Re: Re: Re: ????
bowall; sa:
Bäste Raskesven, för att tydliggöra saker, namnge istället de personer i debatten på Utsidan som du ej tycker faller in i din bild på den exemplariska och korrekta friluftsmänniskan så blir det lättare följa ditt resonemang och se vem som skrivit "fel" enligt din norm. Mig veteligen, över vad jag läst, är det ingen som pratat om att utrota varg utan att få försvara sina djur i nödfall. Dvs, den åsikt som Jägareförbundet propagerar för.
"För dem och en del andra betyder inte den evolution som sedan tusentals år format ett ekosystem någonting."
Du pratar inte om varg här va? Gissar du pratar om utbyggnaden av kraftverk som ödelägger norrländska älvar, ändringen av jordbruket som fick fälthare, fasan, rapphöns nästan försvinna i södra delarna av Sverige.
.....
Var har jag skrivit något om den "exemplariska och korrekta friluftsmänniskan"? När du besvarat den frågan kan du gärna ge din definition på "nödfall". Jag har inte propagerat för motsatsen till vad jag anser vara nödfall.
Namnge? Du måste ha läst dåligt. I denna tråd och under senare tid i andra trådar är det mellpat som propagerat för utrotning av varg ur den svenska faunan. Hade du besvärat dig med att läsa något jag skrivit tidigare så hade du känt till att min inställning var att Sverige bör ha en livskraftig vargstam, att t.ex fårägare bör använda elstängsel och att oskygga individer av varg bör skjutas av så vi får en för människan skygg vargstam.
Jag vet inte hur många gånger jag här på Utsidan gett uttryck för åsikten att människor ska ha rätt att försvara sina djur mot vargangrepp. Men jag tycker också att människor har att ansvar att inte bete sig hur som helst. Jag tycker t.ex inte att en fårägare som struntar i att sätta upp elstängsel, trots att det subventioneras och trots att denne är medveten om att det finns varg i området,ska ha rätt att skjuta varg som det behagar denne. Har personen däremot ansträngt sig och/eller om en varg uppvisar ett väldigt oskyggt beteende, ska skyddsjakt kunna tillgripas.
En anledning till att jag vurmar för att mycket ska till innan skyddsjakt tillåts, är att vargstammen är så liten idag och varje varg, särskilt varje ny varg österifrån som för med sig nytt blod är verkligt värdefull. Tjuvjägarna som lyckats hålla ner vargstammens storlek är anledningen till att vi, som jag ser det, måste vara mer restriktiva än vad vi annars behövt vara. Fanns det t.ex tusen vargar och om nytt blod då och då kom in österifrån, skulle jag tycka att vi kunde bedriva jagt på varg precis som på lo och björn idag, dvs. en mer omfattande reglerad jakt än idag. Drömmen vore ju om det fanns så gott om varg att man inte ens behövde snudda vid tanken på att några skjutna vargar kunde ställa till det för vargstammen i stort. Men där är vi inte idag med de ynka 130-150 vargar som nu finns i Sverige och Norge.
T.ex här, och på många andra ställen kan du se vilka åsikter jag har i frågan om skyddsjakt:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15366&pagenumber=3
Vad menar du nu med ditt uttryck den "exemplariska och korrekta friluftsmänniskan"? Om det är en människa som inte vill se en fortsatt utarmning av naruren utan, som Agilis skriver, en "vilja att bevara den mångfald som vi har kvar i världen, istället för att ytterligare "fragmentera och decimera"", stämmer det in på mig. Men du kanske är av annan åsikt, alternativt har verkligt taskig associationsförmåga när du läser inlägg?
Vargen var ett konkret exempel, så visst pratade jag om vargen. Men jag pratade också om tigern, puman, elefanten, järven osv. Mångfald alltså. Vargen ingår i svenska naturen och är en del av mångfalden här.
Vad gäller dina exempel om fasan och fälthare är det inplanterade arter som inte deltagit genom tusentals år av evolution i vårt ekosystem. Just fältharen är ett bra exempel på effekter i ett ekosystem av nya arter. Det blir inte bara långsiktiga effekter av att plocka bort arter, som t.ex de stora rovdjuren, utan kan även bli det av att tillföra nya. För den ursprungliga skogsharen var inte fältharens införande med efterföljande expansion särskilt lyckad.
Raskesven