Vargdödare dömd till fängelse.

Re: Re: Re: Ekonomiskt revir

Setter2; sa:
Instämmer.../..skapar oro hos innvånare för liv och lem. .../...Det blev inställt i år efter en hel del protester från föräldrar som inte släppte iväg sina barn till skogen. Mot den typen av oro hjälper inte heller statistik../..En oro som måste tas på allvar.
Du instämmer men sedan jämför du den inte så stora vargstammen med den större björstammen. I dag vet vi inte hur stor vare sig varg eller björstammen kan bli utan att det drabbar ekonomin alldeles för hårt.

Sedan har vi en okänd faktor och det är jakten. När björstammen växer till sig så kan jakten utökas och vi vet inte resultatet av detta.

Naturligtvis skall man ta människors oro på allvar men detta innebär inte att människors oro är befogad. Ett annat ord för oro är rädsla. Föräldrarna är rädda att björnen skall döda barnen.

Du har helt rätt att statistik inte hjälper mot denna rädsa, inte heller några logiska argument eftersom denna rädsla bygger på känslor och inte på ett logiskt resonemang.

Det finns så mycket att vara rädd för och när man för samman rädsla och barn blir det svårt att bemöta dessa känslomässiga argument. Det kommer alltid att sluta med att man blir beskylld för att utsätta barnen för risken att bli dödade av björnar. Eller att barnen inte kan leka i skogen utan är tvungna att sitta inne och spela på datorna för att det finns varg och björn i skogen.

Välj, barn eller björn? Välj, barn eller varg? Välj, djur eller människa. Välj!

Re: Re: Re: Ekonomiskt revir

Setter2; sa:
För 10-15 år sedan var det ingen som pratade om "björnplågan" och jag tror inte den var direkt utrotningshotad då heller. På den tiden var det någ en lämplig mivå på björnstammen. Idag är den på tok för stor.

Med dårars logik vill jägarna här uppe utöka kvoten björnar inför nästa jakt med det dubbla. Särskilt roligt eftersom de inte lyckades fylla årets kvot :)

Re: Re: Re: Re: Ekonomiskt revir

öringen; sa:
Setter2; sa:
För 10-15 år sedan var det ingen som pratade om "björnplågan" och jag tror inte den var direkt utrotningshotad då heller. På den tiden var det någ en lämplig mivå på björnstammen. Idag är den på tok för stor.

Med dårars logik vill jägarna här uppe utöka kvoten björnar inför nästa jakt med det dubbla. Särskilt roligt eftersom de inte lyckades fylla årets kvot :)
Hur menar du "dårars logik..."? jag tycker inte det är dålig logik att återställa björnstammen till en nivå som väl de flesta var nöjda med för ett antal år sedan.

I norrbotten tog det knappt 3 veckor för att skjuta fullt i inlandet (17 + 2 björnar). I kustlandet skjöts (eller påskjöts) 5 av 6 björnar. Förklaringen är främst att det är så oändligt mycket svårare att jaga i kustlandets terräng, där björnen gärna uppehåller sig i tät skog. I inlandet är det helt enkelt lättare och säkrare

Rungá; sa:
Det jag sa var att för ett antal år sedan hade vi en björnstam som accepterades av de flesta. Då behövde vi inte välja. I dag måste vi det. Jag väljer människa i kustlandet och björn i inlandet. Håll med om att när björnarna börjar smyga omkring i bostadsområden titt och tätt så finns dom på fel plats.

Re: Re: Re: Re: Re: Ekonomiskt revir

Setter2; sa:
öringen; sa:
Setter2; sa:

Hur menar du "dårars logik..."?

Helt enkelt sisåhär: Om jägarna inte lyckas fylla nuvarande kvot, hur i hela friden ska de då lyckas skjuta dubbelt så många nästa år?

Rungá; sa:

Den sortens val är svåra. Att barn är inblandade gör det extra svårt. Å andra sidan de barn som dör i olyckor dör ju inte ofta av rovdjur. Den i särklass vanligaste olyckstypen för barn är trafikolyckor, men det är ju ingen som pratar om att utrota bilen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekonomiskt revir

[/QUOTE]

Bostadsområdena? ;) [/QUOTE]

Områden där människor valt att bosätta sig. Inslag av gator och grönområden.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekonomiskt revir

Bostadsområdena? ;) [/QUOTE]

Områden där människor valt att bosätta sig. Inslag av gator och grönområden. [/QUOTE]

Hehe bevis på humor ju :)

Re: Re: Re: Re: Re: Ekonomiskt revir

Bomullsmannen; sa:
Den sortens val är svåra. Att barn är inblandade gör det extra svårt. Å andra sidan de barn som dör i olyckor dör ju inte ofta av rovdjur. Den i särklass vanligaste olyckstypen för barn är trafikolyckor, men det är ju ingen som pratar om att utrota bilen.
Pär, Pär... Den här gången var det väl lite väl mycket bomull mellan öronen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekonomiskt revir

[/QUOTE]
Pär, Pär... Den här gången var det väl lite väl mycket bomull mellan öronen. [/QUOTE]

Ibland har jag bomull i öronen!

Men allvarligt talat, vad jag ville peka på hur orationellt man förhåller sig till risker.

Bilar, cigaretter, vargar, kärnkraft är alla i någon mening farliga. Dock skördar 2 av dem väsentligt fler dödsfall än de andra 2.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg