Varg

Intressant diskussion, men intressant snarare såtillvida att den blottlägger fördomar i båda läger, inte helt unikt om man betraktar diskussionen ur ett socialantropologiskt perspektiv. I detta fallet har vargen snarare fått klä manteln som symbolbärare av en långvarig diskreptans i förhållandet mellan stad och land och argument iklädes mer eller mindre illa dolda fördomar.

Här har vi t ex precis fått läsa att kvinnomisshandel "fortfarande är relativt vanligt" i Norrland. Det är kanske lätt att tro på det om man har bilden av Norrland och norrlänningarna som mer eller mindre outbildade glesbygdsbor vars största intressen är att jaga älg och köra skoter. Jag ställer mig därför frågan vilka "studier" som åsyftas.

Går man till den officiella statistiken och de rapporter som bland annat BRÅ producerat får man dock en annan bild. I en av de senare rapporterna (Nationella Trygghetsundersökningen 2011:1) anges att de län som uppvisar signifikant lägre utsatthet för brott mot person är Norrbotten, Västerbotten och Kalmar.

Betraktar man vidare statistiken över anmäld misshandel mot kvinnor över 18 år samt sexualbrott och jämför Norrbotten och Stockholm så stödjer den bilden från NTUs rapport; 2010 anmäldes i Norrbotten 288 fall per 100000 inv av misshandel mot kvinnor över 18 år; i Sthlm 368; dvs runt 12-13% fler. I fallet sexualbrott är skillnaden ännu större; 123/100000 i Norrbotten mot 222/100000 i Sthlm.

När det gäller utbildningsnivå är det också intressant att konstatera att den kommun med den högsta andelen personer med längre (mer än 3 år) eftergymnasial utbildning är Umeå. Även Luleå placerar sig förhållandevis högt uppe.

Tillväxten i Norrland har legat på en hög nivå under rätt många år. När det gäller arbetsproduktivitet så placerade sig Kiruna på andra plats, och Gällivare på fjärde plats 2008. I topp 20 återfinns ett antal Norrlandskommuner som Luleå, Umeå, Sundsvall och Örnsköldsvik. När det gäller genomsnittslig inkomst per person placerar sig Kiruna och Gällivare på plats två respektive tre (efter Sthlm). I en sammanställning av Tillväxten per invånare under åren 1999-2000 så placerar sig nio (!) Norrlandskommuner i topp (följt av Vetlanda på en tionde plats): 1. Pajala, 2. Kiruna, 3. Gällivare, 4. Dorotea, 5. Övertorneå, 6. Haparanda, 7. Arvidsjaur, 8. Jokkmokk, 9. Storuman.
(källa: tillvaxtanalys.se Rapport 2010:12)

Arvidsjaur som ett europeiskt center för biltestindustri där de största tillverkarna finns representerade, Malmfälten som bryter malm så det glöder med nya projekteringar inledda i Pajala kommun. En enorm turistpotential med sucéer som t ex Icehotel och skidanläggningar som Åre, gränssamarbetet Haparanda/Torneå, Esrange, institutet för rymdfysik i Kiruna, direktflyg Luleå - London och snart Kiruna - Köpenhamn, kommuner med landets högsta tillväxt, kommuner som ligger i topp vad gäller medianlöner. Facebooks planer att etablera sig i Luleå etc. etc. etc.

Och fortfarande läser man inlägg som antyder att det råder någon form av intellektuell och kulturell skymning över Norrland.

Hundarna som bet ihjäl de 16 fåren har även bitit ihjäl andra djur bl.a hästar och kor. Djurägare i området var upprörda för det hände flera gånger. Nu är problemet löst eftersom hundarna bara har försvunnit en efter en när de har sprungit lösa. Det finns personer som inte borde få ha djur.

Varför finns det inte skyddsjakt på hund?

Jo, det finns skydsjakt på hund.... Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.

Efter kontakt med polisen ang en aggresiv hund vet jag att det inte är några problem om man slår ihjäl hunden och sedan anmäler händelsen till polisen. Man kan inte lastas för att ha dödat en lös, aggresiv hund. Hundägaren äger allt ansvar.

Det kanske är så att empati också är en instinkt, ett sätt för den svage att vinna fördelar genom att stärka sin roll i flocken? Men att lust följer av att följa sina instinkter köper jag inte, det innebär att vargen skulle ha en förmåga att välja om den vill följa sin instinkt eller avstå. Jag tror inte att den känner lust av dödandet, men jag inser att jag kan ha fruktansvärt fel.

Jag tror att naturen har varit hygglig i detta fall. Vi och djuren drivs av en morot, vi känner tillfredställelse av att följa instinkterna, men inte ett tvång att följa dom.
Tillfredställelse och "lust"är väl i stort sett samma sak.
Och det är samma "lust" (instinkt) som får oss att fortplanta oss..

Empati är lite mer kompliserat, man har hört om delfiner som räddar människor, men det som liknar empati har nog mera med gruppens fortlevnad att göra.
-Kanske vi människor har monopol på empati..?

Ahhh... äntligen vargdebatt! ;)

Vill bara lägga in faktumet att delfiner våldtar, elefanter har nyligen setts våldta och döda noshörningar. Att vargar skulle döda för dödandets skull känns blygsamt i sammanhanget.

Ha en bra midsommar alla!

Vill bara lägga in faktumet att delfiner våldtar, elefanter har nyligen setts våldta och döda noshörningar. Att vargar skulle döda för dödandets skull känns blygsamt i sammanhanget.

Du får inte döma våldtäktselefanterna för hårt. De hade en hemsk barndom då de fick se deras familj bli skjuta. Därefter blev familjerna splittrade och de själva blev tvångsförflyttade till andra områden. Du ska inte se dessa elefanter som vanliga elefanter utan mer som krigsbarn med hemska minnen från barndomen.

Jag vet inte hur unga vargar påverkas om de ser sina föräldrar och syskon bli förföljda ett kallblodigt avrättade. Även dessa vargar borde bära med sig hemska minne under resten av sina liv

Du får inte döma våldtäktselefanterna för hårt. De hade en hemsk barndom då de fick se deras familj bli skjuta. Därefter blev familjerna splittrade och de själva blev tvångsförflyttade till andra områden. Du ska inte se dessa elefanter som vanliga elefanter utan mer som krigsbarn med hemska minnen från barndomen.

Jag vet inte hur unga vargar påverkas om de ser sina föräldrar och syskon bli förföljda ett kallblodigt avrättade. Även dessa vargar borde bära med sig hemska minne under resten av sina liv

Delfinerna? Dessa, människans största älsklingar, som alltså våldtar för nöjes skull. Vad med dom?

Hur ser du på rådjur och älgmammorna som ser sina barna sakta ätas levande av vargen? Snacka om kallblodig avrättning...

Intressant diskussion, men intressant snarare såtillvida att den blottlägger fördomar i båda läger, inte helt unikt om man betraktar diskussionen ur ett socialantropologiskt perspektiv. I detta fallet har vargen snarare fått klä manteln som symbolbärare av en långvarig diskreptans i förhållandet mellan stad och land och argument iklädes mer eller mindre illa dolda fördomar.

Här har vi t ex precis fått läsa att kvinnomisshandel "fortfarande är relativt vanligt" i Norrland. Det är kanske lätt att tro på det om man har bilden av Norrland och norrlänningarna som mer eller mindre outbildade glesbygdsbor vars största intressen är att jaga älg och köra skoter. Jag ställer mig därför frågan vilka "studier" som åsyftas.

Går man till den officiella statistiken och de rapporter som bland annat BRÅ producerat får man dock en annan bild. I en av de senare rapporterna (Nationella Trygghetsundersökningen 2011:1) anges att de län som uppvisar signifikant lägre utsatthet för brott mot person är Norrbotten, Västerbotten och Kalmar.

Betraktar man vidare statistiken över anmäld misshandel mot kvinnor över 18 år samt sexualbrott och jämför Norrbotten och Stockholm så stödjer den bilden från NTUs rapport; 2010 anmäldes i Norrbotten 288 fall per 100000 inv av misshandel mot kvinnor över 18 år; i Sthlm 368; dvs runt 12-13% fler. I fallet sexualbrott är skillnaden ännu större; 123/100000 i Norrbotten mot 222/100000 i Sthlm.

När det gäller utbildningsnivå är det också intressant att konstatera att den kommun med den högsta andelen personer med längre (mer än 3 år) eftergymnasial utbildning är Umeå. Även Luleå placerar sig förhållandevis högt uppe.

Tillväxten i Norrland har legat på en hög nivå under rätt många år. När det gäller arbetsproduktivitet så placerade sig Kiruna på andra plats, och Gällivare på fjärde plats 2008. I topp 20 återfinns ett antal Norrlandskommuner som Luleå, Umeå, Sundsvall och Örnsköldsvik. När det gäller genomsnittslig inkomst per person placerar sig Kiruna och Gällivare på plats två respektive tre (efter Sthlm). I en sammanställning av Tillväxten per invånare under åren 1999-2000 så placerar sig nio (!) Norrlandskommuner i topp (följt av Vetlanda på en tionde plats): 1. Pajala, 2. Kiruna, 3. Gällivare, 4. Dorotea, 5. Övertorneå, 6. Haparanda, 7. Arvidsjaur, 8. Jokkmokk, 9. Storuman.
(källa: tillvaxtanalys.se Rapport 2010:12)

Arvidsjaur som ett europeiskt center för biltestindustri där de största tillverkarna finns representerade, Malmfälten som bryter malm så det glöder med nya projekteringar inledda i Pajala kommun. En enorm turistpotential med sucéer som t ex Icehotel och skidanläggningar som Åre, gränssamarbetet Haparanda/Torneå, Esrange, institutet för rymdfysik i Kiruna, direktflyg Luleå - London och snart Kiruna - Köpenhamn, kommuner med landets högsta tillväxt, kommuner som ligger i topp vad gäller medianlöner. Facebooks planer att etablera sig i Luleå etc. etc. etc.

Och fortfarande läser man inlägg som antyder att det råder någon form av intellektuell och kulturell skymning över Norrland.

Den statistik som du hänvisar till kan inte användas som ett motargument mot påståendet
"Hustru/ partnermisshandel ær fortfarande relativt vanligt i Norrland medan Sødra Sverige troligen ligger några decennier føre nær det gæller den biten. I alla fall nær det gæller den Svenska delen av befolkningen." av luktafotogen. BRÅ visar bara den totala mängden brott och är inte baserat på etnisk tillhörighet. Luktafotogen tror att den svenska delen av befolkningen i södra Sverige är mindre brottsbenägen än den svenska delen av befolkningen i Norrland. Läser man bloggar av SD eller på PI så ser man att alla brott i Sverige begås av personer med utomnordisk bakgrund. Man kan även används BRÅ:s statistik för att få fram att att risken att för att utsättas för brott är störst där man har den största andelen av befolkningen med utomnordisk bakgrund. Det är därför antalet våldsbrotten i Norrland är lägre.

Men helt klart har vargen blivit en symbol för konflikten mellan stad och landsbyggd på liknade sätt som morkullan användes av junilistan för att framföra missnöjet mot EU till valet 2004.

Det där lär så otroligt att jag var tvungen att kolla upp det. Det stämmer inte, rapporten du hänvisar till presenterar ingen statistik per kommun utan istället efter en hemgjord geografisk indelning som de kallar FA-regioner, där de flesta glesbygdskommuner räknas som egna regioner men t.ex. Stockholms län, Östergötland och nästan hela Skåne klumpas ihop i en region var. Om man tittar på statistik per kommun från SCB så är de 10 med högst andel av befolkningen med minst tre års eftergymnasial utbildning som följer:

1. Danderyd
  2. Lund
  3. Lomma
  4. Lidingö
  5. Täby
  6. Uppsala
  7. Solna
  8. Stockholm
  9. Umeå
  10. Sollentuna

När det gäller genomsnittslig inkomst per person placerar sig Kiruna och Gällivare på plats två respektive tre (efter Sthlm).
Samma indelning. SCB säger:

1. Danderyd
  2. Lidingö
  3. Täby
  4. Nacka
  5. Sollentuna
  6. Lomma
  7. Vaxholm
  8. Ekerö
  9. Vellinge
  10. Värmdö

Kiruna ligger på plats 37, Gällivare på plats 44.

Det tror jag inte att det gör, men det finns uppenbarligen minst en norrlänning som vantolkar statistik. :)

Jag skulle kunna mäta andelen universitetsstudenter i Flogsta och Lappkärrsberget jämfört med hela Norrlands inland. Det skulle förmodligen bli rätt märkliga siffror då också men frågan är hur användbara de skulle vara.

Det där lär så otroligt att jag var tvungen att kolla upp det. Det stämmer inte, rapporten du hänvisar till presenterar ingen statistik per kommun utan istället efter en hemgjord geografisk indelning som de kallar FA-regioner, där de flesta glesbygdskommuner räknas som egna regioner men t.ex. Stockholms län, Östergötland och nästan hela Skåne klumpas ihop i en region var. Om man tittar på statistik per kommun från SCB så är de 10 med högst andel av befolkningen med minst tre års eftergymnasial utbildning som följer:
.

Är det inte fusk att använda SCB när man diskutera på Utsidan? Här ska man hänvisa till olika bloggar och tidningsartiklar

Det där lär så otroligt att jag var tvungen att kolla upp det. Det stämmer inte, rapporten du hänvisar till presenterar ingen statistik per kommun utan istället efter en hemgjord geografisk indelning som de kallar FA-regioner

Tack för dina påpekanden ang min sammanblandning av kommunstatistik och FA-regioner. Dock så är FA-region ett begrepp som tillväxtverket använder i sina analyser och som ger en funktionell beskrivning av arbetsmarknadsregioner. Ur ett analysperspektiv borde indelningen i regioner vara ett bättre verktyg än kommuner just pga det du nämner i sista stycket.

http://www.tillvaxtverket.se/huvudm...mforelser.4.21099e4211fdba8c87b800017611.html

Men min huvudpoäng med inlägget borde ha gått fram ändå; jag kritiserar bilden av det bidragsberoende Norrland befolkat av suputer och bistra män vars största intresse är älgjakt. Norrland är så mycket mer diversifierat än så och det har hänt oerhört mycket under de senaste decennierna.

OT:
Som norrbottning i exil i huvudstaden sedan 1998 så är det nästan komiskt vad dålig koll vissa har på norra delen av landet. Man tycker nästan synd om dem, liknande amerikaner som har noll koll på övriga världen.

OT:
Som norrbottning i exil i huvudstaden sedan 1998 så är det nästan komiskt vad dålig koll vissa har på norra delen av landet. Man tycker nästan synd om dem, liknande amerikaner som har noll koll på övriga världen.

Inget att bry sig om. De vet i alla fall allt om vargar och björnar....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg