Varg

Skåne-vargen skjöts inte trots att den var inne i Helsingborg stad. Man valde att vänta tills den begav sig ut till skogslandet igen, med motiveringen att man inte ville döda den i onödan. Så värst rädda verkade folk inte vara.
Men om folk generellt sett är mer positiva eller rädda för vargen i södra Sverige jämfört med norra vet jag inte - finns det någon undersökning gjord om det?

Ja, det finns undersökningar på det ( jag har inte tid att leta just nu)

* Generellt gäller att ju mer exotisk (ovanlig) den är ju mer positiva är folk.
* Omvänt gäller att ju vanligare den blir ju mer negativa blir folk.
* har folk folk personlig nackdel av saken så blir det väldigt mera negativt.

så det är bara att titta på kartan om var dom finns.

Som jägare vill jag att vi skall hålla oss till den första (positiva) punkten.

Ja, det finns undersökningar på det ( jag har inte tid att leta just nu)

så det är bara att titta på kartan om var dom finns.

Som jägare vill jag att vi skall hålla oss till den första (positiva) punkten.

Detsamma gäller ju inte bara för rovdjur, utan för allt vilt. Frågar man de som drabbats av vilolycka, eller drabbats av andra skador av vilt om de vill behålla de stora viltstammar som vi har så är de naturligtvis negativa. Men trots att så oändligt många fler skadas av älg och rådjur, så är det ändå bara jägare och markägares åsikter så man tar hänsyn till när man bestämmer storleken på viltstammarna.

QUOTE]

Gäller det bara varg? Folk är ju knappast negativa till älg bara för att den är vanlig...
Däremot tror jag på den tredje punkten.

Skåne-vargen skjöts inte trots att den var inne i Helsingborg stad. Man valde att vänta tills den begav sig ut till skogslandet igen, med motiveringen att man inte ville döda den i onödan. Så värst rädda verkade folk inte vara.

Men om folk generellt sett är mer positiva eller rädda för vargen i södra Sverige jämfört med norra vet jag inte - finns det någon undersökning gjord om det?

I norra Sverige är jakten väldigt viktig och det är en av anledningarna varför folk är mer negativa till vargen. En större vargstam medför att man inte kan vara lika cool och skjuta lika många älgar som tidigare och det påverkar ens livskvalitet. Misslyckas man med älgjakten så är man ingen riktig man.

I södra Sverige finns det mer att göra än att skjuta djur så vargen kommer inte att påverka ens livsstil lika mycket. Sitter man på ett café med en caffelatte i Helsingborg så påverkas inte ens livskvalitet om en varg tar ett rådjur på Hallandsåsen. Man kan fortfarande vara lika cool och beställa en latte till

Detsamma gäller ju inte bara för rovdjur, utan för allt vilt. Frågar man de som drabbats av vilolycka, eller drabbats av andra skador av vilt om de vill behålla de stora viltstammar som vi har så är de naturligtvis negativa. Men trots att så oändligt många fler skadas av älg och rådjur, så är det ändå bara jägare och markägares åsikter så man tar hänsyn till när man bestämmer storleken på viltstammarna.

Ja men då måste du lägga till en stor del av sveriges befolkning samt x antal miljoner tyskar.

Sen finns en till faktor.
-Det som bestämmer storleken på älgstammen är fortfarande jägarna.
Om det finns varg i området så höjs nivån...! dvs det skjuts mindre för att det skall räcka till både
varg och jägare. Det produceras då mer älg per hektar. Alltså fler älg som kan få det att gnissla med skogsägarna..!

I exemplett ovanför så nämnde jag 1000 st älgar /revir. Men vargen behöver bara 2-300 st.
altså behövs det vara 1300 st /revir!

Sen blir det ju tomt på älg i vissa jaktlag, men i grova drag kan man säga att markägeren får vara med att betala med tallplantor!

I norra Sverige är jakten väldigt viktig och det är en av anledningarna varför folk är mer negativa till vargen. En större vargstam medför att man inte kan vara lika cool och skjuta lika många älgar som tidigare och det påverkar ens livskvalitet. Misslyckas man med älgjakten så är man ingen riktig man.

I södra Sverige finns det mer att göra än att skjuta djur så vargen kommer inte att påverka ens livsstil lika mycket. Sitter man på ett café med en caffelatte i Helsingborg så påverkas inte ens livskvalitet om en varg tar ett rådjur på Hallandsåsen. Man kan fortfarande vara lika cool och beställa en latte till

Inga riktiga män i södra Sverige alltså?
Det var väl det jag misstänkte hela tiden, det är därför man köper bilden av nån fejkad vilmarksromantik. Om man sitter på café, sippar latte med lillfingret i luften och läser för mycket "Skriet från vildmarken" så tappar man nog verklighetsuppfattningen ganska snabbt.

Då kan man kanske känna ett sting av manlighet när man vågar sig ut i stadsparken, trots hotet av att stöta på både varg och björn.

Inga riktiga män i södra Sverige alltså?
Det var väl det jag misstänkte hela tiden, det är därför man köper bilden av nån fejkad vilmarksromantik. Om man sitter på café, sippar latte med lillfingret i luften och läser för mycket "Skriet från vildmarken" så tappar man nog verklighetsuppfattningen ganska snabbt.

Då kan man kanske känna ett sting av manlighet när man vågar sig ut i stadsparken, trots hotet av att stöta på både varg och björn.

Det är snarare så att man har en lite mer nyanserad och intellektuell livsåskådning i de södra delarna av landet. Tycker den här diskussionen saknar så mycket objektivitet att den är tämligen meningslös. Man famlar i luften efter hypotetiska fakta. Grunden i diskussionen är inte vargen utan människan och vår oförmåga att dra jämnt. Bara det faktum att alla andra djur än oss tycks vara befriade från den typ av tankar gör att de får ett större existensberättigande än oss människor.

Det är snarare så att man har en lite mer nyanserad och intellektuell livsåskådning i de södra delarna av landet.

Fördomsfullt struntprat, det är inte nyanserat att skaffa sig en världsbild genom att läsa Åsa-Nisse och se Jägarna. Om du visste vad du pratar om så skulle du veta att en livsåskådning per definition inte är intellektuell utan baserar sig på tro och obevisbara antaganden.

Ett objektivt, nyanserat och intellektuellt tänkande skulle förmodligen leda till slutsatsen att man inte kan definiera generella skillnader på människor beroende på vilken breddgrad dom råkar bo på. Det finns nog en hel del andra faktorer som genererar individuella skillnader i mycket större utsträckning.

Det finns ett par skribenter som försöker hävda att vargkonflikten bygger på själsliga skillnader mellan människor i norra delen av landet kontra invånare i södra delen. Det är otroligt naivt.

Då bör man inte beskriva sin livsåskådning som nyanserad och intellektuell.

Senast ändrad:
Ett objektivt, nyanserat och intellektuellt tänkande skulle förmodligen leda till slutsatsen att man inte kan definiera generella skillnader på människor beroende på vilken breddgrad dom råkar bo på. Det finns nog en hel del andra faktorer som genererar individuella skillnader i mycket större utsträckning.

Så sant, och något som de flesta snart syndat emot i den här tråden.

Och inte ökar det tyvärr förståelsen mellan grupperna heller (men å andra sidan har ju tråden mest urartat i floskler och kstandet av köttben).

ha en bra kväll

christian

Inte generella skillnader men væl kulturella. Varghatet ær en svulst som genom kultur ærvts ner i generationer. Skulle folk bilda sig en egen uppfattning istællet før att lyssna på gruppen vore de snart inte så speciellt polulæra. Acceptansen før varg kommer flyttas norrut som alla andra utvecklingar i vår civilisation. Generation før generation kommer æven norra delarna av landet ikapp. Vi kan ta Piteuppropet som exempel. Hustru/ partnermisshandel ær fortfarande relativt vanligt i Norrland medan Sødra Sverige troligen ligger några decennier føre nær det gæller den biten. I alla fall nær det gæller den Svenska delen av befolkningen. Min livsåskådning baserar sig på observationer. Inget fel på Norrlænningar. Vi har en historia av uppfinningsrikedom och kærlek till naturen. Det ær kulturen som behøver komma i fas med verkligheten.

Hustru/ partnermisshandel ær fortfarande relativt vanligt i Norrland medan Sødra Sverige troligen ligger några decennier føre nær det gæller den biten. I alla fall nær det gæller den Svenska delen av befolkningen. Min livsåskådning baserar sig på observationer.

Du har gjort intressanta observationer, jag avstår från ytterligare kommentarer.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg