En flock lustdödade renar eller en uppäten jakthund har ingenting med kultur att göra.
Det är bara blodiga fakta.
Förklara varför detta är ok på ett intellektuellt sätt..eller säg ingenting och avvakta vad som händer i framtiden
Jag får en känsla av att stadskyrkan har blivit ersatt av ett djur!
Det är ett besjälande av djuret att påstå att vargen dödar renar av lust. Om du påstår att vargen kan känna lust så måste du i konsekvensens namn stå för att den även kan känna sorg och alla andra mänskliga känslor. Om det med säkerhet är så att djur har samma känslor som människor, och att enda skillnaden är förmågan att uttrycka sig med ett språk så bör man nog avstå från jakt. Då bör vargen dömas till fängelse för djurplågeri och dråp när den river en ren.
Jag tror att lite av konflikten ligger i vilken livsåskådning man har lyckats observera sig till i precis det här fallet, styrs vargen av instinkter eller känslor?
En lika berättigad fråga är, styrs jägaren av instinkter eller känslor?
Det är väl tämligen meningslöst att spekulera i detta eftersom livsåskådningar bygger på fördomar oavsett var man står i frågan. Mina fördomar är sannolikt inte mindre än nån annans på det här forumet,.
En sak som jag kan tycka är lite sorglig är att det inte finns en lika livlig debatt om andra djur som verkligen är utrotningshotade, eller växter heller för den delen. Det finns liksom bara plats för en symbolfråga i taget.
Mitt lilla tips om på vilket område man bör börja formera sig till motstånd inför framtiden är om man vill bevara våra sista outbyggda älvar. Det kommer troligen inom en snar framtid att väckas krav på utbyggnad av dessa, inte minst som en följd av Tysklands beslut att avveckla kärnkraften.
I den kampen får vi se vilka som verkligen är beredda att försaka nåt för egen del och vilka som gärna vill bevara naturen, men bara hos nån annan. Då kommer kampen om miljön att få ett pris som drabbar den egna plånboken. I den här tråden har ekonomin visserligen funnits med men bara som en faktor som drabbar andra, renägaren, jägaren eller skogsägaren.