Varifrån kommer pytteryggsäckstrenden?

kompressionsteori...

vissa säckar går faktiskt att kompimera relativt bra, min golite 50 blir ganska nätt om jag fäster de två nedre öglorna med botten samt använder sidostramarna helt runt samt topp strammaren. det gör att jag får ett spann på 30-60 liter ung (min komprimerat - max fylld). notera att det inte finns ngt topplock, med topplock på en halvpackad säck blir det lätt sladdrigt, exempelvis min nozone 75. komprimerad sitter golite 50 minst lika bra. än bättre är det om den kan passera icke ryanair flyg som handbagage.

Och om volymen på packningen är ca 40 liter så är det alltså bättre att packa den i en 30-liters säck än en 60-liters?

Då är det bäst att ha en säck på ca 40L.

Om jag skulle vara tvingad att välja mellan två ryggsäckar med vitt skild volym varav ingen är anpassad efter mina normala packvanor så skulle jag välja utifrån situation.
Helgtur hade jag antagligen valt den stora säcken, tvåveckorstur utan proviantering så hade jag valt den lilla och fäst sovsäck i vattentät packpåse på topplocket och liggunderlaget under säcken, trots extravikten på remmar som kanske uppgår till 30 g! Efter ett par dagar så är ju ändå allt på insidan igen och jag har en säck som passar mina behov bäst de sista 10 dagarna.

Poängen som du verkar missa i din i egen utsago dåraktiga upprepning av samma fråga är att utifrån de behov man har väljer man en optimal storlek på ryggsäcken.
Naturligtvis går det alltid att konstruera scenarier, om du ska bära på 75L packning, vad gör du då? Du har bara en 60L säck? Spänner du då fast saker på utsidan eller använder du en 90L säck?

För att ta min egen, personliga situation så har jag plats i min säck, som är över 30L och under 40L och alltså inte faller i varken din kategori stora ryggsäckar på 40-60L eller små 25-30L, för all utrustning för en fjälltur på upp mot 8-10 dagar.
Så det slutgiltiga svaret på din fråga ovan är att jag skulle valt min medium säck, inte spänt något på utsidan som jag inte gör vanligtvis och provianterat efter en vecka eller så.
Min stora säck bär jag när jag är på fjälltur med frugan, då blir det att packa större tält, större kokkit, en del av fruns packning och lite lyx för att hålla henne glad och nöjd då hon vill ha en högre komfortnivå än jag vanligtvis har.

Då är det bäst att ha en säck på ca 40L.

Jo jag förstår värdet av att välja rätt utrustning för rätt tillfällen. Uppskattar det också. Förespråkar inte att packa ett par lovikavantar och en termos i en 130 l ryggsäck för att sedan komprimera den till oigenkännlighet.

MEN.

I praktiken har gemene man inte ryggsäckar i varierande storlekar - däremot finns det tillfällen som möjliggör och tillåter packning som i volym skiljer sig från gång till gång.

Vad är då bäst? Knappast att begränsa sig i packningsvolym?

(...) I praktiken har gemene man inte ryggsäckar i varierande storlekar - däremot finns det tillfällen som möjliggör och tillåter packning som i volym skiljer sig från gång till gång.
För mig är det klart, att det just är våra olika sätt att lösa den problematiken, som vi presenterar i tråden (jag försöker, i alla fall). Inte ens på en och samma tur är ju packningen konstant, utan minskar radikalt allt eftersom maten blir uppäten. I mitt fall oftast med över halva initialvolymen.

Det blir alltid någon sorts kompromiss. Vi har, som framgår, olika prioriteringar som leder till olika lösningar på detta - med resp. för- och nackdelar.
Då är det väl jättebra, att vi alla beskriver våra (olika) erfarenheter, berättar hur (olika) vi prioriterat, och varför. Jag hade haft stor nytta av att läsa en sådan tråd, när jag stod i begrepp att skaffa en modern "enmansryggsäck" efter långa småbarns- och mulleår med Haglöfs Alaska som självklar och osviklig vän.

"Priset" för att jag själv numera helst väljer en ryggsäck helt utan marginaler i "normalfallet" är ju, att jag vid enstaka tillfällen får knåda lite extra, hissa upp topplocket till maxläge, och/eller spänna på något extra på utsidan. De tillfällena är dock, i mitt fall, väldigt få, och alltid övergående så snart jag börjar äta upp maten.

Jag har ju faktiskt testat strategin med en "förlåtande" säck, men inte befunnit fördelarna värda de nackdelar, som också fanns där. Det är den erfarenheten jag försöker bidra med i tråden. Den är självklart giltig för just mig, just nu, eftersom jag ofta flyger, går ensam och rör mig i rätt krävande terräng. Blir jag någonsin mulletant igen, eller för den delen utflyktsledare för en hög barnbarn ;), kommer jag dock att resonera på ett helt annat sätt, och min bottenlösa, totalflexibla men grymt skrymmande Alaska åker säkert fram ur garderoben :)

Jo jag förstår värdet av att välja rätt utrustning för rätt tillfällen. Uppskattar det också. Förespråkar inte att packa ett par lovikavantar och en termos i en 130 l ryggsäck för att sedan komprimera den till oigenkännlighet.

MEN.

I praktiken har gemene man inte ryggsäckar i varierande storlekar - däremot finns det tillfällen som möjliggör och tillåter packning som i volym skiljer sig från gång till gång.

Nej, de flesta har väl en eller två ryggsäckar, så i praktiken blir det lite kompromiss, jag komprimerar visst min säck en del, det är inget fel i det. Däremot komprimerar en säck vanligtvis effektivt till halva eller kanske ner mot 1/3 av maxvolymen.
Utifrån tidigare inlägg verkar det som att det finns någon tro att en 60L säck är idealisk för alla, och det är det jag bestrider, inte ett visst behov för att komprimera.

För att vända på nermanders frågeställning, har man någon nytta av att ha en 60L säck när packningens volym normalt är ca 30L och minskar till 15L under veckan?
Jag har aldrig behov för en STÖRRE säck under mina turer, men kunde ha använt en MINDRE i vissa fall, kan gott gå en helgtur i fjällen med en ca 20L säck och skogsturer en helg eller en övernattning med ca 10-15L.
För mig är inte 60L något ideal, snarare en klumpig, stor svajig konstruktion som förtar en liten del av turglädjen under många turer.
För mina extremfall, fjälltur med frun och vinterturer har jag 58L säcken, vilket dock också är en stor säck för mitt bruk.

Andra har annorlunda volymgränser, i något slags idealfall så borde man göra en ryggsäckspott med 5L intervaller i volym där man kan välja den ideella volymen för varje tur, men i praktiken har ju alla olika smak och kroppsform vad gäller bärsystem, ram, rygglängd, längd på avbärarbälte mm, så i praktiken fungerar det inte heller. :)

TS här, tack för att ni delar era erfarenheter.

Tråden sköt oftast bom på frågan om varför nybörjare numer verkar vilja ha små ryggsäckar men tack för att ni delat med er av era egna grunder för era val. Själv har somligt jag läst väckt nyfikenhet men det gäller annat än ryggsäcken så det blir en ny tråd. Gällande några av er har jag blivit nyfiken på vad ni gör och vart ni är på tur? Vissa av er verkar bara göra små förändringar mellan sommar och vinter, skog och fjäll, låg och hög höjd? Ingen av er som svarat kan ju sägas tillhöra de nybörjare min undran gällde så för mig får nog frågan leva vidare.

Bosse

Jag var mycket ute förr och har nu tagit upp vandringen igen men då jag kör mycket MC runtom i Europa så har jag också tagit med mig vanorna av att kunna ha med mig bekvämligheter när jag ligger ute i skogen.
Framförallt hemma i Svedala så vill jag kunna hugga ved, jag har med mig 2 dl tändvätska för att jag är less på att tjafsa med blöt ved när jag ska starta upp en eld. Jag har med mig en kudde för att jag gillar att ligga högt och en trebenspall för att jag vill sitta normalt och därutöver en -1 sovsäck som funkar bra ner till -7 för mig och blir det kallare så klarar jag mig ner till -20 om jag drar min +9 sovsäck utanpå frostsäcken.

Jag har testat skumplastunderlägg och självuppblåsbara liggunderlag men jag får träsmak av allt oavsett namn eller kvalité och sover därför på en luftmadrass med sju spikraka kanaler som jag köpte för en 70 lapp i en engelsk nätbutik. Jag har med mig en picnicfilt med fleece på ena sidan och polyester på andra sidan för att det blir skönare i tältet som för övrigt är ett enlagers Rocktrail från Lidl med en vikt på 1,4 kg till det facila priset av 159 riksdaler när det begav sig för 2 år sedan.
Jag lagar mat på ett Primus Technotrail kit numera som jag kom över för 300 spänn. Innan körde jag med en Trangiakastrull, gas och brännare från Biltema. För övrigt släpar jag med mig en 1.85x2 meter presenning från samma ställe som jag spänner över tältet vid regn. Är det under -10 tillkommer det även ett värmeåterreflekterande liggunderlag.

Jag har kaffe, socker, havregryn, pasta, chilicon carne, buljong, salt, peppar, diskmedel, disksvamp, toapapper, tändstickor, pannlampa, nattbelysning, schweizisk armekniv, samekniv, linnehandduk och soppor samt frugans specialbröd med pumpafrön och solrosfrön, IKEA choklad i matpåsen, vattenreningspump, egenkomponerad första hjälpen och två vattensäckar på 1,5 + 2 liter styck då jag dricker mycket när jag vandrar. Spelar ingen roll vilken fysisk aktivitet jag gör så behöver jag dricka mycket och kan inte snåla på vatten av vikt eller volymskäl.
I bärremmen fram hänger en laminerad karta, kompass samt 8 karbinhakar på ena sidan och en halvlitersplunta på andra sidan med rätt innehåll för att jag somnar bättre då.

I en vattentät påse ligger det även ett längdskidställ, en Fristads windstopper fleece, 2 par yllestrumpor, 2 par kalsonger, microfleece, tunn vindjacka stor som en tennisboll och en kortärmad undertröja samt ytterligare ett underställ för ombyte.
30 meter paracord och 20 meter 350 kilos rep åker med av bara farten då man aldrig kan ha för mycket lina när branterna visar sig.

Jag kan vara ute en dag med packningen och fyller jag bara på maten var 5e dag kan jag i princip vara ute hur länge som helst och året runt ner till -20.
Ger jag mig ut vill jag ha det bekvämt, bo bekvämt och sova bekvämt.
Jag vill kunna klä av mig om jag blir varm och klä på mig om det blir kallt. Är man i Skåne så blåser det och är fuktigt och då vill jag vara varm när jag sitter ibland utan eld och är jag i Jämtland när det är -15 är det jämförbart.

Skulle jag välja bort något av utrustningen så känner jag att det skulle jag inte alls göra utan har väldigt svårt att se vad jag personligen skulle göra avkall på för att få ner vikt och volym.

Så i min värld är pytteryggsäckar väldigt långt borta.

(Duffelbagen har jag på hojen, annars nedanstående Helsport Langåsen 70 L)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    41.5 KB · Visningar: 653
Poängen som du verkar missa i din i egen utsago dåraktiga upprepning av samma fråga är att utifrån de behov man har väljer man en optimal storlek på ryggsäcken.

Nej, det missar jag inte, hela ursprungsfrågan i tråden handlar ju om att man INTE väljer utifrån sina behov utan utgår från en liten säck för att sen försöka få ner allt man behöver i den.

Jag har aldrig behov för en STÖRRE säck under mina turer,

Det är det jag försökt få fram att jag ofta har. Ibland på grund av att jag startar med mer kläder på mig än vad jag behöver senare, men desto mer beroende på att en del saker tar större plats när man packar dem "i fält".

Det är klart att är man ute en vecka så äter man upp mat efter hand, jag är sällan ute en vecka utan främst helger, och då är det inte att dugg ovanligt att packningen tar upp större volym på söndagen än vad den gjorde på fredag kväll.

ä

Det är det jag försökt få fram att jag ofta har. Ibland på grund av att jag startar med mer kläder på mig än vad jag behöver senare, men desto mer beroende på att en del saker tar större plats när man packar dem "i fält".

Men jag vill inte ha en 60L säck för att du inte får plats med din packning i min säck!
Fjällturer och skogsturer är inte en demokrati där alla måste ha lika utrustning, utan alla har en individuellt anpassad packning med utrustning man älskar, utrustning som fungerar bra och vanligtvis några prylar man vill förbättra.
Jag vill inte byta min utrustning mot din eller någon annans, inte för att jag tror att min är bättre (eller för den delen sämre) men för att den är anpassad för mig.

Det finns väl helt enkelt ingen perfekt ryggsäcksstorlek för alla, men alla har en ryggsäckstorlek som är perfekt.

Tråden sköt oftast bom på frågan om varför nybörjare numer verkar vilja ha små ryggsäckar men tack för att ni delat med er av era egna grunder för era val. Själv har somligt jag läst väckt nyfikenhet men det gäller annat än ryggsäcken så det blir en ny tråd. Gällande några av er har jag blivit nyfiken på vad ni gör och vart ni är på tur? Vissa av er verkar bara göra små förändringar mellan sommar och vinter, skog och fjäll, låg och hög höjd? Ingen av er som svarat kan ju sägas tillhöra de nybörjare min undran gällde så för mig får nog frågan leva vidare.

Bosse

Jag har inte märkt någon stor trend att nybörjare vill ha en liten säck och anpassa packningen efter det, det närmaste jag hittat på den typen av resonemang är denna tråden.
Där framgår det att det handlar om en nybörjare som vill testa på en övernattningstur och redan äger en 33L ryggsäck och vill köpa så lite som möjligt för att göra denna test.

Däremot är det ju en trend även bland nybörjare att vilja ha en lätt, liten och enkel packning, vilket speglas i mindre ryggsäck än traditionellt.

Vill du veta vad nybörjarna själva tycker och tänker så är det bästa att fråga på aktuella trådar, många nybörjare som är på utsidan vill främst ha hjälp med specifika problem och bevakar "sina" trådar, eller söker trådar där redan den problemställningen tas upp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Varifrån kommer alla dessa baybybärstolar??? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg