1. Att direkt relatera vikt och volym mot varandra är dömt att misslyckas, speciellt om man blandar in olika aktiviteter, t.ex kan en relativt liten säck med klätterutrustning väga mer än en betydligt större säck packad för fjällvandring.
Likaså att relatera en viss volym på säck mot vikt, det finns små, tunga säckar och stora lätta.
Anledningen att volym kopplats upp mot vikt och ryggsäckstorlek mot vikt är väl att två packningar avsedda för samma aktivitet under samma tidsperiod, t.ex en veckas fjällvandring som ryms i olika stora ryggsäckar har en viss relation till varandra.
Behöver en packning dubbelt så stor säck, så är den packningen tyngre.
Är en packning dubbelt så tung som en annan kommer den att behöva en större säck.
Detta är fakta, men vi kan inte säga att den dubbelt så stora packningen är dubbelt så tung, 20% tyngre eller 75% tyngre.
En dubbelt så tung packning har också större volym, men motsvarande osäkerhet på exakt volym.
En ryggsäck avsedd att bära tunga packningar kommer att ha ett stabilare bärsystem och kommer också att vara tyngre, exakt vikt dock inte möjlig att beräkna.
Det har nog använts lite slarvigt, att hälften så tung packning förutsatts vara omkring hälften så tung och en dubbelt så stor ryggsäck varit avsedd för minst dubbelt så tunga bördor, vilket missar målet, men träffar i alla fall rätt vägg.
2. Andra sätt att packa tror jag kan fungera fint i många fall, mitt sätt att packa VET jag fungerar bra.
Det enda sättet för en nybörjare att veta vad som fungerar bäst för den individen är delvis kanske att känna sin nivå för sovkomfort, om man är frusen eller varm av sig mm, men framförallt genom att sluta vara nybörjare.
INGEN kommer kunna köpa en utrustning man blir helt nöjd med direkt, oavsett vilka råd man fått.