Varg

Det är snarare så att man har en lite mer nyanserad och intellektuell livsåskådning i de södra delarna av landet. Tycker den här diskussionen saknar så mycket objektivitet att den är tämligen meningslös. Man famlar i luften efter hypotetiska fakta. Grunden i diskussionen är inte vargen utan människan och vår oförmåga att dra jämnt. Bara det faktum att alla andra djur än oss tycks vara befriade från den typ av tankar gör att de får ett större existensberättigande än oss människor.

En flock lustdödade renar eller en uppäten jakthund har ingenting med kultur att göra.
Det är bara blodiga fakta.

Förklara varför detta är ok på ett intellektuellt sätt..eller säg ingenting och avvakta vad som händer i framtiden
Jag får en känsla av att stadskyrkan har blivit ersatt av ett djur!

En flock lustdödade renar eller en uppäten jakthund har ingenting med kultur att göra.
Det är bara blodiga fakta.

Förklara varför detta är ok på ett intellektuellt sätt..eller säg ingenting och avvakta vad som händer i framtiden
Jag får en känsla av att stadskyrkan har blivit ersatt av ett djur!

Det är ett besjälande av djuret att påstå att vargen dödar renar av lust. Om du påstår att vargen kan känna lust så måste du i konsekvensens namn stå för att den även kan känna sorg och alla andra mänskliga känslor. Om det med säkerhet är så att djur har samma känslor som människor, och att enda skillnaden är förmågan att uttrycka sig med ett språk så bör man nog avstå från jakt. Då bör vargen dömas till fängelse för djurplågeri och dråp när den river en ren.
Jag tror att lite av konflikten ligger i vilken livsåskådning man har lyckats observera sig till i precis det här fallet, styrs vargen av instinkter eller känslor?
En lika berättigad fråga är, styrs jägaren av instinkter eller känslor?
Det är väl tämligen meningslöst att spekulera i detta eftersom livsåskådningar bygger på fördomar oavsett var man står i frågan. Mina fördomar är sannolikt inte mindre än nån annans på det här forumet,.

En sak som jag kan tycka är lite sorglig är att det inte finns en lika livlig debatt om andra djur som verkligen är utrotningshotade, eller växter heller för den delen. Det finns liksom bara plats för en symbolfråga i taget.

Mitt lilla tips om på vilket område man bör börja formera sig till motstånd inför framtiden är om man vill bevara våra sista outbyggda älvar. Det kommer troligen inom en snar framtid att väckas krav på utbyggnad av dessa, inte minst som en följd av Tysklands beslut att avveckla kärnkraften.

I den kampen får vi se vilka som verkligen är beredda att försaka nåt för egen del och vilka som gärna vill bevara naturen, men bara hos nån annan. Då kommer kampen om miljön att få ett pris som drabbar den egna plånboken. I den här tråden har ekonomin visserligen funnits med men bara som en faktor som drabbar andra, renägaren, jägaren eller skogsägaren.

Det är ett besjälande av djuret att påstå att vargen dödar renar av lust. Om du påstår att vargen kan känna lust så måste du i konsekvensens namn stå för att den även kan känna sorg och alla andra mänskliga känslor. Om det med säkerhet är så att djur har samma känslor som människor, och att enda skillnaden är förmågan att uttrycka sig med ett språk så bör man nog avstå från jakt. Då bör vargen dömas till fängelse för djurplågeri och dråp när den river en ren.
Jag tror att lite av konflikten ligger i vilken livsåskådning man har lyckats observera sig till i precis det här fallet, styrs vargen av instinkter eller känslor?
En lika berättigad fråga är, styrs jägaren av instinkter eller känslor?
.

Alla djur (i varierande grad) styrs av en blandning av känslor och instinkter, dom känner smärta sorg och skräck, liknande vi människor. Dom har även ett enkelt språk.
Lusten följer av att följa sina instinkter. Det som dock kanske saknas är empati, det tycks vara väldigt svårt att se hos djur. (och ibland hos människor)
Att någon skall "straffas" är till för att vi människor skall kunna umgås på ett civiliserat sätt

Löspringande bull-hundar är ett otyg.....det gäller ju inte bara får som råkar illa ut.

Jag väntade och studerade min hund som just då jobbade med har-slag.
Plötsligt kommer en lab och det blir kaos... I fjärran hörde jag en matte som ropade på hunden.
Jag kopplade labben och gick i väg till Matte. -"Håll hunden kopplad om du inte jagar här"
Vaddå är det jaktmarker här? svarade hon.
Hon brukade ha dressyrkurser, men om natur och vilt förstod hon intet...
(eller struntade i)

Löspringande bull-hundar är ett otyg.....det gäller ju inte bara får som råkar illa ut.

Jag väntade och studerade min hund som just då jobbade med har-slag.
Plötsligt kommer en lab och det blir kaos... I fjärran hörde jag en matte som ropade på hunden.
Jag kopplade labben och gick i väg till Matte. -"Håll hunden kopplad om du inte jagar här"
Vaddå är det jaktmarker här? svarade hon.
Hon brukade ha dressyrkurser, men om natur och vilt förstod hon intet...
(eller struntade i)

Hundarna som bet ihjäl de 16 fåren har även bitit ihjäl andra djur bl.a hästar och kor. Djurägare i området var upprörda för det hände flera gånger. Nu är problemet löst eftersom hundarna bara har försvunnit en efter en när de har sprungit lösa. Det finns personer som inte borde få ha djur.

Varför finns det inte skyddsjakt på hund?

Alla djur (i varierande grad) styrs av en blandning av känslor och instinkter, dom känner smärta sorg och skräck, liknande vi människor. Dom har även ett enkelt språk.
Lusten följer av att följa sina instinkter. Det som dock kanske saknas är empati, det tycks vara väldigt svårt att se hos djur. (och ibland hos människor)
Att någon skall "straffas" är till för att vi människor skall kunna umgås på ett civiliserat sätt

Det kanske är så att empati också är en instinkt, ett sätt för den svage att vinna fördelar genom att stärka sin roll i flocken? Men att lust följer av att följa sina instinkter köper jag inte, det innebär att vargen skulle ha en förmåga att välja om den vill följa sin instinkt eller avstå. Jag tror inte att den känner lust av dödandet, men jag inser att jag kan ha fruktansvärt fel.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg