Varg

Och det gäller naturligtvis inte bara förvaltning av rovdjur. även t ex fisket i EU bör ju förvaltas lokalt i varje kommun i stället. Jag kan ju t ex tänka mig att t ex Tjörn och Orust kommun inte vill ha några begränsningar alls när det gäller fiske. Det går inte att lita på att utomstående skall bevaka ens eget intresse

Fisket sköts ju av fiskevårdsföreningar och länstyrelse. Dom kan ju själva avgöra om dom vill plantera i gädda i ädelfiskevatten.
Havsfisket sköts av EU med välkänt resultat.
 
Ja en del länder vill inte skära ner kvoterna lika mycket som EU och sen fins det ju tjuvfiske också.
Det får ju till följd att det är utfiskat.
Hade dessa länder helt legalt kunnat fiska som de velat, tror du det hade varit bättre då?

När det gäller yrkesfiske så är jag ute på djupt vatten, men lite kan man ju spekulera.

EU lyckas inte särskilt bra, är EU fel forum för fiskekvoter? Kvoterna respekteras ju knappast.
Kanske yrkesfiskarna saknar förtroende för EU eftersom dom inte känner sig delaktiga?
Östersjön kanske skulle ha varit ett "älgskötselområde" med representanter för fiskarna?
Nordöstra atlanten ett annat område, och då faller det utanför EU.

Jag kan inte påstå att jag har något svar eftersom det faller utanför mitt område.

Varför slängs det bifångad fisk? Det är ju bara fiskmåsar och krabbor som har glädje av detta.
Måste vara nåt systemfel..?

(kanske det är därför krabb och hummerfisket har gått bra i år?)
 
Senast ändrad:
Jag kan inte påstå att jag har något svar eftersom det faller utanför mitt område.

En av få saker vi är överens om.

Men det hindrar ju inte att du sen ar teorier om det hela som uppenabrligen är mera önsketänkade än annat. Snart är väl de globala miljproblemen och USA:s motsträvighet ett problem i att lokala bömder i Nevada inte är med och beslutar också.
 
Lite lustigt att ingen av er har kommenterat avhandlingen som starkt påvisar hur vargfrågan missköts.


Ingen som kan tänka sig att fundera lite kring vad den säger?

Tjafsa om lobbys hit och dit är bara trams - båda sidor har organisationer bakom sig. Inget konstigt med det - så funkar ALL politik idag. Varje beslut som tas har tagits med hjälp av info från olika lobbyverksamheter. Även beslutet om att Sverige skall införa varg.

Lyft upp huvudena lite nu, vad anses om avhandlingen?


Ps: Joask - du vet att jägarnas pengar kommer från deras egna avgifter?
 
En av få saker vi är överens om.
Men det hindrar ju inte att du sen ar teorier om det hela som uppenabrligen är mera önsketänkade än annat. Snart är väl de globala miljproblemen och USA:s motsträvighet ett problem i att lokala bömder i Nevada inte är med och beslutar också.

För att hålla liv i en debatt gäller det att missförstå motparten så mycket möjligt.
Och räcker inte detta så kan man lägga till något själv som anser att den andre tycker.
Då räcker tråden i oändligheter..
 
För att hålla liv i en debatt gäller det att missförstå motparten så mycket möjligt.
Och räcker inte detta så kan man lägga till något själv som anser att den andre tycker.
Då räcker tråden i oändligheter..

Men vad som än sägs så är det samam svar. Antingen så är det att besluten tas i stockholm och folk inte känner sig delaktiga. Eller så är det att EU inte har kraft att driva igenom sina beslut. Att dessa två ståndpunkter är i det närmaste diametralt motsatta är inget bekymmer.

Jag tillskriv dig dock inte en åsikt om bönder i Nevada. Det tyckte jag framgick ganska tydligt att det var en spekulation.

Men som boende under inflygningen till Arlanda vill jag nu att mina kommunpolitiker ska få vetorätt och kunna reglera antalet flygrörelser över vår kommun. Jag förstår att det kan gå ut över en del som använder Arlanda men de måpste faktiskt ha förståelse för den livsstill som vi har i Väsby där man ska kunna vistas ute uten att behöva höja rösten en gång i minuten pga ett passerande flygplan. De beslut som tagits av luftfartsverket är taget av tjänstemän som implementerar policys som beslutats av en massa influgna landsortsbor i Riksdagen. De har ingen aning om hur vår livsstil ser ut och ska inte lägga sig i.

Christian
 
Men vad som än sägs så är det samam svar. Antingen så är det att besluten tas i stockholm och folk inte känner sig delaktiga. Eller så är det att EU inte har kraft att driva igenom sina beslut. Att dessa två ståndpunkter är i det närmaste diametralt motsatta är inget bekymmer.

Jag tillskriv dig dock inte en åsikt om bönder i Nevada. Det tyckte jag framgick ganska tydligt att det var en spekulation.

Men som boende under inflygningen till Arlanda vill jag nu att mina kommunpolitiker ska få vetorätt och kunna reglera antalet flygrörelser över vår kommun. Jag förstår att det kan gå ut över en del som använder Arlanda men de måpste faktiskt ha förståelse för den livsstill som vi har i Väsby där man ska kunna vistas ute uten att behöva höja rösten en gång i minuten pga ett passerande flygplan. De beslut som tagits av luftfartsverket är taget av tjänstemän som implementerar policys som beslutats av en massa influgna landsortsbor i Riksdagen. De har ingen aning om hur vår livsstil ser ut och ska inte lägga sig i.

Christian

Vi har hört detta tusen ggr nu. Bemöt nu istället det som avhandlingen säger om dessa beslut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg