Varför Softshell???

Nàgra erfarenheter av min soft-shells (samtliga membran-fria tekniska väver typ Shoeller och IBQ):

Làser man om softshells-teorier kanske man ej blir övertygad, ej heller om man gâr och klämmer pà de ganska trist och vid första anblicken ibland riktigt otäcka syntestiska plaggen i affàren, men har man vâl anvànt dem i sitt uteliv upptâcker man ganska snabbt dess fördelar.

Som redan námts ár det váldigt màngsidiga (polyvalenta?) plagg, med ett brett anvándningsomrâde (klättring, vandring, cykling, fritid..) samt med en bred komfortzon vad gäller temperatur och vàder. Pâ nâgot márkligt vis känns de nástan alltid behagliga att bâra och anvánda som enda jacka utanpà undertröja, utom dà i extremare kyla eller värme. De är mycket vindtâta, men kánns inte instängda och svettiga som kan bli fallet i membran-plagg.

Vidare ger dess stretch en stor röreslefrihet, vilket i komination med figurnära design ár mycket bekvámt och praktiskt vid en mángd aktiviteter, inte minst nár man bár pà ryggsáck.

Om man för ett ögonblick glömmer den traditionella teorin med tre lager, sà kan man se soft-shell jackan som ett ypperligt plagg, som i kombination med lámplig undertröja, samt med hardshell i ryggsäcken, kan anvándas som "standardjacka" under stora delar av àret samt vid en mängd olika aktiviteter.

Slutligen, en liten fundering kring namnet. Soft Shell kunde lika gárna hetat Hard-fleece, hard-middle-layer eller liknande. Det vore lika oprecist, och lika fórvirrande, och trots det lika nára sanningen. Sà att säga.

Mvh, Mats
[Ändrat av Malindo 2004-08-31 kl 14:57]

tigertamjaren; sa:
Häpp, du ifrågasatte ju om och hur dessa nya softshell-material MED membran kunde andas bättre än gamla hederliga (styva) vindplagg utan membran, vilket Nils här så förträffligt förklarade.

Nu blir jag förvirrad. Jag tyckte vi kom fram till att plagg med membran INTE kan andas bättre än hederliga vindplagg utan membran:
"De ventilerar naturligtvis sämre än det mesta, om än något bättre än GTX och galon."

Däremot att ett tajt plagg kanske kan ventilera bättre än ett löst sittande, men det är ju en annan femma även om det är klart relevant när det gäller mjukskal/hårdfleece (UTAN membran!). Tajta kläder är ju inte direkt en ny uppfinning.

Nordesjö; sa:
Nu blir jag förvirrad. Jag tyckte vi kom fram till att plagg med membran INTE kan andas bättre än hederliga vindplagg utan membran:
"De ventilerar naturligtvis sämre än det mesta, om än något bättre än GTX och galon."

Nu är jag också förvirrad. Jag var helt säker på att Powershield saknade membran; det är nämligen så det känns, och det syns inget membran om man rispar tyget. Tydligen hade jag fel. Däremot verkar det inte vara samma typ av membran som Windstopper, och det ändrar inte mitt omdöme om materialet.

Powershield innehåller ett membran som heter Windbloc ACT (AirControlTechnology), detta membran stoppar enligt Malden Mills 98% av vinden. Således får man ett nästan helt vindtätt plagg som ventilerar oerhört mycket bättre än Windstopper eller andra helt täta material. Är själv stark förespråkare för Powershield.

En kul grej med Windstopper; Har ni någon gång kollat på siffrorna, RET då alltså? Enligt Gore så ventilerar en trelagers GTX klart bättre än t.ex. Windtopperfleece...

Jag har varit inne tidigare på forumet och letat efter information om material och egenskaper då jag står i startgroparna inför ett inköp av soft-shelljacka. Tyvärr räcker inte min analytiska förmåga för att reda ut alla trådar och diskussionsinlägg.

Nu är det dock tydligt att Powershield verkar ha de egenskaper som jag letar efter. MEN, vilka märken eller butiker i stockholm har jackor i powershield??

Powershield har vad Polartec kallar ett diskontinuerligtmembran, enkelt att pröva vad det innebär genom att blåsa luft genom tyget med munnen

Tror det står på polartec's hemsida om vilka företag som använder Powershield, sean kan man väll se vilka butiker i sthlm som för de märkena, om det sedan finns jackor inne är en annan sak

polkovodets; sa:
...
Men hur är det egentligen med Windstopperfleece? Är inte den i princip vattentät, men eftersom den har luddet på utsidan blir den plaskblöt och fukten kryper in eftersom membranet "andas" åt båda hållen? Många officiella "softshells" är väl också gjorda i Windsopper, fast laminerat på slätt tyg?
....
Jag förstår inte vad folk ska ut i regnet och göra i en windstopperfleece?;-) Windstopperfleece är för mig ett förstärkningsplagg, ett substitut till ylletröja, fiberpäls eller fleece, med skillnaden att man inte också behöver en vindjacka om det är blåsigt. En tät vadmalsskjorta fyller samma funktion. Regnar det har jag GT-jacka eller regnrock. Membranet sitter för övrigt mellan två fleeceskikt, och inte bara på insidan. Detta inte skrivet för att kritisera softshell, men som försvar för windstpopperfleece.

Raskesven

Om jag inte ár helt ute och cyklar sà anvánde Kláttermusen tidigare Powershield i sina Ask och Embla-jackor. Eftersom man nu bytt material mot nâgot annat fràn Schoeller (vilket KM själva kallar Windshed) sà rear man ut gammalt lager med Powershield-jackor.

http://www.klattermusen.se/excel/new excelprices/Sida.htm

Kan varmt rekomendera ASKs passform och komfort. Nackdel: designen lite speciell, om man ár kánslig för vad andra tycker om ens look.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg