Varg

En välskriven, vetenskapligt underbyggd och objektiv artikel! Jag gillade verkligen formuleringarna "De norska egna rovdjursstammarna är inte det största problemet för djurhållarna i Norge, problemet för dem är de svenska vargar och björnar som invaderar Norge."
Man kan verkligen se framför sig hur vargarna marscherar in på raka led viftandes på en krigsförklaring emot de stackars försvarslösa norska bönderna...
Eller "Inte som nu, låta extrema rovdjurkramare och naturromantiker i städer och tätorter som ser landsbygden som sin egen rekreationsplats formulera dagordningen för landsbygdens utveckling. " Extrema rovdjurskramare och naturromantiker minsann, en nyanserad bild verkar de ha på sina medmänniskor...
Men det är ju inte på grund av varghatet som man vill utrota de svenska rovdjuren, nej nej det är rent praktiska skäl. "Detta ställningstagande grundar sig inte på något varghat, utan på rent praktiska skäl. Sveriges självförsörjningsgrad på kött har sjunkit till 50 procent"
Så utan varg och björn skulle vi alltså dubbla vår köttproduktion? För inte kan det väl bero på andra saker, säg slutpriset i butik?

I en sak ger jag dock Åke Karlsson och Merete Furuberg rätt; "Det är märkligt från svensk sida att man inte fört samtal med Norge om en gemensam rovdjursförvaltningsplan då rovdjuren lever i en gränslös värld."

En välskriven, vetenskapligt underbyggd och objektiv artikel! Jag gillade verkligen formuleringarna "De norska egna rovdjursstammarna är inte det största problemet för djurhållarna i Norge, problemet för dem är de svenska vargar och björnar som invaderar Norge."
Man kan verkligen se framför sig hur vargarna marscherar in på raka led viftandes på en krigsförklaring emot de stackars försvarslösa norska bönderna...
Eller "Inte som nu, låta extrema rovdjurkramare och naturromantiker i städer och tätorter som ser landsbygden som sin egen rekreationsplats formulera dagordningen för landsbygdens utveckling. " Extrema rovdjurskramare och naturromantiker minsann, en nyanserad bild verkar de ha på sina medmänniskor...
Men det är ju inte på grund av varghatet som man vill utrota de svenska rovdjuren, nej nej det är rent praktiska skäl. "Detta ställningstagande grundar sig inte på något varghat, utan på rent praktiska skäl. Sveriges självförsörjningsgrad på kött har sjunkit till 50 procent"
Så utan varg och björn skulle vi alltså dubbla vår köttproduktion? För inte kan det väl bero på andra saker, säg slutpriset i butik?
I en sak ger jag dock Åke Karlsson och Merete Furuberg rätt; "Det är märkligt från svensk sida att man inte fört samtal med Norge om en gemensam rovdjursförvaltningsplan då rovdjuren lever i en gränslös värld."

Ska vi jämka med norge så ryker det några gränsrevir direkt.
Dom har ju en helt annan landsbyggdspolitik än vad vi har.
-Klart att dom blir sura när vår politik spiller över på dom.

Det kan ju inte vara sunt att vi inte kan försörja oss med livsmedel själva..
Pris betyder mycket men många är beredda att betala mer för svenska djurhållningsnormer.
(tyvärr är ju handlaren även medveten om detta)

Pris betyder mycket men många är beredda att betala mer för svenska djurhållningsnormer.
(tyvärr är ju handlaren även medveten om detta)

tyvärr är svensken inte beredd att betala för svensk djurhållning.. när man gör undersökningar så har vi mycket positiva tal gällande svenskt kött men när vi handlar så skiter vi i hur mycket antibiotika det är i köttet bara det är billigt.. tyvärr.. vi är tyvärr ett litet fåtal som hellre slutar äta kött en köper utländskt kött..

Ska vi jämka med norge så ryker det några gränsrevir direkt.

Eller så får vi fler vargrevir i Norge, att samköra rovdjurspolitiken innebär ju inte med automatik att "lillebror" får diktera villkoren ;)

Det kan ju inte vara sunt att vi inte kan försörja oss med livsmedel själva..

Tja, varför ska vi kunna det egentligen? Det råder inget överhängande hot om världskrig direkt... Dessutom handlade om köttproduktion i artikeln, inte livsmedel överlag. Vi svenskar skulle faktiskt överleva även om vi åt betydligt mindre kött än vad vi gör idag.

vi är tyvärr ett litet fåtal som hellre slutar äta kött en köper utländskt kött..
Helt rätt, tyvärr så styr priset våra val i matbutiken. Lösningen är då inte att skaffa oss en ännu dyrare djurhållning i form av småskalig ekologisk produktion; ska svenska grisbönder kunna konkurrera med sina danska kollegor så måste de ges möjligheter att göra det på det ekonomiska planet i första hand. Inte med färgglada klistermärken om "klimatsmart".

Tja, varför ska vi kunna det egentligen? Det råder inget överhängande hot om världskrig direkt... Dessutom handlade om köttproduktion i artikeln, inte livsmedel överlag. Vi svenskar skulle faktiskt överleva även om vi åt betydligt mindre kött än vad vi gör idag.
.

visst är det kul, vi har de sista åren lärt oss att protein är bra, kolhydrater är dåligt.. vad gör folk.. jo, käkar mer kött..HALLÅ!! käka bönor...

Helt rätt, tyvärr så styr priset våra val i matbutiken. Lösningen är då inte att skaffa oss en ännu dyrare djurhållning i form av småskalig ekologisk produktion; ska svenska grisbönder kunna konkurrera med sina danska kollegor så måste de ges möjligheter att göra det på det ekonomiska planet i första hand. Inte med färgglada klistermärken om "klimatsmart".

Så det är viktigare för dig att det knatar omkring några extra vargar i sverige än att svenska grisar får behålla (relativt sett) bra levnadsförhållanden? För det är bara att inse, för att producera billigare kött måste man försämra villkoren för djuren.

Jag skulle dock också påstå att ett stort problem för den svenska djurhållningen är att offentliga institutioner inte får värdera lokalproducerat och god djurhållning i sin upphandling av mat.
Sverige står alltså där med sin (jämförelsevis) fina djurhållning, medan landsting och kommun handlar billigast möjliga mat, vilken i regel inte är svensk.

Frågan var seriöst menad..har du personligen någon nackdel av älgtätheten?

Jag förstår av det du skriver att du är en sån som "röstar med plånboken" - dvs dina åsikter styrs av sånt som gynnar eller missgynnar dig. Själv försöker jag hålla blicken lite högre och tänka i större perspektiv. Alltså är det inte så intressant om jag personligen tjänar eller förlorar på älgstammens storlek. Eller på vargstammens storlek. Jag röstar inte heller på det parti som erbjuder störst fickpeng för min kategori under kommande mandatperiod.

Jag förstår av det du skriver att du är en sån som "röstar med plånboken" - dvs dina åsikter styrs av sånt som gynnar eller missgynnar dig. Själv försöker jag hålla blicken lite högre och tänka i större perspektiv. Alltså är det inte så intressant om jag personligen tjänar eller förlorar på älgstammens storlek. Eller på vargstammens storlek. Jag röstar inte heller på det parti som erbjuder störst fickpeng för min kategori under kommande mandatperiod.

Du är helt enkelt en lite bättre människa än oss andra ;)

Du är helt enkelt en lite bättre människa än oss andra ;)

Vilka generaliserar du in i begreppet "oss andra"? Är ni något kollektiv bakom din signatur, eller? Eller är det bara jantelagen som tittar fram? "Du skall inte tro att du är förmer än vi" (paragraf 6)? Tyvärr för dig så biter inte den typen av simpel kollektiv mobbing på mig.
Men visst är det sant att det finns bättre folk och sämre folk. Och ingen vill väl räkna sig själv till de sämre, inte ens de som gör vad de kan för att framstå som billiga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg