Varg

Vill du verkligen jämföra detta med de som mister livet i trafikolyckor med vildsvin och älg?
Att du hatar vargen så mycket att du förringar den förlust som ett dödsfall innebär för samhället och de efterlevande. Du har klagat på nivån i denna debatt, jag tycker du själv sätter nytt bottenrekord med detta inlägg.

Det här syftar på din teori om att mycket varg leder till att trafikolyckorna försvinner eller minskar.
Vi får nya typer av olyckor, dom kanske t o m ökar om viltet måste flytta på sig oftare.
Om jakten läggs ner på vissa ställen kan vi få vilt-koncentrationer som är väldigt oförutsägbara.

Ditt sidospår om vildsvin förstår jag inte, dom klarar väl av vargarna utan hjälp av oss.
Särskilt när dom inte ens finns på samma plats.

När sa jag att jag hatar varg?
 
Kan inte någon som har riktigt gott om ledig tid lägga upp lite youtubeklipp och spridda nyhetslänkar som vi andra kan förhålla oss till? Det blir så teoretiskt annars.
 
Det allra bästa vore om någon som tittar lite snett uppifrån kunde förgylla denna tråd. Någon som då och då kunde titta in och skriva en djuptänkt rad.
Någon som, lite sådär lagom nedvärderande kunde lära oss andra lite om hur fel vi har. Han behöver aldrig bidra med något konkret,inte svara på något i tråden, bara se till att visa oss en liten skymt av hans oerhört stora intellekt.

Vi behöver dig.
 
Från www.dn.se

"Gunilla Grönvall menar att vargen har försämrat livskvaliteten på landsbygden på ett sådant sätt att människorna där inte kan leva som de behagar.

– Vargen är ett jättevackert djur, det är inte det det handlar om, att jag som person skulle hata vargen. Men däremot är jag mindre nöjd med situationen att känna sig otrygg i den miljö där man vill tillbringa sin fritid.

– Barnen har ofta en liten bit till skolbussen här och många föräldrar känner sig otrygga med det. Jag är själv uppvuxen på landsbygden och cyklade två kilometer till bussen. Men i dag vågar man inte släppa ut sina barn på det sättet".


Gunilla vågar alltså inte släppa ut sina barn för ett "hot" som senast dödade en människa i Sverige för 190 år sen (Gysinge 1821). Hon menar också att människorna inte kan leva på landsbygden som de behagar.

Själv bor jag i en stor stad. Jag bor nära natur med bäver, rådjur älg, havsörnar mm och det passerar varg någon gång. Många av dessa djur letar sig in i bostadsområdena och förstör.

Jag är mer orolig att mina barn ska hamna i något kriminellt ungdomsnätverk som finns i min stad. Tex Black Cobras som värvar barn från 10 års åldern och uppåt och tvingar dessa att begå grova våldsbrott som väpnat rån och sälja droger. Förra året var det en blottare som härjade i bostadsområdet i flera veckor som drog in barn i trapphus.
Det är mycket trafik i området och det har förekommit att barn blivit överkörda på väg till skolan.
Detta är bara ett litet axplock. Och det gör att jag inte alltid kan leva som jag behagar. Man får rätta sig efter att samhället förändras helt enkelt.

Det känns ibland som att vissa på landsbygden försöker leta efter faror och peka på.Där vargen de senaste åren fått en onödigt upphöjd status
.
 
Senast ändrad:
Trött jag blir på dessa surmasar!! Jag bor själv bland både varg och björn och inte går jag och är direkt rädd för någon av dem men har respekt för dem. Mitt barn som är 9år går själv till skolbussen varje dag och jag har frågat om hon är rädd för varg eller björn -nää pappa men det var kul när vi såg björnen i skogen.

Jag har träffat på björn i norge när jag var 7år gammal och det var alldeles för nära. Hela min familj gick på en björn som låg och sov och jag kan säga att jag aldrig förr eller senare har varit så rädd i hela mitt liv. Det jag kommer ihåg är att jag såg en björn ståendes på bakbenen och en lurvig mage
5- 10m ifrån mig. Vi gjorde det man inte ska göra och vände om och sprang allt vi kunde, men som tur var blev björnen lika rädd och sprang åt sitt håll. Efteråt var vi in på en turistbyrå och berättade vad vi varit med om och personen på turistbyrån som vi pratade med kände en viltvårdare som ville komma i kontakt med oss. Vi visade platsen var vi träffat på björnen och viltvårdaren berättade att de inte haft björn där på 10år. Sedan hamnade vi i lokalpressen som den svenska familjen som hade sett en björn i dessa fjäll.
Jag har uteslutande hållit på med idrott som handlar om att vara i naturen och jag kan ärligt säga att jag inte varit rädd efteråt fast jag var barn.

Jag har varit och vandrat i Alaska och håller man sig ifrån älvarna med ca 200m så behöver man inte vara särskilt rädd om man uppträder på ett korrekt sätt.

Det hela grejjen handlar om är att vargen tar köttet för köttjägarna. Säg att det är på det viset så får ni respekt från mig men kom inte körandes med larvet om att de äter barn och gamla, det blir bara ett löjets skimmer av det hela.

Det känns som den gamla häxprocessen som "hängde" kvar i Älvdalen som sista plats i sverige tills konungen fick ryta i och säga till dem att det inte fanns häxor. Mycket handlar väl om upplysning.

Skrivet av en surmas som inte känner igen sig i dessa faror på landsbygden.

Mvh, Johan Karlsson
 
Trött jag blir på dessa surmasar!! Jag bor själv bland både varg och björn och inte går jag och är direkt rädd för någon av dem men har respekt för dem. Mitt barn som är 9år går själv till skolbussen varje dag och jag har frågat om hon är rädd för varg eller björn -nää pappa men det var kul när vi såg björnen i skogen.
Jag har träffat på björn i norge när jag var 7år gammal och det var alldeles för nära. Hela min familj gick på en björn som låg och sov och jag kan säga att jag aldrig förr eller senare har varit så rädd i hela mitt liv. Det jag kommer ihåg är att jag såg en björn ståendes på bakbenen och en lurvig mage
5- 10m ifrån mig. Vi gjorde det man inte ska göra och vände om och sprang allt vi kunde, men som tur var blev björnen lika rädd och sprang åt sitt håll. Efteråt var vi in på en turistbyrå och berättade vad vi varit med om och personen på turistbyrån som vi pratade med kände en viltvårdare som ville komma i kontakt med oss. Vi visade platsen var vi träffat på björnen och viltvårdaren berättade att de inte haft björn där på 10år. Sedan hamnade vi i lokalpressen som den svenska familjen som hade sett en björn i dessa fjäll.
Jag har uteslutande hållit på med idrott som handlar om att vara i naturen och jag kan ärligt säga att jag inte varit rädd efteråt fast jag var barn.
Jag har varit och vandrat i Alaska och håller man sig ifrån älvarna med ca 200m så behöver man inte vara särskilt rädd om man uppträder på ett korrekt sätt.
Det hela grejjen handlar om är att vargen tar köttet för köttjägarna. Säg att det är på det viset så får ni respekt från mig men kom inte körandes med larvet om att de äter barn och gamla, det blir bara ett löjets skimmer av det hela.
Det känns som den gamla häxprocessen som "hängde" kvar i Älvdalen som sista plats i sverige tills konungen fick ryta i och säga till dem att det inte fanns häxor. Mycket handlar väl om upplysning.
Skrivet av en surmas som inte känner igen sig i dessa faror på landsbygden.
Mvh, Johan Karlsson

Nej REA jag tror inte att björnen eller vargen äter upp dig så länge det finns bättre alternativ.
Ditt inlägg känns seriöst ända tills du pratar om häxor...
-vi har passerat det stadiet...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg