• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför skall man inte elda på en berghäll ?????????

Som paddlare vill jag naturligtvis se så lite påverkan som möjligt av människan i vår fina skärgård!
Tycker det är tråkigt när man kommer till favoritstället å hittar massa skråp som engångsgrillar ölburkar mm Brukar faktiskt ta med "skräpet" hem! Tror inte ens dom som lämnar det gillar att se det nästa ggr dom är där! /Janne

Jag får erkänna att jag aldrig varit på havet varken i motorbåt, segelbåt eller kanot/kajak. Jag hade dock alltid haft den uppfattningen från insjöarna hemma att grillar och ölburkar sjunker. Ofta hört från paddlare i skärgården att de hittar skräp på sin väg hela tiden, är det när ni paddlar där det är mycket grunt ni ser dessa?

Det jag var ute efter var, hmm hur ska jag förklara mig.... jo så här : varför är all gammal förstörning av berghällar ok bara för att nu tycker vi det är kultur, vackert att dom hade fyrbåkar i skärgården, men dom spräckte väl berghällar så det stänkte, men om jag o min polare eldar så det blir spår, då är det miljöförstöring ?
Tänker också på dagbrott (marmor etc ) som dom gjorde förr där vi nu vandrar runt guidade o fotar det fina dom gjorde förr...
De saker du nämner gjordes ju av en anledning. Det är spår efter hur människor levde/överlevde och fann sin utkomst/näring. Även om de är fula sår i naturen så har de ett kulturhistoriskt värde.
Att friluftselda på berghällen när man lika gärna kunde eldat brevid är ju bara hänsynslös nedskräpning.
Om hundra år kanske några går förbi och säger:
"Varför eldade man här för"
men vilket är det mest sannolika svaret?
"Det är spår efter våra förfäders längtan till naturen!"
eller
"De begrep inte bättre."

Jag får erkänna att jag aldrig varit på havet varken i motorbåt, segelbåt eller kanot/kajak. Jag hade dock alltid haft den uppfattningen från insjöarna hemma att grillar och ölburkar sjunker. Ofta hört från paddlare i skärgården att de hittar skräp på sin väg hela tiden, är det när ni paddlar där det är mycket grunt ni ser dessa?
När man paddlar så hittar man saker ilanddrivna eller dåligt "gömda" men du anar inte vad man hittar när man dyker!
Hur kan de vara smidigare att ta med sig hjulfälgar, dammsugare och bilbatterier ut i båten och slänga dom i sjön än att lämna dom på macken eller tippen?

En bra trolltråd är inget man snyter ur näsan. Kommer man inte på nåt nytt kan man alltid njuta av gamla favoriter:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=31828

Det där är väl ingen bra trolltråd!
Ett inlägg som ingen tar på allvar och sen en massa skämt. Kul, men ingen bra trolltråd. Tacka vet jag Vibbe: en helt galen trådstartare som misstar produktkataloger för kurslitteratur i optik och inte ens låter folk svara utan att ösa galla över dem, känner sig kränkt när folk påpekar det och på så sätt får tråden att leva i 42 fantastiska sidor.

Martin Fjäderlätt;385144 sa:
Det där är väl ingen bra trolltråd!
Ett inlägg som ingen tar på allvar och sen en massa skämt. Kul, men ingen bra trolltråd. Tacka vet jag Vibbe: en helt galen trådstartare som misstar produktkataloger för kurslitteratur i optik och inte ens låter folk svara utan att ösa galla över dem, känner sig kränkt när folk påpekar det och på så sätt får tråden att leva i 42 fantastiska sidor.

Tack Martin, de tipsen ska jag ta till mig, hmmm, ska nog reda ut det här
o ge er något att hugga på.
Men fanken, alla vet väl nu att jag ska göra det ?, hmmm, logga in som med annan identitet ?
Näe, inte bra, får låta utsidesmedlemmarna somna in ett tag innan jag sätter fart som en gädda som ser en mört....

Tack Martin, de tipsen ska jag ta till mig, hmmm, ska nog reda ut det här
o ge er något att hugga på.
Men fanken, alla vet väl nu att jag ska göra det ?, hmmm, logga in som med annan identitet ?
Näe, inte bra, får låta utsidesmedlemmarna somna in ett tag innan jag sätter fart som en gädda som ser en mört....

Ett bra tips är att se till att balansera på gränsen mellan seriöst och tydlig trålning. Då kan folk även börja gräla om man är på riktigt eller inte.

När man paddlar så hittar man saker ilanddrivna eller dåligt "gömda" men du anar inte vad man hittar när man dyker!
Hur kan de vara smidigare att ta med sig hjulfälgar, dammsugare och bilbatterier ut i båten och slänga dom i sjön än att lämna dom på macken eller tippen?

Vi brukar köra ut skrotet med skoter på isen under vintern, och på våren när isen smälter så försvinner skrotet också. Smidigare och billigare än att köra miltals med bil till sopsorteringen. Lite rostigt skrot eller ett bilbatteri på havsbotten leder inte till klimatförändring på samma sätt som bilkörningen i det här fallet.

Vi brukar köra ut skrotet med skoter på isen under vintern, och på våren när isen smälter så försvinner skrotet också. Smidigare och billigare än att köra miltals med bil till sopsorteringen. Lite rostigt skrot eller ett bilbatteri på havsbotten leder inte till klimatförändring på samma sätt som bilkörningen i det här fallet.

Ha ha ha ha ha , men igentligen har du ju rätt, sådär gjorde dom gamla, dom lät taggtråd, skördetröskor o annat skrot rosta sönder i skogen för att sen bli till järn i marken igen, de e ju de som e "kretsloppet", jag tror faktiskt att de e vi som krånglar till det med en massa "miljöstationer" med en massa transporter o skit, näe, de bästa är nog att alla har en egen"skrot,giftgård" där man kan tippa sin skit.
Ska nog skriva ett brev till miljöministern så han/hon får lära sig o fatta nån gång.
Dom visste nog vad dom gjorde förr i tiden, nuförtiden ska man åka 3-tons jeep till miljöstationen med en mjölktetra som man innan diskat ut, helt befängt....på min ära som 91:ans befäl sa....

Jag utgår ifrån att det saknas några smilies i ditt inlägg men du pekar på en viktig sak.
Man klarar tydligen bara att hålla ett problem i huvudet samtidigt så i stressen att stoppa klimatförändringen så glömmer man alla andra miljöproblem som vi kämpat med i årtionden.

Jag utgår ifrån att det saknas några smilies i ditt inlägg men du pekar på en viktig sak.
Man klarar tydligen bara att hålla ett problem i huvudet samtidigt så i stressen att stoppa klimatförändringen så glömmer man alla andra miljöproblem som vi kämpat med i årtionden.

Men du, du snackar om klimatpåverkan, alla transporter du förordar med skrot,gitt, etc, vad kostar inte det miljön och i slutändan klimatet?
Näe, bättre att alla hade en undanskymd plats som man kunde lägga sitt avfall på utan en massa transporter, de e ju transporterna som e boven i dramat, eller hur ?
Det finns säkert ngn "tänkare"som skulle kunna fixa en "hemmalösning" för avfall nära bostaden.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg