Re: Softshelldebatten ångar på
tigertamjaren; sa:
Problemet med exempelvis softshell-materialet Schoeller Dynamic som du ju nämner är att det inte ger något fuktskydd alls, det är inte "weather resistant" som Arc´Teryx säger, det klarar inte ens smådugg! Och då tycker jag att själva skalkonceptet faller. Bättre att tala om stretchiga vindplagg i så fall.
Nu finns det uppenbarligen softshellmaterial [/b]utan[/b] membran som klarar väta bättre än vad Dynamic gör och det är ju bra, men i grund och botten handlar softshellidén om ett för de flesta väder nöjaktigt skydd, inte om ett 100-procentigt skydd. Här finns det som jag ser det ett relativt brett spann för olika lösningar / produker.
/ G
Jag tog en titt pá Schoellers hemsida, och fann där svaret pá det en del tvivel vi hár teoriserat om, samt att jag sjálv tyvärr bidragit till viss förvirring, pá det att jag förváxlat Dynamic och Dryskin.. Dá kör vi:
Schoeller, som ju bl.a fár ráknas till marknadens báttre tillverkare av väver till softshells, grovindelar (alla) sina funktions-väver i fyra grupper:
Stretch, Protection, Lifestyle och Specialities.
Under Stretch finner vi bl.a de hár nämnda Dryskin och Dynamic, dá báda onekligen stretchar.
MEN:
gár vi sedan in pá en särskild underavdelning, där Schoeller presenterar sina SoftShell-váver, ár Dryskin med även dár MEN INTE Dynamic.
Tittar vi pá Scheller beskrivning av sitt Softshell- koncept finner vi det vi redan nämnt sásom varandes Softshell-plaggens egenskaper:
"Profile:
Comfortable bi- or monoelastic fabrics. With optimal balance of comfort, air permeability, wind and water resistance. Soft inner layer and an extremely hard-wearing outer layer.
Fabrics
original soft-shells are fabrics out of the product groups WB-400, dryskin und skifans.
For:
outdoor, mountain sports, ski sports, sportswear, leisure. "
OCH, här följer produktbeskrivningen pá Dynamic:
"schoeller®-dynamic: The comfortable one
Profile:
The comfortable all-around fabric for any season. Quick drying and good shape-retention. Permanently elastic, durable and breathable.
Areas of use:
Mountain sports, outdoor pursuits, corporate fashion, ski sports, sportswear, high fashion.
For:
Jackets, pants, overalls. "
Den väv som används i mina KM softshell Mithril och Ask är numera Dryskin, samt Dryskin Extreme, vilken ár en starkare variant med extra Cordura. Som redan nämnts ár de ocksá hyffsat vattenavvisande vi láttare nederb¨rd, dock inga regnplagg i sig.
Tiggers Arcteryx-jacka, som inte pallar regn, är gjord i ett material som av dess tillverkare Schoeller ej heller páskinar vattenresistens i sin tekniska beskrivning.
Man tycker hár att Arcteryx valt fel slags material, om man nu velat göra en "riktig" SoftShellare. Kallar Arcteryx sjálva jackan för weather resistant, sá ár det ju inte alls korrekt, utan felaktig produktbeskrivning. Som Tigger sjálv ságer, sá ár det snarare frágan om en stretchig vindjacka mer i linje med "Corporate fashion" eller "High fashion", segment till vilka Schoeller sjálva rekomenderar sin Dynamic.
Summa summarum: Enligt Schoeller har enbart följande material SoftShell-egenskaper:
WB400
Dryskin
Skifans
Man bör allstá kolla noga vilket material det rör sig om, och inte tro att allt ár SoftShell som kallas SoftShell!
Och, slutligen, för att svara pá trádens ursprungsfrága "Varför SoftShell?", sá ger hár Schoeller "Seven good reasons":
Seven good reasons for choosing clothing made with original soft-shell
1. Technical functionality: The stretch woven fabrics are constructed to thrive in virtually any condition and meet the highest-quality standards demanded by today’s users
2.
Sagging, pinching and pulling have come to an end: in extreme sports or just at leisure – the fabric adapts perfectly to every natural movement and provides permanent shape retention.
3.
Pure wellbeing: Modern moisture management and extreme air-permeability means that your skin always remains dry.
4.
Banishing the weather outside: Constructed of the highest-quality materials, original soft-shells reliably repel rain, snow and wind.
5.
Looks good, and stays that way: The clothing is extremely hard-wearing and can be washed easily creating a long-lasting garment that is worth the investment.
6.
Totally soft and comfortable: The material is soft, lightweight, gentle on the skin and produces no movement sounds.
7.
A new look at last: The form-fitting silhouette, smart look and new processing techniques allow innovative designs and visions.
Som jag námt tidigare ár det först efter det man provat de till synes ganska plastiga plaggen som man inser att det som ságs ovan stámmer riktigt bra!
Mvh, Mats
[Ändrat av Malindo 2004-09-04 kl 11:50]