Ännu ett tillägg:
Brist på löv tror jag inte det blir i framtiden, skogsägarna hinner inte med att röja.
Brist på löv tror jag inte det blir i framtiden, skogsägarna hinner inte med att röja.
t.ex. antalet älgar en flock dödar under ett år.
Att rapporten är 6 år gammal ser jag inte som något problem. Ifall någon har bättre referensmaterial så presentera det!
Det finns mycket intressant att läsa om varg i http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/09/36/09/2ed67346.pdf
Borde även intressera jägarna i forumet som har kommit med lite friserade siffror än vad som återfinns i rapporten. Jag antar att regeringsrapporten är relativt tillförlitlig.
Menmen... aktiv-jägare, jag försökte argumentera att det ensidiga planterandet av gran o tall är ett problem, och du svarar med fråga om varför man skulle plantera löv i granplantering..?? Okej, jag uttryckte mig oklart. Ur naturvårdsynpunkt skulle man just undvika granplantering på fler ställen (inte överallt, man får va tydlig när man skriver här..) och gynna mer löv än man gör idag. Det är det som är poängen, men det är knappast något som en skogsekonom skulle hoppa o studsa över.
Dessutom går argumentationen från skogsnäringen i rundgång: Nej vi vill inte satsa på löv (och oftast inte heller tall av samma skäl) eftersom betestrycket på löv är så oerhört stort.. Men... hur kan det komma sig tro? Kan det vara för att det gynnas för lite löv kanske? Nåväl, jag skulle aldrig ge mig in i en diskussion om vad som är lönsamt, det får man anta skogsbolagen är bäst skickade till, men faktum är att skogsbolagen idag anser att beteskador endast ska regleras med bössan (möjligen stöttat av predationstryck). Några andra medel som dessutom skulle innebära naturvärdesvinster och kanske-kanske (?) rent v mildra konflikterna i predationstrycksdiskussionerna har skogsnäringen lite till inget intresse av.
Det enda fall jag känner till i min omgivning är vid grythundsjakt som hände för ca 40 år sedan.
Man kan undra om siffran 135 inkluderar påkörning av bil.
Skrönor har en tendens att bita sig fast.
Skrönor? Nu kom väl siffrorna direkt från det största försäkringsbolaget för husdjur i Sverige, och (utan att själv kollat upp dom ska medges, men jag väljer att tro på Peter som postade uppgifterna. Skulle någon utmana mig kan jag själv ringa Agria och höra) jag antar att de var aktuella.
Och hur många fall DU personligen känner till känns som ett ganska lamt argument i motljus av AGRIAS, som faktiskt kontrollerar och bokför (nästan) alla fall i Sverige (eller i alla fall en statistiskt rimlig mängd).
Känns som att du, Aktiv Jägare, hellre skulle VILJA att det var en skröna. För det är ju ingen bra "reklam" för de Aktiva Jägarna att de själva är ett större hot mot jakthundarna än vargarna är (vilket ju är en faktabaserad sanning: 135 > 78).
aktiv-jägare.
jag själv tycker licens på varg är bättre än sjut-tig-gräv. undrar om det jaktlag som du är i om ni har sjutit eran kvot på varg ?
jag vet att det finns mycket hat mot jägare som sjuter varg likasom det finns hat mot vargen.
hur ställer du dig mot rovdjurspolitiken? jag ha träffat folk som vill ta död på alla rovdjur av den ända anledningen att dom skadar deras intressen.
själv så tror jag mera på respekt på våra rovdjur
Jaktens genomförande var bland annat felaktig då det började spåras flera veckor innan för att veta var vargen fanns. Detta är till och med jaktbrott då man fick börja spåra den 2:a. Att sedan grunden för jakten var baserat på tyckanden och inte fakta är en annan sak. Det var ju ett "demokratiskt" beslut. 3% av sveriges befolkning är jägare.
Inför vargjakten anmälde sig ca 12 000 jägare. Dessa 12 000 jägare borde vara de 12 000 mest hatiska mot varg därför borde dessa plockas bort direkt. I Dalarna sköts det mot betydligt fler vargar än vad som var tillåtet. En andledning är gissningsvis att man sköt när man fick minsta chans och inte när man kunde få ett bra skott. Naturvådsverket borde sköta jakten men hjälp av Skandulv/Grimsö.
I samtliga web-baserade undersökningar som varit seriösa har 2/3 varit mot jakten av varg (I SR Dalarnas undersökning var omvänt men där gick det att rösta hur många ggr man ville).
Jag har hört flera dåliga argument till att vi inte skall ha varg i Sverige väldigt få bra argument. Ett av många argument fick jag på jobbet och var: Jag såg två vargar på en sjö för några år sedan, därför skall dom skjutas. Det är sällan man får andra argument än att vargen skall dödas.
Under perioden 1970—2000 dödades 86 personer vid jakt. Mellan 1983 och 2002 dödades dessutom sex "icke jägare".
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Så blir vinterns Vargjakt. | Jakt | 15 | ||
Nej till vargjakt 2011! | Jakt | 578 | ||
Upprop mot vargjakt | Jakt | 1 |