Varg

En välskriven, vetenskapligt underbyggd och objektiv artikel! Jag gillade verkligen formuleringarna "De norska egna rovdjursstammarna är inte det största problemet för djurhållarna i Norge, problemet för dem är de svenska vargar och björnar som invaderar Norge."
Man kan verkligen se framför sig hur vargarna marscherar in på raka led viftandes på en krigsförklaring emot de stackars försvarslösa norska bönderna...
Eller "Inte som nu, låta extrema rovdjurkramare och naturromantiker i städer och tätorter som ser landsbygden som sin egen rekreationsplats formulera dagordningen för landsbygdens utveckling. " Extrema rovdjurskramare och naturromantiker minsann, en nyanserad bild verkar de ha på sina medmänniskor...

Ja, skrattretande med sån överdriven retorik, förväntar de sig att bli tagna på allvar när de skriver så? :)

Enligt en vän till mig som arbetar som inköpare åt ett universitet så är de inte så mycket hycklare som att de inte *får* ställa de kraven.
Du ser ju i artikeln du själv länkade till att Rättviks kommun hamnade bakom skranket på ett ögonblick när de försökte ta ansvar för djur och närmiljö. Hoppas vid gud (vargen ;)) att Rättviks kommun får rätt, då kommer sannolikt (förhoppningsvis) en hel del kommuner/landsting/whatever följa efter.

Skillnaden med inköparna i Rättvik är att dom verkligen anstränger sig för den goda sakens skull.
Bekvämast är ju att ge upp direkt och skylla på EU.
Men vi får hålla tummarna för Rättvik så dom andra kanske får en färdig mall att följa.

Hur menar du nu? Menar att var och en måste stödja det parti som gynnar honom eller henne rent personligt?
I så fall håller jag inte med dig. Jag kan faktiskt rösta på en politik som t ex gör det bättre för stora folkgrupper, även om det missgynnar mig personligen. Solidaritet kallas det.

visst..röstningen kan ha många sidor. Dels vill man forma ett idealsamhälle enligt sina egna
önskemål.
Det får bara inte orsaka någon konkret skada för en själv eller anhöriga, som arbetslöshet,
lönesänkning mm.
Att få en skattehöjning tolkar jag inte som att det missgynnar mig. Det kan ju leda till bättre förmåner i andra sammahang. Eller inom familjen.

Faller du inte in i den här beskrivningen så röstar du på ett ovanligt sätt.

Artikeln är bra -inga flamsiga omskrivningar utan helt rakt på sak. Dom påkallar bondförnuftet.
Dom ifrågasätter vad vi håller på med och struntar i politiska kompromisser

Ska vi ta några exempel?
extrema rovdjurkramare och naturromantiker i städer och tätorter som ser landsbygden som sin egen rekreationsplats
mmm, visst. Var det bondförnuft eller var det rakt på sak du avsåg här? Populism är ett annat ord (med tanke på att tidningens målgrupp är dalarna, en del utan storstäder)

Det är svårt att förstå våra rovdjurskramande politikers agerande då vargen inte är utrotningshotad. I närliggande länder (Ryssland) är det skottpengar på varg, varför skall vi då i Sverige lägga skattepengar på bevarandet.
Argumenten för varför är väl kända. konstigt att just artijkelförfattarna missat detta.

Rovdjursstängsel är ingen lösning för att skydda tamboskapen utan lägger ytterligare en tung arbetsbörda på redan hårt ansträngda djurhållare och bidrar till att fler slutar med djurhållning.
Vad menas, kan de visa siffror eller forskning på detta? varför är det ingen lösning? Det är ju en åsikt som inte delas av alla.

SÅ gör om, gör rätt är nog budskapet till artikelförfattarna

Ska vi ta några exempel?
extrema rovdjurkramare och naturromantiker i städer och tätorter som ser landsbygden som sin egen rekreationsplats
mmm, visst. Var det bondförnuft eller var det rakt på sak du avsåg här? Populism är ett annat ord (med tanke på att tidningens målgrupp är dalarna, en del utan storstäder)

--Det är helt enkelt bara en välkänd sanning.

Det är svårt att förstå våra rovdjurskramande politikers agerande då vargen inte är utrotningshotad. I närliggande länder (Ryssland) är det skottpengar på varg, varför skall vi då i Sverige lägga skattepengar på bevarandet.
Argumenten för varför är väl kända. konstigt att just artijkelförfattarna missat detta.

---Du måste ha missat att argumentet är sågat i samma mening.

Rovdjursstängsel är ingen lösning för att skydda tamboskapen utan lägger ytterligare en tung arbetsbörda på redan hårt ansträngda djurhållare och bidrar till att fler slutar med djurhållning.
Vad menas, kan de visa siffror eller forskning på detta? varför är det ingen lösning? Det är ju en åsikt som inte delas av alla.

---Marginalerna är små för djurhållaren, accepterar du inte detta (kan kilopriset höjas?)?

---Marginalerna är små för djurhållaren, accepterar du inte detta (kan kilopriset höjas?)?

Visst höj kilopriset. Det hela hanldar om en marknadsekonomi, inget cenrtalstyrt produktionsmål.

Sen vad det hade med artikelns generaliserande uttalanden och svammel som jag citerade från fattar jag inte.

Skriver man en sådan artikel kan man antingen skriva för att övertyga sina egna eller för att försöka övertyga de som inte är i de egna leden redan. Denna artikel är ett klockrent exempel på det första. "se vad duktiga vi är och vad fint vi tycker". Kan vara produktivt om man tex vill bli omvald till något, men för knapast kärnfrågan framåt.

För att förstå budskapet måste man hänga av glorian på vargen.
Gör man detta så är artikeln klockren.

Då måste ju acceptera att djuret inte har prio-1-status i alla läger.
-Byt ut ordet "varg" mot "mårdhund" och läs igen.

Det är snarare så att vargen måste ses för vad den är, ett rovdjur och inget annat.
Överallt, inte minst i denna diskussionstråd försöker vargmotståndarna tillskriva vargen en rad egenskaper som den absolut inte har.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg