Nu tar jag över denna tråden.
Jag blev väldigt inspirerad av tidigare inlägg i denna och andra trådar rörande hemmagjorda ryggsäckar. Jag tänker därför att Jag ska göra en egen ryggsäck eftersom jag saknar en som jag trivs med och jag inte hittar någon på marknaden som jag attraheras av. Mina krav är att den ska vara vattentät, lätt (<2kg), minst 70L, välventilerad rygg, klara 25kg packning, kosta <1500kr.
Min tanke är att köpa en 65literssäck från seatosummit och fästa vid en fjällrävenram från 70-80tal som vi har liggande i källaren. Jag har inte så mycket kunskap om alla olika gamla ramar, men jag inbillar mig att den erbjuder en hyffsad komfort och bra bas att utgå från. Tidigare har Jag använt en Haglöfs Alaska, och det var en helt fantastisk bärupplevelse bortsett från vikten på säcken.
Jag är dock skeptisk till bärsystemet som sitter på fjällrävenramen, jag skulle vilja ha något modernare där man kan spänna bak axelremmarna och som har ett gediget avbärarbälte. Här har jag två idéer men skulle vilja ha era synpunkter på lösningar.
Mina funderingar har gått mot att sy ett eget bärsystem eller slakta en gammal Everest-rygga och slänga på det bärsystemet på min ram. Jag vet dock inte hur lätt det är att "slänga på" ett system från en softpack på en ram.
Om jag ska sy själv så vill jag ha något som är styvt och som inte absorberar så mycket vatten (jag vill inte bära på vatten när jag vandrar). Jag har funderat på om man ska besöka skroten, för att sedan sy ihop bilbälten och liggunderlag till avbärarbälte. Men jag vet inte hur väl liggunderlag lämpar sig i ett bärsysten, det kanske blir för tätt/svettigt och slits för snabbt? Vilka andra lösningar finns (som är ekonomiskt försvarbara)?
Edit: jag kan tillägga att jag har vandrat med berghaus och everestsäck också. Tycker att dom systemen varit helt okej gällande komfort, även om berghaus var en svettig upplevelse. Anledningen till att jag inte trivs med säckarna är dock pga vikt och vattenabsorptionen under regn.