Ramen är förböjd så där mycket - se bilden på bara ramen.Jag är bara lite fundersam över hur toppstramarna fungerar när det i princip bara är den uppstickande delen av ramen som håller amot där. Jag hade nog velat ha en rem som går runt säcken där för att toppstramarna verkligen skall fungera. Fast remmarna på sidorna kanske räcker? (Men jag tycker att på den sista bildens böjs ramen oroväckande mycket.)
Toppstramarna är bara åtdragna så pass att säcken fixeras mot ryggen - inga stora påfrestningar alls mao.
Jag var mer orolig att vertikala kompressionsremmen (den röda) skulle påfresta tyget (det är bara tyg och en kantrem) mellan toppstramarna, men våldar man inte igen den remmen är det ingen fara.
Men jag måste bara klargöra varför jag föredrar vadderat ryggstycke+aluram framför bara vadderat ryggstycke + ev plastplatta som det är på många lättsäckar.
Hoppas Joakim att det är ok att jag använder din bild på Vapor som illustration?
Med bara vadderat ryggstycke formas ryggan lätt till en cylinder som strävar bakåt/utåt som på bilden ovan.
Hade jag haft en bild på min Haglöfs LIM 45 1:a gen hade jag använt den, för den säcken vill gärna tippa bakåt.
http://farm2.static.flickr.com/1251/1173773800_c1b9b06af8.jpg?v=0
Med aluram formad efter ryggen tvingas säcken mer att följa ryggen - man slipper bakåtvikten.
Nu har ju Joakim tyngre packning i sin säck så skillnaden blir markant men ni förstår säkert vart jag vill komma.