Varg

Vilka generaliserar du in i begreppet "oss andra"? Är ni något kollektiv bakom din signatur, eller? Eller är det bara jantelagen som tittar fram? "Du skall inte tro att du är förmer än vi" (paragraf 6)? Tyvärr för dig så biter inte den typen av simpel kollektiv mobbing på mig.
Men visst är det sant att det finns bättre folk och sämre folk. Och ingen vill väl räkna sig själv till de sämre, inte ens de som gör vad de kan för att framstå som billiga.

Sett en smiley nån gång? Googla gärna det.

Så det är viktigare för dig att det knatar omkring några extra vargar i sverige än att svenska grisar får behålla (relativt sett) bra levnadsförhållanden? För det är bara att inse, för att producera billigare kött måste man försämra villkoren för djuren.

Vänta nu, hur påverkar vargstammens storlek i Norge levnadsstandarden för svenska grisar? Här är jag rädd för att jag inte riktigt hänger med...

Det har du rätt i. Visst luktar det lite av religiös sekt över hela varghatarrörelsen... ;-)

Kul att du nämner det...jag misstänker att i vissa läger har vargen tagit guds plats.
I brist på religion som måste en del ha något att tro på.-nånting att strida om, går inte att ta på,
nånting kraffullt med rätt att döda, -går inte att se men bara finns.

Likheter med sekter är påtaglig.

Jag förstår av det du skriver att du är en sån som "röstar med plånboken" - dvs dina åsikter styrs av sånt som gynnar eller missgynnar dig. Själv försöker jag hålla blicken lite högre och tänka i större perspektiv. Alltså är det inte så intressant om jag personligen tjänar eller förlorar på älgstammens storlek. Eller på vargstammens storlek. Jag röstar inte heller på det parti som erbjuder störst fickpeng för min kategori under kommande mandatperiod.

Det har räckt med att du svarar ja eller nej. Men har du svarat Ja..och kunnat motivera detta
(älg skadar dig på nåt sätt) så har det givit dig mera tyngd åt dina argument.

Sen funderar jag hur du tänker när du röstar?
Vi måste väl självklart stödja det parti som gynnar oss? -det är så det är tänkt.
Skulle vi tänka baklänges så har väl MP haft egen majoritet i regeringen?..!
Eller ringa till Gadaffi -han är arbetslös nu.

Vi måste väl självklart stödja det parti som gynnar oss? -det är så det är tänkt.

Hur menar du nu? Menar att var och en måste stödja det parti som gynnar honom eller henne rent personligt?

I så fall håller jag inte med dig. Jag kan faktiskt rösta på en politik som t ex gör det bättre för stora folkgrupper, även om det missgynnar mig personligen. Solidaritet kallas det.

Vänta nu, hur påverkar vargstammens storlek i Norge levnadsstandarden för svenska grisar? Här är jag rädd för att jag inte riktigt hänger med...

Mest kopplingen att småskaligt lantbruk och fäbobruk tycks mindre viktigt för dig än några extra vargar (varg är bara ett problem för dem som har sina tamdjur ute...). Enligt min uppfattning är det småbruken som kan ge bättre, mer etisk djurhållning.

Sen kan tänkas att jag fel-/övertolkar dig, lätt hänt på några rader ;).

Det har räckt med att du svarar ja eller nej. Men har du svarat Ja..och kunnat motivera detta

Sen funderar jag hur du tänker när du röstar?
Skulle vi tänka baklänges så har väl MP haft egen majoritet i regeringen?..!
Eller ringa till Gadaffi -han är arbetslös nu.

Nej, det var inte så det var tänkt, men tyvärr får demokratin (liksom allt annat) anpassa sig till lägstanivån. Vilket har lett till att de allmänna valen i dag har förvandlats från ett tillfälle för vuxna människor att ta ansvar för och delta i landets framtida utveckling till en marknadsplats där krämare (politikerna) säljer valfläsk till allmänheten. I princip blir det pr-byråer och reklammakare som avgör vem som vinner val. Pinsamt, men kanske talande för hur vi hittar våra olika ståndpunkter i vargdebatten.

Dom största hycklarna av dom alla är kommunerna.
Men det finns några tacknämliga undantag:

http://www.dt.se/nyheter/rattvik/1....ten-till-hogre-djurskyddskrav-i-upphandlingar

Enligt en vän till mig som arbetar som inköpare åt ett universitet så är de inte så mycket hycklare som att de inte *får* ställa de kraven.
Du ser ju i artikeln du själv länkade till att Rättviks kommun hamnade bakom skranket på ett ögonblick när de försökte ta ansvar för djur och närmiljö. Hoppas vid gud (vargen ;)) att Rättviks kommun får rätt, då kommer sannolikt (förhoppningsvis) en hel del kommuner/landsting/whatever följa efter.

Måste man vara drabbad själv för att få ha en åsikt om något? Det blir väldigt svårt då att t.ex. ha åsikter mot trafficking, barnarbete och såna grejer...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg