Varifrån kommer pytteryggsäckstrenden?

Hårda, icke komprimerbara föremål som väger hälften så mycket är väl OTROLIGT sällan större?

Var har jag skrivit att något har halva vikten? Tex hjälm är svår att komprimera lika så annan objektsspecifik utr. Annat är mat som Peter skriver om Det blir ju lite tråkigt att duka fram croissanterna och wienerbröden om de inte packas i något stötskyddande = skrymmande.
 
1. Att direkt relatera vikt och volym mot varandra är dömt att misslyckas, speciellt om man blandar in olika aktiviteter, t.ex kan en relativt liten säck med klätterutrustning väga mer än en betydligt större säck packad för fjällvandring.
Likaså att relatera en viss volym på säck mot vikt, det finns små, tunga säckar och stora lätta.
Anledningen att volym kopplats upp mot vikt och ryggsäckstorlek mot vikt är väl att två packningar avsedda för samma aktivitet under samma tidsperiod, t.ex en veckas fjällvandring som ryms i olika stora ryggsäckar har en viss relation till varandra.
Behöver en packning dubbelt så stor säck, så är den packningen tyngre.
Är en packning dubbelt så tung som en annan kommer den att behöva en större säck.
Detta är fakta, men vi kan inte säga att den dubbelt så stora packningen är dubbelt så tung, 20% tyngre eller 75% tyngre.
En dubbelt så tung packning har också större volym, men motsvarande osäkerhet på exakt volym.

En ryggsäck avsedd att bära tunga packningar kommer att ha ett stabilare bärsystem och kommer också att vara tyngre, exakt vikt dock inte möjlig att beräkna.

Det har nog använts lite slarvigt, att hälften så tung packning förutsatts vara omkring hälften så tung och en dubbelt så stor ryggsäck varit avsedd för minst dubbelt så tunga bördor, vilket missar målet, men träffar i alla fall rätt vägg. :)

2. Andra sätt att packa tror jag kan fungera fint i många fall, mitt sätt att packa VET jag fungerar bra.
Det enda sättet för en nybörjare att veta vad som fungerar bäst för den individen är delvis kanske att känna sin nivå för sovkomfort, om man är frusen eller varm av sig mm, men framförallt genom att sluta vara nybörjare.
INGEN kommer kunna köpa en utrustning man blir helt nöjd med direkt, oavsett vilka råd man fått.

Var har jag skrivit att något har halva vikten? Tex hjälm är svår att komprimera lika så annan objektsspecifik utr. Annat är mat som Peter skriver om Det blir ju lite tråkigt att duka fram croissanterna och wienerbröden om de inte packas i något stötskyddande = skrymmande.

Du har inte skrivit något om halva vikten, men inlägget du gjorde en vidareutveckling på var ett svar på ovanstående. Hjälmar, förvaringsboxar, bestick, tältpinnar mm är exempel på saker där lättviktsprylar har samma storlek som tunga.
Majoriteten av grejer kan komprimeras och lätta grejer är mindre, ett litet antal grejer i en packning har en någorlunda fix storlek oavsett vikt och en väldigt liten andel är faktiskt lättare och större.
Totalen på en väsentligt lättare packning är en mindre volym.

Utifrån hjälmen förutsätter jag en tur med klättring, forspaddling eller dylikt, oavsett har du säkert mer utrustning än endast hjälm och en matlåda i hårdplast i ryggsäcken.
 
Hårda, icke komprimerbara föremål som väger hälften så mycket är väl OTROLIGT sällan större?

Typexempel: Vattenflaska.

En 6-deciliters Festis-flaska väger exakt lika mycket som en 5-deciliters Cola-flaska (de är antagligen tillverkare av samma preform), men tar upp en deciliter mer volym i packningen. Visst, den väger inte mer, men den har större volym. Vi kan istället jämföra tre stycken 0,5-liters PET med en stycke 1,5-liters. Samma förvaringsvolym (1,5 liter), samma packningsvolym (1,5 liter) men tre 0,5-liters väger mer än en 1,5-liters.
 
men inlägget du gjorde en vidareutveckling på var ett svar på ovanstående.
Det visste jag inte att jag gjorde men jag får väl läsa igenom det inlägget (eftersom jag har missat det) och återkomma.



, oavsett har du säkert mer utrustning än endast hjälm och en matlåda i hårdplast i ryggsäcken.
Och den slutsatsen medför en ryggsäck med ett större eller ett mindre volymbehov?
 
Typexempel: Vattenflaska.

En 6-deciliters Festis-flaska väger exakt lika mycket som en 5-deciliters Cola-flaska (de är antagligen tillverkare av samma preform), men tar upp en deciliter mer volym i packningen. Visst, den väger inte mer, men den har större volym. Vi kan istället jämföra tre stycken 0,5-liters PET med en stycke 1,5-liters. Samma förvaringsvolym (1,5 liter), samma packningsvolym (1,5 liter) men tre 0,5-liters väger mer än en 1,5-liters.

3 korkar väger mer än 1 kork. Att packa runda saker bredvid varandra kräver mjuka saker i packningen för att inte packa luft närmast så jag håller inte helt med om samma volym i packningen - även om innehållet i flaskorna ger samma mängd.

Ang hjälm så kan man utnyttja den ganska väl genom att packa mindre saker inuti - givet att man har mjuka saker som passar däri - på samma sätt som man kan fylla nedpackade skor med annat smått som strumor eller skoblock.

Sen går ju tomma PETflaskor att komprimera dock med risk för framtida läckage.

/Patrik
 
Typexempel: Vattenflaska.

En 6-deciliters Festis-flaska väger exakt lika mycket som en 5-deciliters Cola-flaska (de är antagligen tillverkare av samma preform), men tar upp en deciliter mer volym i packningen. Visst, den väger inte mer, men den har större volym. Vi kan istället jämföra tre stycken 0,5-liters PET med en stycke 1,5-liters. Samma förvaringsvolym (1,5 liter), samma packningsvolym (1,5 liter) men tre 0,5-liters väger mer än en 1,5-liters.

Ja, jag har aldrig sagt att det inte finns exempel, detta är dock inte det bästa exemplet, eftersom den ändrade storleken också tillför ett mervärde till produkten, nämligen extra lagringsutrymme.
Men låt gå för det, för att få ett exempel.

Det andra exemplet är jag osäker på varför du tar upp. Om målet är att lätta packningen vill man väl inte ersätta en pryl med tre tyngre med exakt samma funktion? Och även om man gör det, så har man inte förlorat något volymmässigt och den ökade vikten gör att man måste spara in ännu mera vikt någon annanstans för att halvera totala packvikten, vilket medför ännu mindre volym i en annan pryl.

Så i packningen har du hittills lyckats hitta fiberpälströjan som är större och lättare än fleece (men i och för sig är dun både lättare och mindre än fleece till samma värme) och en vattenflaska som är en deciliter större, totalt runt en liter extra volym i ryggsäcken. Liggunderlaget antar jag är fäst utanpå säcken och påverkar därmed inte volymbehovet.

Då kontrar jag med att byta sovsäck och tält, syntetisk sovsäck för runt nollan har ofta en packvolym på minst 8 liter, dunsäck på under hälften. Tält ned från åtminstone 6 liter till under 4 (solotält) och ännu större volymspar på flerpersonstält. Tar man lätta alternativ utan dubbla väggar blir sparad volym också mycket större.

Konservativt räknat minus 6 liter, plus vattenflaska och fiberpälströja, fortsatt minus 5 liter.

Så nu vill jag gärna höra om de nästa lätta prylarna som bör packas i säcken som ökar volymen med mer än 5 liter.
Eller ska vi bara ge oss och komma överens om att en signifikant viktminskning medför volymminskning?
Jag kan sträcka mig så långt som att en liten viktreduktion, säg runt 5% inte nödvändigtvis gör märkbart utslag på volymen, men om du fortsätter hävda att man kan halvera packningen utan att det påverkar volymen så får vi gå igenom en normal packlista pryl för pryl, jag har inget emot att framstå som en envis besserwisser om du vill spela rollen som fanatisk försvarare av idiotisk tes. :)
 
Om målet är att lätta packningen vill man väl inte ersätta en pryl med tre tyngre med exakt samma funktion?
Men har vi pratat om att lätta packningen?

Sen är det kanske så att man har olika vätskor i flaskorna, jag kanske har med mig vin i en flaska att dricka till middagen, mjölk i den andra att använda till nåt i matlagningen. Flaskorna tar plats även sen efter att de är tomma.

Då kontrar jag med att byta sovsäck och tält, syntetisk sovsäck för runt nollan har ofta en packvolym på minst 8 liter, dunsäck på under hälften.
Problemet är att dunsäcken kostar 5-10 gånger mer och dessutom är oerhört fuktkänslig. Som sagt var, jag har ägnt mig åt friluftsliv i 40 års tid, jag har ansett mig ha råd med EN dunsäck. Då fick jag 40% rabatt på butikspriset. Och det var för tre år sen. Min dunsäck använder jag inte om jag ska vara ute mer än en natt, eftersom den är fuktig av kondens efter en natt.

Sen har ju jag inte sagt att lättare saker tar större plats, jag har sagt att lättare saker inte nödvändigtvis tar mindre plats. Mitt argument håller alltså även om utrymmesbehovet är oförändrat.
 
Märkliga påståenden. Kostar verkligen en dunsäck 5-10 ggr mer? Vill minnas att jag slog upp priset på min Ajugilak, med komfort 0 eller rentav över det, och att det var ungefär hälften av det för min oftast använda dunsäck.

Märkliga exempel också. Hur många (speciellt nybörjare ...) packar ned hjälm i ryggsäcken? Skor - har man väl på fötterna, inte i packningen. Vattenflaska brukar jag ha framme - jag ska inte behöva stanna för att dricka. Visserligen har jag en extra, på en halv liter (för matlagningen), dess placering syns på bilden jag länkade till.
 
Jag gillar, att en här tråden utvecklats till en exempelsamling av många konkreta "så-gör-jag" - beskrivningar; bl a just för att de visar, hur olika vi är och gör.

En magliggare som helst sover på en planka, kan spara in på lyxiga madrassen. Samma person kan vara en fryskyckling med dålig cirkulation, som inte står ut med att självtorka efter badet, vandra i våta mesh-skor eller torka sitt tvättade underställ på kroppen - och därför bär på handduk, vaxade läderkängor och en extra omgång underställ.

Någon kan inte leva utan kaffe och varm lunch, medan någon annan inte kan fatta, varför man skulle ödsla tid och bränsle på sådant, när det är både godare och enklare med citronvatten och en påse nötblandning ;)


Ligger en hel del i det, men samtidigt kan behov vara inbillade. Man vet ju först när man prövat; det kan vara tillfälligheter som tvingar en, som när mina kängor sprack i Schweiz och närmsta affär bara hade tunga pansarkängor.
Då var det dags att pröva låga pjuck, och dit har jag hållit mig sen dess. Jag tar på min T-tröja och
mina stigstrumpor direkt efter att jag har sköljt dem, det är ett lätt obehag som går över fort,
men det visste jag inte innan jag prövat. Och det finns annat som jag ännu inte prövat, även om mina motiv just nu är
svaga.
 
Märkliga påståenden. Kostar verkligen en dunsäck 5-10 ggr mer?

Det beror på. Tittar du inom samma märke så gör det kanske inte det, men syntetsäckar för ett par minusgrader kan du hitta på Intersport och Stadium för under 500 spänn. Dunsäckar för noll grader som kostar mindre än 2500 är svåra att hitta, delsvis på grund av att de inte finns som "lågbudgetmärken".

Prisjakt har sovsäckar så det är rätt lätt att gå in där och jämföra. Dun är dyrt, särskilt om man vill undvika dun som inskaffats genom djurplågeri.
 
Kontentan kanske är det som en fanjunkare sa en gång;
" Var & en ska bära sin egen börda & Gud hjälpe den som inte orkar bära".
Lagom är bäst, eller ännu bättre lätt & lagom. Kruxet är att vara på "rätt sida" med marginalerna, man kan ju hamna i en situation där det skulle varit bra att ha det å så den å så den där å så........
Listan kan göras lång, packningen tung eller lätt, dvs allt eller inget.
Är man några stycken som kan samsas, så är det enklare, vi hjälps åt att bära, ett kök till 2-4 man fungerar, liksom flera andra saker.
Hur långt man tänkt att gå & var någonstans & årstid spelar roll, liksom om man gör det för nöjes skull eller i kronans tjänst, för då får man bära mer i volym & kg.
Välj själv hur DU gör. Fyll livet med mycket innehåll, kunskap & glädje, ryggsäcken med det nödvändigaste.
Man lär sig snart vad som är onödigt, tror jag.
 
Men har vi pratat om att lätta packningen?

Sen är det kanske så att man har olika vätskor i flaskorna, jag kanske har med mig vin i en flaska att dricka till middagen, mjölk i den andra att använda till nåt i matlagningen. Flaskorna tar plats även sen efter att de är tomma.


Problemet är att dunsäcken kostar 5-10 gånger mer och dessutom är oerhört fuktkänslig. Som sagt var, jag har ägnt mig åt friluftsliv i 40 års tid, jag har ansett mig ha råd med EN dunsäck. Då fick jag 40% rabatt på butikspriset. Och det var för tre år sen. Min dunsäck använder jag inte om jag ska vara ute mer än en natt, eftersom den är fuktig av kondens efter en natt.

Sen har ju jag inte sagt att lättare saker tar större plats, jag har sagt att lättare saker inte nödvändigtvis tar mindre plats. Mitt argument håller alltså även om utrymmesbehovet är oförändrat.

Ja, vi har pratat om att lätta packningen. Läs igenom dina egna gamla kommentarer.
Ditt påstående som jag reagerat på är att volym och vikt inte har med varandra att göra.
Mitt påstående är att en packning avsedd för samma typ och tidspann på turen kommer att vara mindre i volym om den är mycket lättare och tvärtom, lättare om den är mycket mindre i volym.

Budget, eventuella preferenser, dina vanor, mina vanor är inte relevanta faktorer i detta.
Jag är säker på att du har en packning som är säker, fungerar ypperligt för dina behov, som du har många sköna och fina stunder på fjäll och i skog med, liksom jag.

Det som jag påstår är som sagt att vikt och volym följer varandra dock inte nödvändigtvis så enkelt som att halv vikt = halv volym, däremot helt säkert att halv vikt = minskad behov av volym på ryggsäcken.

Att det finns enstaka exempel på lätta prylar med relativt stor volym och tunga prylar med relativt liten volym, samt olika material är anledningen till att det inte är en väldigt enkel relation mellan vikt och volym.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Varifrån kommer alla dessa baybybärstolar??? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg