyldighet mot varandra). Det är ju inte ovanligt i lagstiftning att man inte fullt ut reglerar en eventuell konfliktsituation med lag B om man samtidigt bryter mot lag A... Sånt här kan inte vi amatörer reda ut. Än mindre kommunicera.
Vad vi däremot förstår, är att detta är en olöslig fråga. Kanske inte juridiskt, men praktiskt. Man har inte många tiondelar på sig att uppfatta situationen (hur var det nu med skyltningen just här...) och analysera ett luddigt regelverk som inte sitter i ryggmärgen. Och gör inte båda parter så, och handlar lika konsekvent, blir det som på sjön. Minst (och lättast) hamnar underst.
Således mest en fråga om Påvens skägg. Som ska behandlas som sådana: man får lägga energin på att bygga bort dem.
Jag är alltså inte helt med på att högerregeln skulle vara satt ur spel.
(Att bilar väger mer och att det kan vara svårt för cyklister är jag däremot med på.)
Jag ser inte att det skulle kunna vara något annat än övergångsställe för gående eller troligare ett sådant kombinerat med en cykelöverfart. I båda fallen gäller samma relationer mellan bil/cyklist.
Skulle det betraktas som enbart övergångsställe (mindre troligt i detta fall) har cyklisten mindre skydd, framför allt är situationen då oreglerad (ännu mer oreglerad än den att väga olika former av väjningsskyldighet mot varandra). Det är ju inte ovanligt i lagstiftning att man inte fullt ut reglerar en eventuell konfliktsituation med lag B om man samtidigt bryter mot lag A... Sånt här kan inte vi amatörer reda ut. Än mindre kommunicera.
Vad vi däremot förstår, är att detta är en olöslig fråga. Kanske inte juridiskt, men praktiskt. Man har inte många tiondelar på sig att uppfatta situationen (hur var det nu med skyltningen just här...) och analysera ett luddigt regelverk som inte sitter i ryggmärgen. Och gör inte båda parter så, och handlar lika konsekvent, blir det som på sjön. Minst (och lättast) hamnar underst.
Således mest en fråga om Påvens skägg. Som ska behandlas som sådana: man får lägga energin på att bygga bort dem.