Varifrån kommer pytteryggsäckstrenden?

Men varför i all sin dar skulle du sträva efter det, om du redan funnit bra placeringar för allt du vill ha utanför huvudfacket, och din återstående lastvolym passar din ryggsäcksvolym?
För att, enligt vissa, så är det bättre med en mindre säck. Min poäng är alltså: Vad skulle jag vinna på att ha en mindre säck och mer saker "utanpå"?

Jag kan ju också inflika att främsta anledningen till att jag har lite annan utrustning är att jag vandrar i princip inte med ryggsäck under juni, juli eller augusti. Då är det seglingssäsong för scouterna. Det är mars-april och september-oktober som vi är ute mest.

Och som exempel kan vi ta vår "upptaktshajk" i höstas. Började lördag morgon med regn och 5 plusgrader. Vid lunch sprack det upp och på eftermiddan var det strålande sol och uppkavlade skjortärmar som gällde. Sen på kvällen blev det fort kallt igen och det blev på med microfleeceunderstället.

När man är ute med scouterna måste man ha kläder så man kan hålla igång hela tiden. Det går inte att tänka "blir det kallt ligger jag i sovsäcken och äter min middag" eftersom man måste springa omkring och hålla reda på en massa scouter och sen ska det ordnas aktiviteter (t.ex. medans scouterna diskar efter sin middag så ska man ut i skogen och lägga ett ljusspår, sen ska man stå still i en halvtimme och vänta på att de dyker upp vid cermoniplatsen).

Om du ska ha en mindre säck så ska du inte ha samma packvolym utan mindre sovsäck, slimmat kök, minimalistiska extrakläder, kompakt packad och lagad mat mm.
Som en "biverkan" av denna volymminskningen på utrustningen kommer det helt säkert också att minska på packvikten.
Jag är lite tveksam till det. Sovsäcken är en Goga Pro 6, köket ryms inuti 0,8-liters grytan (bortsett från gasflaskan då). Det skulle möjligen vara extrakläderna, men eftersom jag är frusen av mig så kan jag inte ha extrakläder som är "svalare", och jag har inte hittat nåt plagg ännu som slår min fiberpälströja (dock kompletterar jag den med ett microfleeceunderställ ibland, och är det riktigt kallt även en dunväst som kanske skulle kunna ersättas med en som går att packa bättre).

När jag säger att det går att ha en lätt packning för en vecka i mindre än 40L säck eller att det går att ha saker på utsidan av säcken utan att det blir svajigt så är det något väldigt väsensskilt från att alla måste ha en säck på under 40L och med ting fästa utanför huvudfacket.
Visst går det, men som jag redan skrev tidigare i tråden, 40 liter räknar inte jag som liten säck, det är en stor säck. 40-60 liter är stort. Det är de som vill få in grejerna i en 25-30-liters säck som jag tolkat att diskussionen handlar om.

Så jag upprepar med en dåres envishet: Om vi har en packning på 10 kg, på vilket sätt är det bättre att klämma in den i 30-liters dagryggsäck än en 60-liters vandringsryggsäck? Om vi bortser från den marginella skillnaden i vikt mellan säckarna och såklart förutsätter att vandringssäcken har remmar så den går att tajta åt runt packningen.

Att det tar mindre plats i 30-literssäcken fungerar inte som argument, utrustningen tar den plats den tar, oavsett vilken säck man packar den i.

Visst KAN den vara, men den måste inte vara det. Min 60-liters väger som sagt var 1300 g (jag hade för mig att det var 1250 men det är 1280 tydligen).

Varför jämför du inte Cizero med Arcteryx större säckar?

Varför jämför du inte Cizero med Arcteryx större säckar?

varför skulle jag? vem påstår att jag måste jämföra inom samma märke?

jag ville påvisa att det kan vara stora viktskillnader mellan 30 och 60 liter. notera ordet "kan", det betyder inte att det alltid är så.

Precis, och på samma sätt så KAN viktskillnaden vara marginell. Vilket jag hade med som förutsättning i min jämförelse. Kan nån nu svara på frågan i mitt exempel istället för att försöka förvränga frågan?

(...) Om vi har en packning på 10 kg, på vilket sätt är det bättre att klämma in den i 30-liters dagryggsäck än en 60-liters vandringsryggsäck? Om vi bortser från den marginella skillnaden i vikt mellan säckarna och såklart förutsätter att vandringssäcken har remmar så den går att tajta åt runt packningen. (...)
Kan nån nu svara på frågan i mitt exempel istället för att försöka förvränga frågan?
Jag har försökt, men ska försöka igen. OBS! Kommer jag fram till svaret "ja, det är bättre", så betyder det endast: "bättre för mig" ;)
Jag kan lätt hålla mig till dina förutsättningar, för visst händer det, att min 3-säsongspackning kommer upp i 10 kg. Då består den oftast av knappa 4 kg grundkit, medan resten kan vara mat/bränsle och/eller inslag av mer alpin utrustning. Jag har också lätt att bortse från viktskillnaden mellan säckarna - den är de facto marginell för mina två Exosmodeller.
Mina skäl att välja en mindre säck i det läget:
  • Min 10 kg-packning, packad och fördelad på det sätt just jag tycker är mest praktiskt, fyller inte en 60-literssäck. Det slutar i ett halvfyllt huvudfack, med dålig och/eller arbetskrävande kontroll över stabilitet, viktfördelning och mothåll för det jag vill ha fäst utanpå (inte minst tunga saker som isyxa).
  • En mindre ryggsäck ökar min säkerhet, balans, rörelseomfång och inte minst min subjektiva känsla av frihet i svårare terräng.
  • En mindre ryggsäck slipper jag checka in på flyget, med allt vad det innebär av kostna,väntetid, specialinpackning och oro för om den kommer fram, och i vilket skick.
...med mera, men detta var viktigast.
Att det tar mindre plats i 30-literssäcken fungerar inte som argument, utrustningen tar den plats den tar, oavsett vilken säck man packar den i.
Visst, men måtten på en ryggsäcks bärsystem (med intern som extern ram/förstyvning) är som de är, och det är de som ger utslag på flygplatsen och i knepig terräng. Exos 58 går inte in som handbagage, ens när den är halvtom och inget är fäst utanpå.
Man kunde invända, att det ju finns helt "mjuka" säckar som helt anpassar sig efter lasten, men dem vill jag inte ha på ryggen, om jag skall bära på 10 kg någon längre tid. Då vill jag ha full lastöverföring till höftbältet och gärna även en nätventilerad rygg. Visst går jag ofta med min nästan bärsystemlösa MH Scrambler, men då antingen med avsevärt lättare packning, eller kortare approachsträckor.

PS att du har helt andra förutsättningar, när du är ute med en scoutgrupp, är ju självklart.
Jag minns fortfarande med vemod och viss fasa min fullpackade Haglöfs Alaska från tiden jag var mulleledare. Och då var vi bara ute i förortsskogen ;)

* Min 10 kg-packning, packad och fördelad på det sätt just jag tycker är mest praktiskt, fyller inte en 60-literssäck. Det slutar i ett halvfyllt huvudfack, med dålig och/eller arbetskrävande kontroll över stabilitet, viktfördelning och mothåll för det jag vill ha fäst utanpå (inte minst tunga saker som isyxa).
Och mitt argument mot den punkten är ju att jag skrev att vi förutsätter att den stora säcken kan tajtas åt runt packningen. Den har alltså remmar på sidor och/eller nertill som går att dra åt. Visst, de remmarna väger kanske lite, det kan jag gå med på.
* En mindre ryggsäck ökar min säkerhet, balans, rörelseomfång och inte minst min subjektiva känsla av frihet i svårare terräng.
* En mindre ryggsäck slipper jag checka in på flyget, med allt vad det innebär av kostna,väntetid, specialinpackning och oro för om den kommer fram, och i vilket skick.
Du menar alltså att ryggsäckens bulk bidrar så mycket? För själva packningen är ju lika stor oavsett storleken på ryggsäcken?

Om packningen är lika stor och väger lika mycket så är det alltså bättre med en något för liten ryggsäck (så man får ha saker på utsidan) än en något för stor ryggsäck (så man får dra åt kompressionsremmarna)?

Precis, och på samma sätt så KAN viktskillnaden vara marginell. Vilket jag hade med som förutsättning i min jämförelse. Kan nån nu svara på frågan i mitt exempel istället för att försöka förvränga frågan?

Din fråga är väl besvarad x flera.
Är volymen på dina saker omkring 60L bör du ha en 60L säck, är volymen på packningen ca 30L bör man ha en ca 30L säck.

Några anledningar har redan tagits upp, med att en del personer upplever att packningen känns smidigare och mer stabil vid optimal ryggsäckstorlek.
En ytterligare anledning är att man slipper merarbete i form av antingen rota runt i trångt utrymme med kompressionsremmarna åtdragna när man behöver något i huvudfacket, eller att få dekomprimera och ha lätt och smidigt att finna det man är ute efter och sedan rekomprimera igen.
Kompression av säcken medför på de flesta modeller också att sidofickorna på säcken mister storlek, blir svåråtkomliga eller både och.

Så för att ge extremexempel , för att bära en 10 kg guldtacka så hade jag antagligen valt en minimal midjeväska, ska jag bära kanske 6 st syntetiska sovsäckar på tillsammans 10 kg skulle jag nog behöva minst en 60L ryggsäck, troligen ännu större.

Till nästa sommars korta 1-2 övernattningsturer i skog så ska jag köpa mig en säck på 10-15 liter, så jag sällar mig till pytteryggsäcksskaran. :-D

Är volymen på dina saker omkring 60L bör du ha en 60L säck, är volymen på packningen ca 30L bör man ha en ca 30L säck.
Och om volymen på packningen är ca 40 liter så är det alltså bättre att packa den i en 30-liters säck än en 60-liters?

Jag hade inte burit guldtackan i en midjeväska, i en midjeväska kan jag inte bära ens ett kilo utan att det bli obekvämt.

(...) Du menar alltså att ryggsäckens bulk bidrar så mycket? För själva packningen är ju lika stor oavsett storleken på ryggsäcken?
Nej. Jag menar - se ovan - att det är ramens/bärsystemets yttermått som fäller utslaget, givet att jag inte vill ha en ramlös säck, om jag skall bära på 10 kg.
Om packningen är lika stor och väger lika mycket så är det alltså bättre med en något för liten ryggsäck (så man får ha saker på utsidan) än en något för stor ryggsäck (så man får dra åt kompressionsremmarna)?
Den är inte lika stor. Se ovan.
Bottom line: de saker jag vill ha på utsidan, vill jag ha på utsidan oavsett ryggsäcksstorlek. Jag får alltså ingen fördel, bara nackdelar - se lista ovan - av en större säck än vad jag kan fylla.

(...) En ytterligare anledning är att man slipper merarbete i form av antingen rota runt i trångt utrymme med kompressionsremmarna åtdragna när man behöver något i huvudfacket, eller att få dekomprimera och ha lätt och smidigt att finna det man är ute efter och sedan rekomprimera igen.
Kompression av säcken medför på de flesta modeller också att sidofickorna på säcken mister storlek, blir svåråtkomliga eller både och. (...)
Samma upplevelse, har försökt beskriva detta tidigt i tråden. Stått där och slitit i frusna, idiotåtdragna remmar med lika frusna fingrar. Borde stått som fjärde punkt på min lista ovan ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Varifrån kommer alla dessa baybybärstolar??? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg