Varg

Vargpolitiken i Sverige har de senaste åren styrts av lobbyister och på så sätt befunnit sig långt borta från både insyn och demokrati. Den enda skillnaden nu när besluten flyttats till EU är att det är andra lobbyister som smörjer politikerna, frånvaron av insyn och demokrati är den samma.

En annan viktig skillnad är att när besluten togs i Sverige så togs det 100% hänsyn till svenska
intressen. I EU behöver dom bara ta 3% hänsyn till Sverige. Skulle dom tillämpa demokrati,
-vilket dom inte ens detta gör, så är det i princip ingen påverkan alls
Ett slags våldtäkt på små stater.
Vi är helt utelämnade till deras godtycke och det innebär 0 poäng i folklig förankring.
 
Ni är inte speciellt många, däremot har ni flera användarkonton som ni använder er av.
Där av mitt misstag att ge Mr Noob en oförtjänt känga, trodde att kollektivet startat ännu ett konto, inlägget jag svarade på var nämligen mer eller mindre en kopia av ett tidigare inlägg från ett av dessa konton. Sorry för det Noob. Vill man trolla i vargdebatten måste man överdriva rejält :)

Du måste vara helt fixerad av lobbyist-tänket?
Varför tror du detta, känns våra inlägg för proffesionella?

Ska man jämföra med våra folkvalda så beslutade 80% av riksdagen att vi skulle ha vargjakt
och en frysning på 210 individer i Sverige.

I så fall är vi 6,5 miljoner lobbyister i Sverige..jag förstår att det känns betungande!
 
Vi måste ha fullständigt olika värderingar.
Natur + Demokrater är en OK benämning tycker jag. Ett parti kan ju ha ordet demokrati i namnet.

EU däremot är ingen demokrati, snarare en diktatur. Dom som vi skickar dit har endast rådgivande funktion om jag inte missminner mig. Och vem skickar och väljer ut dom? inte nån av oss i alla fall.
Det finns ingen legal rätt för dom att bedriva lokalpolitik. Sådana instutitioner behöver man inte respektera.

Naturen måste skötas av människor oavsett om den står på rot eller går på egna ben.
Så har vi gjort länge och så måste vi alltid göra fortsättningsvis.

Om du tycker att Natur+Demokrati fungerar så är det bara att se hur illa det
är runt om i världen.
Vi är ju enda rovdjuret som beskattar naturen till bristningsgränsen.
Vi är ett rovdjur som måste hållas med hårda lagar för att rädda andra arter.
Annars går det åt pipan och det har historien visat
 
EU däremot är ingen demokrati, snarare en diktatur. Dom som vi skickar dit har endast rådgivande funktion om jag inte missminner mig. Och vem skickar och väljer ut dom? inte nån av oss i alla fall.
.

Ja är det hur di tror det går till förklarar det ju en del.

Parlamentet utses i fria val, du har rösträtt,
Kommisionen utses av regeringarna, och godkänns av parlamentet. Våra regeringar har du också rösträtt till (iallafall den i Sverige).

Rådgivande? hur menar du då? En del saker har EU ingen beslutanderätt i utan det beslutas efter att det godkännts av alla länder. där dina folkvalda sitter i parlamenten.
 
om man ser de så här så är eu o bryssel förlångt bort. även stockholm är långt bort.
som norrläning jag är så tycker ja att folk som sitter i sthlm eller bryssel är inte så bra på kartan o inte så inställda på folk ha de i glesbygden.

vi som bor i glesbygden får mest tacka o bocka eller niga när dom som tar beslut som är i maktens koridorer långt bort.
 
om man ser de så här så är eu o bryssel förlångt bort. även stockholm är långt bort.
som norrläning jag är så tycker ja att folk som sitter i sthlm eller bryssel är inte så bra på kartan o inte så inställda på folk ha de i glesbygden.

vi som bor i glesbygden får mest tacka o bocka eller niga när dom som tar beslut som är i maktens koridorer långt bort.

I korthet, du vill ha ett eget land som är litet. Sorry det kan vi inte erbjuda men kanske finns alternativ??? Island?
 
Du måste vara helt fixerad av lobbyist-tänket?
Varför tror du detta, känns våra inlägg för proffesionella?

Det är inte bara jag som påstår att ni har flera konton och nej ni är inte professionella, ni mer internetpöbel, en slags svans till den organiserade jägarlobbyn, den lobbyn som bjuder hela riksdagen på jägarutbildning under arbetstid... etc etc.

Du menar den obefogade rovdjursskräcken man får då halva ens fårbesättning utplånas eller då bekanta till arbetskamrater dödas av björn?

Med minst 3000 björnar i Sverige börjar problemen med stora rovdjur synas men fortfarande finns det gott om romantiker som tror på sagan om dom ofarliga rovdjuren. Rovdjursromantikerna har lyckats bra med sin propaganda.


Haha, 1 inlägg och redan väldsvan på forumet...

Om nu rovdjur är ett problem i djurdriften så får man väl hängna in bättre. Dessutom finns väl en viss ersättning från staten eller gäller det bara renar?
Att människor blir skadade av just björn har väl hittills varit den skadades "fel" med skadeskjutning, köra in skidorna i idet eller stollen som körde in röjsågen i en sovande björns ide. Hade någon gjort liknande hos mig hade också vederbörande blivit skadad (skjut mig med... :) )

Jag hävdar med bestämdhet att det farligaste djuret vi har i sve är älgen.

Som Västerbottning med tamdjur är jag just nu rätt nöjd över att vargen ser ut att etablera sig i söder och inte här. Här har vi bara en del problem med björn men om man tittar på antalet tamdjursangrepp verkar det vara en mild bris i jämförelse men vad vargen ställer till.

Naturligtvis är ovanstående väldigt egoistiskt men ibland måste man få vara det också.

Vad jag tycker är otäckt i den här frågan är att väldigt lite av debatten rör levnadsvillkoren för dom människor som drabbas. Hur det känns att få sina får rivna? Hur det påverkar lusten att bosätta sig på de ställen som har hög förekomst av varg? Törs man låta sin 8-åring vänta på skolbussen 300m från närmsta hus?
Man kan inte komma ifrån att en ökning av rovdjursstammen innebär att människor måste backa undan.
Många rovdjursromantiker struntar tydligen fullkomligt i dessa konsekvenser.
Och tyvärr är de rätt många och högljudda i förhållande till de som drabbas.
Debatten verkar i stället lätt fokuseras på sådana saker som om det är större risk att bli påkörd av ett tåg än angripen av varg. Då ofta med fullkomligt absurda statistiska jämförelser.


undrar om det är samma IP?

Det allra första MeetZeMonsta gjorde som splitterny medlem på Utsidan var att gräva rovdjurstrådar som legat orörda i många månader bara för att spamma propaganda. De första motkommentarerna tar som synes upp detta ”sammanträffande”.

Att starta fler konton för att kunna ge varandra ryggdunkar och hålla diskussioner i gång är A och O bland internetpöbel och forumspammare. Om jag hade fått en femma varje gång jag sett det knepet...
 
I korthet, du vill ha ett eget land som är litet. Sorry det kan vi inte erbjuda men kanske finns alternativ??? Island?

ja vill inte ha ett litet land, utan de ja vill är att när frågor som berör glesbygden kommer upp så ska folk som bor i glesbygden få ha nått att säga till om o inte bli överskörda med lagar o förordningar.
 
Ja ett ärligt svar var väl för mycket begärt

Det var ett fullständigt ärligt svar. Sannolikheten är väl ungefär 100 gånger större att barnen blir påkörda av en bil när de väntar på skolbussen än att de öht SER en varg.

Sett över barnen levnadstid så kommer fler barn att dö av skador orsakade av trafikens avgaser än av rovdjur (inkluderar både varg och björn).
 
EU däremot är ingen demokrati, snarare en diktatur. Dom som vi skickar dit har endast rådgivande funktion om jag inte missminner mig. Och vem skickar och väljer ut dom? inte nån av oss i alla fall.

Det har alltså helt undgått dig att du för ett par år sen hade möjlighet att välja vilka som skulle representera Sverige i EU-parlamentet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Val_till_Europaparlamentet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Europaparlamentet
 
ja vill inte ha ett litet land, utan de ja vill är att när frågor som berör glesbygden kommer upp så ska folk som bor i glesbygden få ha nått att säga till om o inte bli överskörda med lagar o förordningar.

Men utan lagar och förordningar blir det ju anarki. Och ingen hindrar väl någon i glesbygden att aktivera sig politiskt antingen regionalt eller rikstäckande och då ha chansen att påverka sin egen och andras situation.
 
Det är inte bara jag som påstår att ni har flera konton och nej ni är inte professionella, ni mer internetpöbel, en slags svans till den organiserade jägarlobbyn, den lobbyn som bjuder hela riksdagen på jägarutbildning under arbetstid... etc etc.


Det allra första MeetZeMonsta gjorde som splitterny medlem på Utsidan var att gräva rovdjurstrådar som legat orörda i många månader bara för att spamma propaganda. De första motkommentarerna tar som synes upp detta ”sammanträffande”.

Att starta fler konton för att kunna ge varandra ryggdunkar och hålla diskussioner i gång är A och O bland internetpöbel och forumspammare. Om jag hade fått en femma varje gång jag sett det knepet...

Jaha du misstänker kanske att jag och MeetZeMonsta och supergeten är samma person?
-Intressant...är det så man gör. Kanske jag bara har en person som svarar mot mig på tråden?

Men jag vet i alla fall att vi är minst 3 st som deltar i denna tråd.
(om man utgår från att föda-uppvarg-lobbyisterna är bara en!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg