Det tråkiga är du verkligen inte förstår på vilka grunder vargen, i detta fallet, får sitt värde. Du anar tyvärr inte heller hur stora fördomar du besannar för många som inte har möjlighet att veta bättre (folk som aldrig kommer i kontakt med jakt annat än i snevridna mediareportage, dvs bara i negativa sammanhang) med dom orden. Du har rätt till vilken åsikt du än har, men fyfasen vad besviken jag blev.
För mig och de flesta du talar till här betraktar alla arters värde till ett närmast oändligt värde! Skogsbruk har redan reglerat det mesta i ett och detsamma syfte: Pengar ch ekonomi! Att det finns andra värden, som exempelvis biologiska värden, friluftsvärden och jaktlig delförsörjning är alla delar som i höggrad räknats väldigt lätt på. Det sätt du betraktar skogen på i detta inlägg tycker inte jag är ett dugg mer vidsynt än den mest trångsynte skogsekonom. Symbolvärde? Jovisst, men så långt-långt mycket mer än så. Vargens status över världen eller europa är mycket riktigt inte akut hotad, men likförbaskat hotad. I sverige är den extremt illa ute, átt den finns och rent av ställer till en heldel bekymmer för vissa grupper av människor där den finns ändrar inte att situationen är illa. Vargen är talrikare i ett antal andra länder och bara för att de är vanare vid dom där ska vi nog inte inbilla oss att dom är allmänt älskade i de länderna heller. Många av länderna vi snackar om har dessutom akutare vardagsproblem än vi har. Hur ska vi med trovärdighet kunna vädja till dom att vårda varg eller andra stora rovdjur (som rent av kan vara direkt livsfarliga att ha i omgivningen) om vi inte själva tar vårt ansvar för artskyddet? I vargens fall blir ju isåfall budskapet att dessa länder ska stå ut med dom för att vi (som är rika och glesbefolkade) ska slippa??
Det enda litelite vettiga du tog upp i just det inlägget (du har sagt trevligare saker) var perspektivet med Visenten. Där finns en viss pytteliten poäng att tänka över för resten. Det vi diskuterar med rovdjur och bytesdjur är det gubevars INTE en av människan opåverkad miljö! När vi resonerar om detta är utmaningen att komma fram till vilka mål vi har med såväl främjande som begränsande åtgärder för återkommande arter. Att utan förbehåll ställa sig som total motståndare till jakt och begränsning av rovdjur är lika tragiskt och okunnigt baserat som att plädera utrotning av arter! Den ursprungliga miljön som vargen försvann ifrån finns inte kvar, den har ersatts med produktionsskogar och andra kulturmiljöer.
Det enda som är möjligt är dock att försöka diskutera frågan på ett värdigt och öppet sätt. Det är ENDA sättet att hitta fungerande lösningar! När representanter för båda sidor i debatten drabbas av mordhot är det läge att stanna upp och fundera! Det är som vanligt sällan en sida som har hundraprocent rätt när saker o ting når sådan bitterhet. Självkritik i bägge leden, Tack!
Citat med vargen är skrivet med en viss ironi. Jag ser att det stack till i hjärtat här hos många -det var väl en tanke med detta. Sedan tidigare har jag deklarerat min ståndpunkt
att jag kan tänka mig mer varg än dom flesta -jämt fördelade.
Uttern tyckern nog den har fått för lite uppmärksamhet i jämförelse.
Ang Visenten så är det nåt som kanske kommer i framtiden, en del vill lobba för den.
Den kan bli både en jaktlig och skoglig resurs. Patrik skulle säkert bli intresserad
Vildmark existerar inte längre -någon äger den och försöker få skogen att växa, någon har jakträtt, nån jobbar där, och andra tillbringar semestern där (jag t ex) -jag lyssnar gärna till ett vargyl från ett kalhygge en mörk natt. Men det skulle kännas bättre om jag visste att befolkningen på orten hade kontroll över denna situation
Allt är exploaterat ( även fast det ser ut som vildmark) och pengar finns alltid med i bilden.
Många försöker utnyttja den på sitt sätt. Om man bara ser det i perspektivet "semester" så
kommer man att avvika från mitt synsätt.
När det gäller viltvård så är det oftast jägare som sköter det praktiska arbetet .
Viltvård kan handla om viltåkrar foderplatser, holkar, blötmarker eller
t ex predatorjakt och i detta fall tyvärr varg -jag hade gärna avstått ifall det inte skulle behövas.