För att vara extremt hård...
Hård vet jag inte, men jag är förvånad över att jag inte skulle köpa ny ryggsäck, kläder, sovsäck mm oxå, det var visst bara all elektronik som skall köpas nytt. Nog för att jag sparat pengar till resan men ny elektronik ingår inte i budgeten. Där får jag allt leva med det jag har/lånar ihop.
Du behöver ingen smartphone, du har ju redan en kamera. Varför inte ta något lättare med bra batteritid (bra batteritid borde ju vara en extra säkerhet):
http://www.netonnet.se/art/telefon/...elefon/samsung-e1080icomviqstart/152600.4959/
En telefon drar ju ingen ström när den ligger avstängd vilket jag oftast kommer ha den. Att köpa en telefon bara för att ha med på vandringen när jag har tillgäng till 4-5 telefoner känns rätt onödigt. Dessutom är min plan att kunna blogga lite på vägen, dels minnesanteckningar och livstecken till familjen som jag lämnar hemma i 5 veckor. Blir ett meckel att skriva lite längre på ett T9-tangentbord jag inte använt sen ja jag minns inte när.
En nyare kamera hade haft GPS inbyggd, så du hade kunnat använda kameran som gps. Alternativt mobiltelefonen om du använder en smartphone ändå. Dvs. klockan kan bort.
Kameran köpte jag i oktober så jag har inga planer på att köpa ny kamera bara för att få en inbygd GPS. Kan inte köra mobilen i 7-9 timmar heller det räcker inte batteriet till så det går inte. Visst jag skulle kunna koppla in den i solcellsladdaren på heltid men inte alltid det går. Dessutom har jag inte någon bra att för att få en GPS-logg jag kan synka med fotona sen. Har ex kört med runkeaper/Funbeats app för farten men om man tappar täckningen eller strömmen tar slut förlorar man hela rundan.
Kameraväskan verkar tung. Kan du inte hitta nått lättare? Går det att använda något du redan har med dig som stötdämpning i en egengjord kameraväska?
Kmeraväskan är redan borträknad, har en summering längst ner utan väska och stativ mm. har skrivit en fråga om hjälp med att hitta något alternativ
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75008 vet i fasiken hur jag skall få ett lika bra sätt att bära på.
En kindle (eller liknande) väger lika mycket som dina kartor och du hade kunnat få med dig alla böcker och Moo-cards som du vill...
Har inga kartor med mig men väl en vandringsguide till leden om var det finns härbergen, matställen, vad som finns att se i närheten mm, boken innehåller även kartor. Har även en strippad version av en annan boken som bara är kartor men då missar jag allt om ställena jag passerar. Men alla är vi olika en del åker till ställen utan någon som helst kunskap om stället och utforskar själva medan jag vill kunna planera längst vägen var jag skall stanna, vilka ställen är värda en dag extra osv. har ju inte oändligt med tid. Boken finns inte i någon Kindleversion och med tanke på att jag äger en hel drös tablets så känns det väldigt onödigt att bara för resan köpa en Kindle som jag inte kommer använda annars. Jag gillar gadgets men köper inte något som jag inte kan se något större behov av.
Moocardsen är ju som
små visitkort, svåra att ha i Kindle, jag har inget Facebookkonto så jag fick tipset att ta med sådana med kontaktuppgifter, fejjan letar folk fram men de är rätt lata i övrigt typ. De väger väl ca 0,75 gram styck.
Garmin? Du har kartorna på din kindle och gps i kameran. Skippa..
Se ovan köper inte ny elektronik bara för att skippa några gram. Man får tänka på miljön oxå, har köpt nog med nya grejer känns det som, har väl hyvlat kortet med 10000 redan.
Hittar flera laddare i din packning, behövs det? Går de att kombinera? Kan du köpa en universalladdare?
Mobil: usbkabel + väggkontakt
GPS-klocka: usbsladd med specialkontakt mot klockan använder samma väggkontakt som mobilen (om jag inte vill kunna ladda båda samtidigt)
Kamerabatteri: sladd och den man sätter i batteriet i (tyvärr inte USB-sladd).
Solcellerna låter tunga. Kan du inte kasta plasten och bygga in dem i ryggsäcken?
Freeloadern är inte min (använder så sällan att jag brukar låna kompisens) så jag skall nog inte börja bygga om den, däremot funderar jag på att skippa den och förlita mig på att kunna ladda på restauranger, härbergen mm. Har en lättare/mindre själv som kan vara ett alternativ, det är mest GPS-klockan jag vill hålla laddad. Den håller ca 16-20 timmar så jag behöver inte ladda så ofta.
Tvättlina? Varför? Finns oftast något annat att använda.
Fick rekommendationen av de som gått förr att ta med något. Men däremot måste jag hitta något lättare än den jag har med mig när jag paddlar.
Nu är jag iofs teknikintresserad, men många av teknikprylarna du har har många liknande uppgifter. Jag tror inte nödvändligtvis att mina rekommendadationer är bra rakt av för dig, men att titta igenom elektroniken tror jag kan vara bra. Behöver du flera laddare? behöver du flera klockor? flera gps mottagare? Flera skärmar? osv.
Flera klockor? Har inte räknat upp en enda, visst Garmin Forerunner kan visa vad klockan är men den kommer ligga i en ficka i ryggan (en variant är väl att köpa en sådan där gps logger men de väger ungefär det samma och har egna laddsladdar så jag vinner inget på det). Jo mobilen kommer oxå ha klocka men den ser jag ju inte när jag har mobilen avstängd i väskan. Det får väl bli kameran som får visa mig vad klockan är om inte min Polar F40 som är min vardagsklocka följer med på armen för att jag glömmer att ta av den. Flera skärmar, jo mobilen, kameran och gps:en har skärm men jag kan inte se någon överlappande funktion direkt, dota med mobilen är inte ett val för mig och som sagt mobilens batteri räcker inte till för att köra den som gps logger heller. Den är med för 2 syften säkerhet och kunna hålla lite kontakt via bloggen någon gång i veckan eller så. Svårt att hitta en sladd med miniusbhane, garmins specialkontakt om är en klämma och den typ som är till kamerabatteriladdaren. Så jag vet ärligt talat inte hur jag skall lämna någon av de grejerna hemma.