Veckoryggsäck för foto & dator

MH & Bergans

aik_putte; sa:
1. Tack för länkarna, den första såg ganska bra ut och var ganska lätt men det är ganska svårt att se hur det ser ut inuti, vet du om det finns nån svensk sida eller butik mer den?

2. Den som du har såg också bra ut och den hade hållare för stativ (skidor egentligen), hur ser det ut inuti det stora facket och så? den lilla bilden som fanns var ganska svår att se på

1: Vad jag kommer ihåg så var det rejält med fack i den och ett speciellt vadderat rum för laptop. Såg den på Fjeld & Fritid i Köpenhamn. Du får kolla med MH eller generalagenten var den säljs där du bor, vet tyvärr inte.

2: Det är ett stort, nästan fyrkantigt, rum med gott om plats. Man viker liksom ner hela bakstycket (dock inte axelremmarna) när man öppnar, så man kommer direkt in i hela det stora facket och får god överblick. Bakstycket man viker ner har en nätficka och en liten större ficka med plats för papper, tidningar mm. Tyvärr inte A4...
I toppen av det stora facket hänger en liten nätficka för småpryttlar.

Det lilla facket fram har två tuber för objektiv, termos el dyl. plus ett vanligt fack.

Två sidofickor med blixtlås. Stora nog för en stor termos el vattenflaska.

På toppen ett pyttelitet fack med en utdragbar rem där man kan fästa ytterligare grejer eller t ex ett liggunderlag. På utsidan som sagt fästen och tuber för skidor, stativ el likn.

Bergans köpte jag på Spejdersport, också i Kph. Hoppas det hjälper något.

U R welcome! Tillägg på Bergans: har själv inte systemkamera, så jag kan inte lova att det går ner ett objektiv i tuberna i lilla facket, men min 75 cl primus flaska gör det, så det borde inte vara några problem. Och det går ju alltid att modda en rygga med lite syverktyg & normal händighet.. :)

Bergans

Uräskta jag har inte varit inne och surfat på ett par dagar. Min Bergans köpte jag på Getout http://www.getout.se.

I vanliga fall så har jag datorn och allt med till den. Jag har ett par byxor, skjorta, tröja, undertröja, och allt sånt. I vissa fall har även kavaj modell manchester fått hänga på och lågskor i ytterfacken. Utan problem kan jag få ned pappersjobb (troligen inte en hel a4 pärm men dock en rejäl mängd).

Min uppfattning är att den klarar av mycket mer än första anblicken ger. Jag har lagt upp en recension av ryggsäcken.

Lite mått, toppen är 18 cm, botten 32 cm, längden på ryggen är 46 cm, själva bottenplattan mäter 21 cm utan att pressa ut den.

Ytterfickan är 32 cm lång, 26 cm bred och ca 7 cm djup.

De paralella ytterfickorna klarar av min 7 dl termos utan problem.

För en tuffare test se norska friluftsitens test för http://www.friluftsliv.no/pdf/000020.pdf

Lycka till!

Frågor på Compurower

gundj; sa:
Det har en borttagbar mellanbotten så hela säcken kan användas som bara vanlig ryggsäck.
Översta facket rymmer en tröja/jack, termos, mössa, vantar o lite sånt.
Den har särskilt fäste för stativet på utsidan.
Enda underligheterna är dom två små sneda fickorna på sidorna, rymmer en trådutlösare på sin höjd.
Två pyttiga nätfickor finns oxå, lagom till några filmburkar.

Hej Gunnar,

Din Compurower ser intressant ut. Jag gillar den delade lösningen och fästet på utsidan ser välgjort ut. På Lowepros hemsida får jag intrycket att det är en ganska stor säck, 35 liter? Hur är komprimeringsmöjligheterna? Den inre fickan i toppfacket lämplig för CD-spelare eller PSP, hur stor är den (bredd/längd)? Hur öppnar man mellanbotten, dragsko/kardborre? De små fickorna på utsidan, går det att klämma ned en 0,5 litersflaska?

Vet du var man hittar Loweprosäckarna i Sthlm? Fotoaffärer?

Re: Frågor på Compurower

Ca 40 liter om man tar ur fotomellanväggarna och mellanolvet.
Mellangolvet sitter med karborre.
En komprimeringsrem på varje sida, gör inte så stor skillnad.
Båda facken i övre utrymmet är ca 30x10 cm, det översta med blixtlås. Det finns ett minneskortfack oxå för 8 kort.
Ingen halvlitesflasta i småfacken på sidan.
Ytterfickan bakom stativfästet är 18cm djup o 10cm bred.
Min är köpt hos Dustin, dom var billigast just då.

Re: Re: Frågor på Compurower

gundj; sa:
Ca 40 liter om man tar ur fotomellanväggarna och mellanolvet.
Mellangolvet sitter med karborre.
En komprimeringsrem på varje sida, gör inte så stor skillnad.
Båda facken i övre utrymmet är ca 30x10 cm, det översta med blixtlås. Det finns ett minneskortfack oxå för 8 kort.
Ingen halvlitesflasta i småfacken på sidan.
Ytterfickan bakom stativfästet är 18cm djup o 10cm bred.
Min är köpt hos Dustin, dom var billigast just då.

Ok, tack Gunnar. Litet för stor för mitt behov. Jag tänker mig 25-30 liter (lagom för liten bärbar dator). Jag var förbi Mediamarkt igår och klämde på en mindre Loweprosäck, Compu Daypack. Den hade samma delade konstruktion som Rovern, men litet mindre i storleken. Tyvärr saknade den flaskhållare och mediafickan var i minsta laget för min spelare. Annars vore det en bra lösning för att ha bättre koll på videokameran och digitalkameran som idag får skramla i botten på min vanliga ryggsäck.

Tack för alla tips, jag gick till Naturkompaniet i Stockholm idag och kollade lite och fick testa Haglöfs Incase 17, det fick plats ganska mycket i den, jag testade med datorn, kameran och min jacka och det fanns mycket plats kvar, det enda lite negativa är att det inte fanns några nätfickor för någon flaska på den men men...
Jag gick iaf hem och beställde den från Outnet istället för den kostade 105kr mindre där :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg