Varg

Jag skulle gärna ha en betydligt större vargstam i Sverige och jag anser att 200 vargar är för lite. En vargstam på 2000 individer över hela landet skulle vara bättre. En stor vargstam skulle garanterat minska viltstammarna av hjort, rådjur, älg och vildsvin och det skulle vara bra av ekonomiska orsaker. Mindre betesskador på skog, mindre viltskador på odlingsmark och färre viltolyckor. Färre viltolyckor i trafiken skulle även minska antalet döda i trafiken. Hur många döda i trafiken ska det behövas för att jägarna ska få fortsätta med sin hobby?

Om man då skall spåna om vad som händer då är ungefär så här:
* Halva sverige är renbetes-land så den delen blir undantagen.
* Eftersom södra sverige skulle protestera våldsamt med en orgie i skyddsjakter så det slutar med att Dalarna och Värmland får ta hand om ca 1500 st dvs 10 ggr mer.
* Jakten läggs ner där rovdjurstrycket är som hårdast för att skydda den viltstam som finns kvar.
(med bibehålen olycksstatistik i trafiken).
* Områden med högt betestryck får acceptera detta eftersom det inte jagas längre p g a att det finns för få älgar på omkringliggande marker.

Jag skulle gärna ha en betydligt större vargstam i Sverige och jag anser att 200 vargar är för lite. En vargstam på 2000 individer över hela landet skulle vara bättre. En stor vargstam skulle garanterat minska viltstammarna av hjort, rådjur, älg och vildsvin och det skulle vara bra av ekonomiska orsaker. Mindre betesskador på skog, mindre viltskador på odlingsmark och färre viltolyckor. Färre viltolyckor i trafiken skulle även minska antalet döda i trafiken. Hur många döda i trafiken ska det behövas för att jägarna ska få fortsätta med sin hobby?

Medhåll. Jag har tidigare kastat fram siffran 2000 här. Var kommer den magiska siffran 200 ifrån? Börja med siffran 2000 och diskutera mycket eller lite utifrån den.

Var får du det ifrån? Jag bor i södra Sverige och alla jag känner och träffar på i min omgivning är positivt inställda till varg..

För lite skog, för mycket åkrar, för mycket folk och bebyggelse, för mycket tam-kreatur och inte minst är att jaktarrendet är 10-15 ggr högre söder om mälaren än här i Dalarna.
Dessutom finns fler godsägare där som har lite att säga till om.

En försmak av karusellen får man av skånevargen som sprangomkring och röjde lite här och där.
Dom blir inte osynliga som här utan dom syns mer hos er, och skapar tidningsrubriker.

För lite skog, för mycket åkrar, för mycket folk och bebyggelse, för mycket tam-kreatur och inte minst är att jaktarrendet är 10-15 ggr högre söder om mälaren än här i Dalarna.
Dessutom finns fler godsägare där som har lite att säga till om.

En försmak av karusellen får man av skånevargen som sprangomkring och röjde lite här och där.
Dom blir inte osynliga som här utan dom syns mer hos er, och skapar tidningsrubriker.

Naturligtvis blir det tidningsrubriker om en varg kommer till Skåne men det är för att det är en nyhet på samma sätt var det i Norrland när de första rådjuren kom dit. Om man låter vargstammen öka i södra Sverige kommer snart tidningarna att bli trötta på varje gång någon ser en varg. Vi hade liknande nyheter om vildsvin på 90-talet då det var något nytt.

Jag ser det som fullt möjligt att ha en fungerande vargstam i södra Sverige och jag skulle se det som något positivt med varg på min mark. Senaste gången det var varg i området var 2009 och inte så lång tid efter var det även björn där. Tyvärr vandrade både vargen och björnen norrut igen

Naturligtvis blir det tidningsrubriker om en varg kommer till Skåne men det är för att det är en nyhet på samma sätt var det i Norrland när de första rådjuren kom dit. Om man låter vargstammen öka i södra Sverige kommer snart tidningarna att bli trötta på varje gång någon ser en varg. Vi hade liknande nyheter om vildsvin på 90-talet då det var något nytt.
Jag ser det som fullt möjligt att ha en fungerande vargstam i södra Sverige och jag skulle se det som något positivt med varg på min mark. Senaste gången det var varg i området var 2009 och inte så lång tid efter var det även björn där. Tyvärr vandrade både vargen och björnen norrut igen

Jag tror inte jag har hört någon som inte tycker att ni skall ha varg i södra Sverige !
Tvärtom, det ser vi fram emot, fast vi har inte samma motiv, det är den politiska draghjälpen vi är ute efter....
-Jo förresten,, en har varit negativ. Han hade jaktmarker i Strängnäs (tror jag) och dom fick problem med en ensamvarg som hoppade runt där.
Fårbönderna var inte heller så glada, för den slog då svenskt rekord i får-massaker -40 st!

För övrigt så instämmer jag med att nyhetsvärdet helt klart kommer sjunka med tiden.
Samtidigt kommer "nyhetens behag" om vargens skyddsvärde att återgå till mera rimliga proportioner.

Som exempel på revir kan nämnas att vårt revir här är 3,5x,3,5 mil, alltså 10 kvadratmil.
Det är i stort sett sammanhängade skog alltihop med ett mindre antal bofasta.
-Blir svårt att hitta nåt motsvarande söder om Mälaren (eller Vänern)

Jag tror inte jag har hört någon som inte tycker att ni skall ha varg i södra Sverige !
Tvärtom, det ser vi fram emot, fast vi har inte samma motiv, det är den politiska draghjälpen vi är ute efter....
-Jo förresten,, en har varit negativ. Han hade jaktmarker i Strängnäs (tror jag) och dom fick problem med en ensamvarg som hoppade runt där.
Fårbönderna var inte heller så glada, för den slog då svenskt rekord i får-massaker -40 st!

För övrigt så instämmer jag med att nyhetsvärdet helt klart kommer sjunka med tiden.
Samtidigt kommer "nyhetens behag" om vargens skyddsvärde att återgå till mera rimliga proportioner.

Som exempel på revir kan nämnas att vårt revir här är 3,5x,3,5 mil, alltså 10 kvadratmil.
Det är i stort sett sammanhängade skog alltihop med ett mindre antal bofasta.
-Blir svårt att hitta nåt motsvarande söder om Mälaren (eller Vänern)

Det finns jägare i södra Sverige som ser vargen som något väldigt negativt men det finns även yngre jägare som ser det mer positivt med vargen. Att vargen bara ska finnas i några få län i Mellansverige tycker jag är fel utan det är bättre att de finns utspridda i hela landet.

Angående fårägare så finns det missnöje hos vissa men inte hos andra men det kan vara svårt för en fårägare att gå ut i pressen och säga att han vill ha varg. Det finns en stor risk för utfrysning och hot.

Det skulle vara svårt att få in ett vargrevir på 10 kvadratmil i exempelvis Skåne men om man jämför med andra länder där det finns varg i liknande miljöer så ser man att vargen kan överleva i betydligt mindre revir. Vargen anpassar sig lätt till nya förhållande och de största problemen för vargen i Skåne kommer att vara tjuvjakt och trafiken. Att det inte finns stora sammanhängande skogar är inget större problem. Jag har sett varg i Kazakstan på ställen där det är 50 mil till närmaste träd.

Ja jag tror att reviret kan vara mycket mindre. Men det det tycks ligga i generna att inmuta jättearealer. Kanhända att sydsveriges terräng inte passar på det visat att det blir för krångligt att inmuta reviret som dom vill ha det.
Rent fysiskt så har dom inga problem med att knalla runt 10 kvadratmil.
Det sägs att dom tar den rundan var 14:e dag.
Blir det mycket varg så förmodar jag att konkurensen gör att reviret halveras.

Jakttrycket är hårdast i dom centrala delarna av reviret men i kanterna faller det någon bara ibland.
Det finns kanske 1000 älgar och ca 5-6 vargar. (10 st/ 1000 ha, inkl kalvar)
Min dotter följde med runt i området en kväll. Hon hade en förhoppning om att få se varg.
-Chansen är försumbar sa jag.
Rent teoretiskt så ska vi då se 200 älg innan vi får se en varg. Och en älg är betydligt lättare att få syn på än en varg i skogsterräng. I praktiken måste dom korsa vägen för att man ska se dom.
-Men vi såg i alla fall 3 älgar.

Jakttrycket är hårdast i dom centrala delarna av reviret men i kanterna faller det någon bara ibland.
Det finns kanske 1000 älgar och ca 5-6 vargar. (10 st/ 1000 ha, inkl kalvar)
Min dotter följde med runt i området en kväll. Hon hade en förhoppning om att få se varg.
-Chansen är försumbar sa jag.
Rent teoretiskt så ska vi då se 200 älg innan vi får se en varg. Och en älg är betydligt lättare att få syn på än en varg i skogsterräng. I praktiken måste dom korsa vägen för att man ska se dom.
-Men vi såg i alla fall 3 älgar.

Vargen kan inte vara så farlig om du vågar ta med dig din dotter ut i vargreviret...

Skåne-vargen skjöts inte trots att den var inne i Helsingborg stad. Man valde att vänta tills den begav sig ut till skogslandet igen, med motiveringen att man inte ville döda den i onödan. Så värst rädda verkade folk inte vara.

Men om folk generellt sett är mer positiva eller rädda för vargen i södra Sverige jämfört med norra vet jag inte - finns det någon undersökning gjord om det?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg