Först och främst, tack för att du svarar på just mitt inlägg.
mvh thomas
Om jag är kall om fötterna men "varm i övrigt" är det jävligt tydligt vad som menas, dvs resten av kroppen- ALLT utom fötterna. OK?"Varm i övrigt" är ingen fast punkt, utan innefattar ett ganska stort spann.
Det låter bra och logiskt. Om kroppen svettas borde alltså blodet skickas ut till fötterna som garanterat är det kallaste på mig. Så sker alltså inte.Kroppen kan som sagt reglera värmeavgivningen ganska bra. Blir man något överhettad skickar kroppen ut blodet där det kyls bäst, dvs nära huden och på ställen med stor yta i förhållande till volymen (armar, händer fötter). Räcker inte det börjar man svettas.
Beklagar Herr Baronen, jag vet inte vad du menar med "kärntemperaturen och "optimum". Menar du båltemperaturen och minimum?Omvänt så drar kroppen omedelbart tillbaka blodet från utsatta delar om kärntemperturen faller under optimum.
Menar du att kroppen inte skickear blod till fötterna pga taskig cirkulation där, så är jag med på banan.Detta betyder inte att man omedelbart börjar frysa, utan att man först blir stel och tappar motorik i de utsatta delarna. Har man då redan dålig cirkulation i t.ex. fötterna, då kommer man märka av det, då kroppen inte kompenserar för detta.
Det var väl ungefär det jag menade även jag kanske inte uttryckte mig glasklart.Lösningen är som sagt att producera överskottsvärme och om inte det är möjligt av någon anledning, så får man frysa om fötterna eller tillsätta extern värme där.
mvh thomas