Varg

Ja egentligen så, men å andar sidan skriver jag ju svar till dig.
men om jag ska välja mellan att lägga energi på något som kan leda nånstans och att lägga nergi på något som har noll chans så är det ju uppenbart var jag helst lägger energin
Sen btw, din sifferexerckis stinker. Du har inte källa på en enda av dina siffror. de är tagna helt ur luften och ungefär lika mycket värda. ,men det vet du säkert redan

Ja du har rätt om siffrorna.
Jag refererar helt till mina värdelösa erfarenheter av min närmaste omgivning på nåt hundratal personer.
-så det är ovetenskapligt.

-Har du förresten själv gjort några ovetenskapliga egna erfarenheter?

Men om det inte kostar dom något så kan dom lika gärna rösta ja.
Att det skulle ge andra en massa besvär, bekymrar dom inte det minsta.
Människor (som djur) har väldigt svårt för att ta på sig andras olycka.

Folk har, vare sej dom bryr sig eller inte, uttalat en positiv majoritet till varg-jakten

Jag skulle gärna ha en betydligt större vargstam i Sverige och jag anser att 200 vargar är för lite. En vargstam på 2000 individer över hela landet skulle vara bättre. En stor vargstam skulle garanterat minska viltstammarna av hjort, rådjur, älg och vildsvin och det skulle vara bra av ekonomiska orsaker. Mindre betesskador på skog, mindre viltskador på odlingsmark och färre viltolyckor. Färre viltolyckor i trafiken skulle även minska antalet döda i trafiken. Hur många döda i trafiken ska det behövas för att jägarna ska få fortsätta med sin hobby?

Jag skulle gärna ha en betydligt större vargstam i Sverige och jag anser att 200 vargar är för lite. En vargstam på 2000 individer över hela landet skulle vara bättre. En stor vargstam skulle garanterat minska viltstammarna av hjort, rådjur, älg och vildsvin och det skulle vara bra av ekonomiska orsaker. Mindre betesskador på skog, mindre viltskador på odlingsmark och färre viltolyckor. Färre viltolyckor i trafiken skulle även minska antalet döda i trafiken. Hur många döda i trafiken ska det behövas för att jägarna ska få fortsätta med sin hobby?

Menar du att 2000 vargar skulle döda lika många älgar, vildsvin och rådjur som jägarna varje år?

Det skjuts 100 000 älgar årligen. Jordbruksverket beräknar att det måste skjutas 160-200 000 vildsvin årligen för att hålla beståndet på en rimlig nivå. Antalet fällda rådjur är kring 120 000 per år.

Det låter som en ganska svår uppgift för 2000 vargar.

Sen tillkommer ytterligare ett problem, nämligen att vargarnas utbredningsområde förmodligen inte fullt ut kommer att motsvara dom andra djurens habitat.

Om du verkligen vill minska antalet döda i trafiken så är det bättre att lägga energi på att försöka minska antalet berusade förare på vägarna, i stället för antalet jägare i skogen.

Men det kanske inte är ditt primära motiv?

Kanske skulle vara bra om den som startar ett tråd också har möjlighet att avsluta trådet. Något för admin att fundera på?!

Varför? så man kan avsluta en diskussion som man inte är nöjd med? det är bara att sluta läsa tråden isåfall, inga problem.

Men den hhär tråden har väl haft ett ganska förutsägbart förlopp

Jag både skäms och ångrar att jag en gång startade denna tråd.

förlåt!
Lars Östlin

Kommer ihåg när jag i mitten av nittiotalet satt med mitt uppringande modem för att titta in det hänt något spännande på Utsidan. Bakgrunden var av inspirerande höjdkurvor på vit (?) bakgrund. Det diskutetades utan att netikett var upfunnet och man arrangerade möten där vi satt i våra hemmasydda gröna kläder och skägg som vi odlat på sedan sista träffen. Alla kramades, svävade bland moln, sakta över en doftande gräsäng och diskuteterade livets enkla och komplicerade frågor över maskrossaft och bröd bakat över öppen eld och hade det trevligt samt älskade varandra för att springa ut nakna i en dimhöljd skogsjö med sådär klart, uppfriskande men ganska pollengäggigt och andfamiljförorenat vatten som bara en vårdag kan ge. Sen startade du vargdebatten och se vad som har hänt... ;)

Menar du att 2000 vargar skulle döda lika många älgar, vildsvin och rådjur som jägarna varje år?

Det skjuts 100 000 älgar årligen. Jordbruksverket beräknar att det måste skjutas 160-200 000 vildsvin årligen för att hålla beståndet på en rimlig nivå. Antalet fällda rådjur är kring 120 000 per år.

Det låter som en ganska svår uppgift för 2000 vargar.

Sen tillkommer ytterligare ett problem, nämligen att vargarnas utbredningsområde förmodligen inte fullt ut kommer att motsvara dom andra djurens habitat.

Om du verkligen vill minska antalet döda i trafiken så är det bättre att lägga energi på att försöka minska antalet berusade förare på vägarna, i stället för antalet jägare i skogen.

Men det kanske inte är ditt primära motiv?

Jag vet mycket väl att 2000 vargar inte räcker för att hålla nere viltstammarna på rimlig nivå utan det skulle behövas betydligt fler. Men samtidigt så skulle 2000 vargar göra mer nytta än 200 vargar. Jag tycker att jakten kan fortsätta även med en större vargstam. Jag har själv skog i södra Sverige och skulle gärna se att viltstammarna där minskar ordentligt. Tyvärr så tycker inte de gränsande markägarna samma sak och av den anledningen går det inte att minska viltstammarna.

Det bästa sättet att minska antalet döda i trafiken är att förbjuda bilar. Utan fordon på våra vägar så skulle det inte ta lång tid att uppfylla nollvisionen. Att försöka minska antalet berusade förare är även ett sätt men inte lika effektivt men det är något jag stöder. Att minska antalet viltolyckor är även bra och det kan man göra genom att minska mängden vilt eller med stängsel. Jag tror att det blir mest effektivt om man kombinerar mindre vilt, mer stängsel och nyktra förare.

Kommer ihåg när jag i mitten av nittiotalet satt med mitt uppringande modem för att titta in det hänt något spännande på Utsidan. Bakgrunden var av inspirerande höjdkurvor på vit (?) bakgrund. Det diskutetades utan att netikett var upfunnet och man arrangerade möten där vi satt i våra hemmasydda gröna kläder och skägg som vi odlat på sedan sista träffen. Alla kramades, svävade bland moln, sakta över en doftande gräsäng och diskuteterade livets enkla och komplicerade frågor över maskrossaft och bröd bakat över öppen eld och hade det trevligt samt älskade varandra för att springa ut nakna i en dimhöljd skogsjö med sådär klart, uppfriskande men ganska pollengäggigt och andfamiljförorenat vatten som bara en vårdag kan ge. Sen startade du vargdebatten och se vad som har hänt... ;)

På mitten av 90-talet fanns det ca 40 vargar i landet och det var kanske därför du fortfarande vågade besöka en doftande gräsäng med hemmasydda gröna kläder. Det är helt klart vargen som har påverkat Sverige mest de senaste 20 åren

På mitten av 90-talet fanns det ca 40 vargar i landet och det var kanske därför du fortfarande vågade besöka en doftande gräsäng med hemmasydda gröna kläder. Det är helt klart vargen som har påverkat Sverige mest de senaste 20 åren

Äh på den tiden fanns det ängar, nu är det mest energiskog, och vem vill besöka dem

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg