Varg

OT:
Som norrbottning i exil i huvudstaden sedan 1998 så är det nästan komiskt vad dålig koll vissa har på norra delen av landet. Man tycker nästan synd om dem, liknande amerikaner som har noll koll på övriga världen.

Kan bara instämma. Jag bodde själv i Lund/Malmö 95 - 07 och påfallande ofta stötte jag på människor med väldigt märkliga föreställningar om norra Sverige och jag upplever att bilden av Norrland som sagt fortfarande präglas av en 70-talssyn. Det motsatta är långt ifrån lika påtagligt och förmodligen har det att göra med att det för unga norrlänningar på ett helt annat sätt har varit naturligt att resa söderut inom landet för att studera eller bara för att ta sig ut till kontinenten.

Eftersom jag jobbar en del med kultur (musikmagasinet OPUS, Jazzfoto) så har det också slagit mig hur lite folk generellt känner till om det området. Jag var själv engagerad i Matteifestivalen i Luleå tidigare i vintras då Peter Mattei satte upp Figaros bröllop med en rad stjärnor från operans världsscener (Alexandra Deshorties, Nicola Ulivieri m.fl.). Umeå Jazz Festival är en av Sveriges äldsta jazzfestivalen som varje år har bättre artistutbud än Sthlm Jazz. Norrbotten Big Band under ledning av Tim Hagans är ett storband på världsnivå m.m.

Ändå är det någon form av föreställd glesbygd där brännvinsdrickande, varghatande ungkarlar frodas som ofta präglar bilden av Norrland.

I en undersökning från SLU från 2010 så angav t ex 17% av de tillfrågade Norrbottningarna att de var rädda att möta varg i skogen. Motsvarande för Stockholm var 23%. Studerar man attityder till rovdjur så skiljer det sig mellan olika regioner. Det handlar ju dock inte om något som är svart eller vitt. Möjligen är det mer tydligt i gruppen "löshundsjägare i vargdistrikt", men de bör ju heller inte definiera eller göras till talesmän för en hel region.

http://www.slu.se/Documents/externw...Documents/Vilt_fisketurism/Rapport_2010_1.pdf

Jag snackade med en kollega igår om eventuell flytt norrut. Han hade bl.a. bilden klar av att akademikerna "där uppe" knappast jobbar sent, är måna om att slutföra saker eller kollar mail på kvällar och nätter osv. som vi gör här i Stockholm. Dvs. i Norrland så jobbar man minimum med tid och hänger in overall och träskor i plåtskåpet kl 15:30 när dagen nästan är slut. Sen går man hem och spöar frun och tar en öl. Fick bita mig i läppen och orkade inte ens bemöda mig med moteld. Hade aldrig slutat om jag kommit igång och vi är till och med kompisar. Ursäkta en till urspårning.

Jag har sett filmen Jägarna och fick alla mina fördomar bekräftade om norrlänningar.

Vilda västern-filmer och "jägarna" fungerar enligt samma princip.
Tittarna "vill" få sina fördomar bekräftade,och dom vill tro på dom.
Vem skulle betala inträdet om filmerna visade den trista grå verkligheten.
Det filmen visar ur verkligheten är vilka fördomar som stadsborna vill få bekräftade.

Så "jägarna" är alltså en sann verklighetsskildring av ickejägarnas önske-fördomar.

Och det vet vi väl alla att bovarna i vilda västern duellerade, inte sköt varandra i ryggen som nån elaking sa...

Jag har sett filmen Jägarna och fick alla mina fördomar bekräftade om norrlänningar.

För den som vill få en lite sannare bild av Kalixhärvan som påstås vara underlaget till filmen Jägarna, så finns det en P3 dokumentär:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=2137120

I det här fallet så kan man väl påstå att Kjell Sundvall lyckades göra en höna av en fjäder. Man får en lite felaktig verklighetsuppfattning om man inte lyckas hålla isär verklighet från fiktion. Jag pratar ofta om detta med mina barn så dom inte blir rädda för livet efter att dom sett på otäcka filmer.

Du skrev tidigare att: "Motivet att förbjuda åteljakt på björn är att de kan vänja sig vid att få mat i närheten av människor och därför söka mat i större utsträckning nära människor. Dessutom är det i EU förbjudet att lägga ut icke veterinärbesiktigat kött ."

Gäller samma sak för varg ? Nu när flera av vargarna tydligen vant sig vid att småhundar runt människor är ganska lätttillgänglig mat kan de kanske i framtiden, i ännu större utsträckning börja söka efter mat runt oss människor. Skall då vargarna räknas som mer "mysiga" att ha inpå knuten än björnarna ? Skall alla människor flyttas till vargfattiggare delar av landet ? Skall ikke vetrinärbesiktade hundar tillåtas springa lösa i markerna ? Det är alltså ok med vargar men inte med björnar ?

Du skrev tidigare att: "Motivet att förbjuda åteljakt på björn är att de kan vänja sig vid att få mat i närheten av människor och därför söka mat i större utsträckning nära människor. Dessutom är det i EU förbjudet att lägga ut icke veterinärbesiktigat kött ."

Ja nu blir det ju tillåtet på prov i Dalarna:
http://www.jagareforbundet.se/svens...-pa-bjorn-tillats-i-tre-dalakommuner-1.17111/

citat:
• Åteln får inte placeras närmare bebodda hus än två kilometer.
• Åteln får inte placeras närmare väg än 200 meter.
• Åteln får inte vara synlig från väg eller vandringsled.

Köttet kan vara trafikdödade rådjur eller skjutna rävar eller kråkor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg