För att, enligt vissa, så är det bättre med en mindre säck. Min poäng är alltså: Vad skulle jag vinna på att ha en mindre säck och mer saker "utanpå"?Men varför i all sin dar skulle du sträva efter det, om du redan funnit bra placeringar för allt du vill ha utanför huvudfacket, och din återstående lastvolym passar din ryggsäcksvolym?
Jag kan ju också inflika att främsta anledningen till att jag har lite annan utrustning är att jag vandrar i princip inte med ryggsäck under juni, juli eller augusti. Då är det seglingssäsong för scouterna. Det är mars-april och september-oktober som vi är ute mest.
Och som exempel kan vi ta vår "upptaktshajk" i höstas. Började lördag morgon med regn och 5 plusgrader. Vid lunch sprack det upp och på eftermiddan var det strålande sol och uppkavlade skjortärmar som gällde. Sen på kvällen blev det fort kallt igen och det blev på med microfleeceunderstället.
När man är ute med scouterna måste man ha kläder så man kan hålla igång hela tiden. Det går inte att tänka "blir det kallt ligger jag i sovsäcken och äter min middag" eftersom man måste springa omkring och hålla reda på en massa scouter och sen ska det ordnas aktiviteter (t.ex. medans scouterna diskar efter sin middag så ska man ut i skogen och lägga ett ljusspår, sen ska man stå still i en halvtimme och vänta på att de dyker upp vid cermoniplatsen).