Varför Softshell???

Playground (om de inte sålt slut på dem)
Sportkompaniet
Adventura
KG Johnsson
är de jag vet som säljer eller har sålt jack i Powershield i sthlm

Ultralätt softshell

Lösningarna ni har diskuterat verkar ganska tjocka och varma. Håller med Raskesven där. Jag skulle bli för varm av att gå i en vindtät fleecejacka, åtminstone under barmarkssäsongen.
En fråga jag har är också, vad använder man sedan som värmeplagg vid raster om man redan har sin fleecetröja på sig?
Den ultralätta lösningen är ju ungefär en windblus på 85 gram i Pertex eller något liknande, som man bär utanpå en vanlig superställströja. Grovleken på denna kan man ju variera efter säsongen.
Själv använder jag en Marmot Dri Clime Windshirt, som är lite väl tung, men helt underbar att använda som softshell. Det är ju också denna typ av plagg som diskuteras i den engelska länk jag tipsade om i början på denna tråd.
Själv har jag aldrig använt fleece med membran av den typ som varit uppe till diskussion, så jag vore glad för lite feedback här.
Jörgen

Re: Ultralätt softshell

NUI; sa:
Lösningarna ni har diskuterat verkar ganska tjocka och varma. Håller med Raskesven där. Jag skulle bli för varm av att gå i en vindtät fleecejacka, åtminstone under barmarkssäsongen.
En fråga jag har är också, vad använder man sedan som värmeplagg vid raster om man redan har sin fleecetröja på sig?

Jo, Powershield och liknande är varmt. För mig är det ett vintermaterial i första hand. Vid rast förstärker man väl lämpligen med en dunjacka utanpå. Andra årstider rör jag mig helst utan vindskal och då är det inte så dumt med ett rastplagg som både är vindtätt och värmer. Funkar sommartid också bra som kvällsplagg när man har satt upp tältet, speciellt i blåsiga miljöer som vid paddling.

Det viktiga att notera, jag skriver det igen, är att i de material jag propagerar för sitter vindtäthet och visst vattenavstötande mera på utsidan än på insidan, vilket diskvalificerar Windstopper-fleece. Sådan har som någon påpekade fleece på båda sidor om membranet, men jag uppfattar det som att det tjockare, värmande, lagret oftast sitter ytters och det på insidan är mest till för att skydda membranet och göra plagget behagligare mot kroppen. Klart feltänkt.

Om man tycker att vanliga Powershield är för tjockt finns det ju Powershield Lightweight, en tunna variant som jag tycker är mer allround. Motsatsen finns ju också, Powershield High Loft som är tjockare.
Min jacka i Powershield Lightweight är nog ett av de plaggen jag använt mest, trots att den bara är knappt ett år.

Trots att jag en gâng i tiden kallades kemiske membran-ali i detta forum, undviker jag personligen membran i alla dess former i de plagg där 100% vattentáthet inte är efterfràgad.

Sâlunda har jag kängor och skalplagg med membran, medan övriga jackor och tröjor àr membranlösa.

Fór vindskydd i dessa är jag helt nöjd med den enligt mig perfekta balans mellan vindtátt och trasnpirationsförmâga som just en del tátvávda textiler ger, exempelvis just Polartech Windpro i fleeceväg, och Schoeller Dynamic, Shoeller WB400 och liknande i det som rör denna tràd, nämligen Soft Shell.

Mvh, Mats

Softshelldebatten ångar på

Malindo; sa:
Trots att jag en gâng i tiden kallades kemiske membran-ali i detta forum, undviker jag personligen membran i alla dess former i de plagg där 100% vattentáthet inte är efterfràgad.

Sâlunda har jag kängor och skalplagg med membran, medan övriga jackor och tröjor àr membranlösa.

Fór vindskydd i dessa är jag helt nöjd med den enligt mig perfekta balans mellan vindtátt och trasnpirationsförmâga som just en del tátvávda textiler ger, exempelvis just Polartech Windpro i fleeceväg, och Schoeller Dynamic, Shoeller WB400 och liknande i det som rör denna tràd, nämligen Soft Shell.

Mvh, Mats

Problemet med exempelvis softshell-materialet Schoeller Dynamic som du ju nämner är att det inte ger något fuktskydd alls, det är inte "weather resistant" som Arc´Teryx säger, det klarar inte ens smådugg! Och då tycker jag att själva skalkonceptet faller. Bättre att tala om stretchiga vindplagg i så fall.

Nu finns det uppenbarligen softshellmaterial [/b]utan[/b] membran som klarar väta bättre än vad Dynamic gör och det är ju bra, men i grund och botten handlar softshellidén om ett för de flesta väder nöjaktigt skydd, inte om ett 100-procentigt skydd. Här finns det som jag ser det ett relativt brett spann för olika lösningar / produker. Att utifrån detta kategoriskt avfärda softshellplagg med membran tycker jag är fånigt.

Nån som är av annan åsikt? ;)

/ G

Re: Softshelldebatten ångar på

tigertamjaren; sa:
Att utifrån detta kategoriskt avfärda softshellplagg med membran tycker jag är fånigt.

:)
Det beror ju på om yttertyget redan är vindtätt eller inte. Är det vindtätt är membranet bondfångeri (om det inte är vattentätt, alltså).

Jag avfärdar inte membran, sâger bara att jag själv har andra material.. och i sanningens namn vet jag inte riktigt vilket shoeller det är i min jacka, eftersom tillverkaren hittat pà en egen benámning. Tror inte det är Dynamic.. dock tror jag att jag har Dynamic i brallerna.. och de tâl väta ganska bra, tycker jag..
Min andra membranlòsa softshell, i en väv (PlyTwo) fràn spanska väveriet IBQ har jag knallat en halvtimme i störtregn utan att bli fuktig invändigt - med undantag fràn arm-sluten, vilket var lite iriterande.

men som sagt var: tur att det finns sâ mycket att válja pà: dárigenom kan alla bliva saliga enligt eget tycke och smak. ;-) och naturligtvis ska SoftShellet tàla lite duggregn, annars är det fusk.

Slutligen: i min vintermössa har jag WS-membran i bandet runt panna, öron och nacke. Själva toppen i vanlig bonn-fleece. Funkar utmärkt!
C0301009_200.jpg

[Ändrat av Malindo 2004-09-03 kl 11:56]

Jag kan inte påstå att jag trängt igenom hela marknaden för olika softshell-material.

Jag äger i alla fall ett par Klättermusen Mithril-brallor av, tror jag, fjolårets modell. På lappen som sitter i byxorna står det Schoeller dryskin, medan det på Klättermusens hemsida står något som de kallar Dynamic.

Hur som helst så stämmer det inte att de totalt skulle sakna fuktskydd.

Vid lätt regn ger de, som någon beskrev det, nöjaktigt skydd. Och behovet av att dra på sig ytterligare skalplagg är obefintligt.

När jag haft dem på i kraftigt regn så går det onekligen igenom vatten efter ett tag, framförallt i knäveck och andra ställen där de böjs. Men när det kraftiga regnet upphör är de efter 10 minuter lika torra som om det inte regnat alls.

Men är regnet kraftigt och ihållande så åker regnbyxorna på. Problemet är väl när det börjar regna att avgöra hur pass ihållande det kommer att vara.

Re: Re: Softshelldebatten ångar på

Nordesjö; sa:
tigertamjaren; sa:
Att utifrån detta kategoriskt avfärda softshellplagg med membran tycker jag är fånigt.

Det beror ju på om yttertyget redan är vindtätt eller inte. Är det vindtätt är membranet bondfångeri (om det inte är vattentätt, alltså).

Gossar, vad är vattentätt? En svart plastsäck är vattentät (och nästan gratis), men i den blir man ändå dyblöt om man skulle vandra i den. Här kommer Goretex in på arenan (slutet på 70-talet, början 80-tal) och tillhandahåller ett material (membran) som släpper igenom vatten, men som ändå håller folk torra! Waterproof? Det är väl en fråga om semantik. Plötsligt inser världen att frågan om att hålla sig torr i regnväder handlar om diffusion, luftspalter, allmänna gaslagen och en hel del annat vetenskapligt mumbo jumbo. Vattentätt? Det handlar väl om att klä sig i kläder som håller en torr? Mitt förra softshell av windstopperfleece klarade jag ett ordentligt regn i. Hyffsat waterproof alltså. Och snyggt som satan.

/ G

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg