• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför skall man inte elda på en berghäll ?????????

Men du, du snackar om klimatpåverkan, alla transporter du förordar med skrot,gitt, etc, vad kostar inte det miljön och i slutändan klimatet?
Näe, bättre att alla hade en undanskymd plats som man kunde lägga sitt avfall på utan en massa transporter, de e ju transporterna som e boven i dramat, eller hur ?
Det finns säkert ngn "tänkare"som skulle kunna fixa en "hemmalösning" för avfall nära bostaden.

Det finns redan, elda det som är brännbart i ett tomt oljefat och gräv ner resten!!. Det som är komposterbart försvinner och resten behöver Du aldrig mer se. Dagens sopor - morgondagens arkeologiska utgrävningar. Så har det alltid fungerat. Det som arkeologer kallar för "kulturlager" är helt enkelt gamla tiders sopor.
Krukskärvor, pärlor från trasiga smycken, pilspetsar och krokiga koppartrådar, herregud museerna är fulla med gammal skit som människor kastade bort.

Tycker som consono att synen på miljön spårat ur, vi är några äldre grannar där vi bor, vi brukar prata med varann ibland, o en granne sa till oss andra , att varför åka ända till miljöstationen med sliten motorolja, som man tömt ur motorn,jag har en grop i skogen som jag tömmer den i, där häller jag i överblivet insektsmedel, o annat färgavfallmm. , det binder motoroljan så det finns inte en chans att den kan rinna ner i grundvattnet, sagt o gjot, ingen hade tänkt på det, men så nu har vi alla grannar, (5 st) gjort så i åtminstone 7 år, o de funkar finfint, bara man lägger över lite nyhugget granris över ibland. Och gropen verkar aldrig bli full.
De flesta grannar far som skinnet på k...n med sina jeepar med allsköns avfall till den "fina" miljöstationen, brrr...
Den här iden spar enormt mycket på miljön, tänker givetvis på transporterna i första hand, föressten, vi lägger även i oljeflaskorna i gropen, sönderskurna förståss, så inget djur kan fara illa.

Senast ändrad:
Min svärfar bor kvar i hemgården där han vuxit upp, där har man helt enkelt kört ut allt skrot på en äng eftersom när grejerna slutat fungera. Där har det samlats allt från gamla vedspisar till traktorer. Med tiden har det blivit en avsevärd samling ända till förra sommaren då det dök upp en person anställd av en metallåtervinningsfirma och bjöd 10 000 kr för rubbet. Kilopriset på järnskrot ligger nu på en krona kilot. Det är helt enkelt pengar på banken att samla skrotet och vänta på att priset ska skjuta i höjden som en följd av den globala efterfrågan på metall. Den som spar han har.
Den som tror att jag ljuger kan kolla på:
http://www.e24.se/mankvinna/efterborsen/klacksparkar/artikel_383209.e24

Senast ändrad:
Min svärfar bor kvar i hemgården där han vuxit upp, där har man helt enkelt kört ut allt skrot på en äng eftersom när grejerna slutat fungera. Där har det samlats allt från gamla vedspisar till traktorer. Med tiden har det blivit en avsevärd samling ända till förra sommaren då det dök upp en person anställd av en metallåtervinningsfirma och bjöd 10 000 kr för rubbet. Kilopriset på järnskrot ligger nu på en krona kilot. Det är helt enkelt pengar på banken att samla skrotet och vänta på att priset ska skjuta i höjden som en följd av den globala efterfrågan på metall. Den som spar han har.

Ja man blir ju mörkrädd när man tänker på alla "miljönissar" som åker till återvinningen o skänker bort surt förvärvade pengar, inte klokt, du e nog den förste här på¨forumet som verkar fatta miljögaloppen...
Kanske ska sluta tömma ut oljan, vem vet, en dag så....

Ja man blir ju mörkrädd när man tänker på alla "miljönissar" som åker till återvinningen o skänker bort surt förvärvade pengar, inte klokt, du e nog den förste här på¨forumet som verkar fatta miljögaloppen...
Kanske ska sluta tömma ut oljan, vem vet, en dag så....
Klart Du ska spara oljan, har Du inte hört talas om oljekrisen, hade Du sparat all olja i alla år så hade Du varit en shejk nu. Det kanske går att återvinna från marken förresten det är ju så man har gjort hittils, ni har ju tillverkat en egen oljekälla i skogen...GRATTIS:

Det här är väll ingen troll tråd? Verkar mest bara någon som funderar högt enligt mig... Jag stötte på en under en paddeltur som tyckte att det var helt ok att elda på berghällar för då har man gjort en eldplats som andra kan använda sig av. Så visst går åsikterna isär om vad som är ok och inte. Måste man vara troll för att ifrågesätta hur folk funderar?

Det här är väll ingen troll tråd? Verkar mest bara någon som funderar högt enligt mig... Jag stötte på en under en paddeltur som tyckte att det var helt ok att elda på berghällar för då har man gjort en eldplats som andra kan använda sig av. Så visst går åsikterna isär om vad som är ok och inte. Måste man vara troll för att ifrågesätta hur folk funderar?

Så tänkte jag från början, berghällseldning med spår som följd får många förståsigpåares
känslor att svalla, en stor del "utenissar" tycker det är som att svära i kyrkan, om man lämnar kvar en stensatt eldplats.
Om ngn eldat på en berghäll, så brukar efterföljande elda på samma plats, särskilt om den är stensatt, då slipper man flera eldplatser på samma ställe, de e väl bra?
Jag vet att de här stensatta eldplatserna ofta används många gånger, då de oftast är placerade "rätt" i omgivningen, tex. i närhet till en strand.
Jag brukar lämna kvar slanorna som jag huggit i en prydlig stående samling lutande mot ett träd, och jag har märkt att de kommit till användning igen av andra. (har el. skaffar tillstånd ).
Vad tycker ni ?, en del säger ju att man inte ska lämna något som helst spår efter sig, vilket jag
vet är omöjligt, då får man ju sluta gå på stigarna för då sliter man ju på dem, man skall alltså vandra utanför stigarna ?
Kolen som bli efter en eld, tar man med det hem ?
Så lite spår som möjligt, är min melodi, men lämnar gärna en snyggt stensatt eldplats till andra.
Är man som jag missförstådd, så blir man snabbt ett troll...
(jag kanske ligger på en för hög nivå för vissa här på utsidan...)

Senast ändrad:
Det här är väll ingen troll tråd? Verkar mest bara någon som funderar högt enligt mig...
Funderar? Bilbatterier i sjön, motorolja, färger och insektsmedel i skogen. Alla vet ju att man inte behöver ägna sig åt transporter så fort något skit ska iväg till en miljöstation, det går att passa på med flera ärenden åt gången. Hur uppenbara provokationer måste till för att det ska klassas som trolltråd? Provokationer är just vad trolltrådar kretsar kring.

Blir nog i längden lite synd om den som inte är ett troll, men som då och då drar igång trolltrådar eller hänger på i trollandan i dem; blir svårt att veta när man ska ta denne på allvar.

Raskesven

Man kan ju också göra upp en eld som det inte syns särskilt mycket av efter närmaste regnskur, och som definitivt är borta nästa säsong. Man måste ju inte bygga en mur av stenar för att kunna göra en eld.

Och om man nu måste göra sig ett kök ute i skogen kan man ju välja en stenring som går att ta bort på 3 minuter än att hacka ett evigt hål på en berghäll.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg