Varför Sarek?

Överbefolkat

UNDERBART

"
...
Minus är att Sarek är ganska litet och att det är tradigt att jämt möta folk där
...
"

Det var en underbar kommentar, beroende på hur man tar den.

Jag skulle nog faktiskt också vilja ansluta mig till den.
Mötte förresten 2 personer i Sarek efter 6:e dagen i Sarek, känndes lite jobbigt, men det var bara att bita i det sura äpplet, de var ju dessutom trevliga.

Förrut var jag lite besvärad över människors överbelastade ryggsäckar, idag tar jag det med lite mer ro, det är ju trots allt de som bär sina egna ryggsäckar, med 15 kg eller 37 kg.

Själv brukar jag minimera allt vad som går, idag är det inte lika roligt att bräcka grannen med vidlyftiga Sarek-historier med tung ryggsäck.

Tung ryggsäck = stora behov.
Mindre tung ryggsäck = mindre stora behov.

Tyvärr tordes jag inte banta ner stegjärnen genom att börja fila och såga i dessa...

Nya vandringsställen.

Jag bor i Jokkmokk och har börjat gå mycket i fjällen senaste åren,ganska korta turer ofta tillsammans med min sambo.Nu har vi snart gått alla "korta turer" och varit på alla närliggande berg kring Kvikkjokk som man inte behöver klättra på,klarat av att vada och sett att det inte alltid är djupt till midjan och strid ström utan i normalt vattenstånd ganska enkelt.
Då börjar längre turer just i Sarek att locka för att det finns så mycket vackert att se där och de flesta sträckningar är inte så avancerade som jag fått för mej.
Min pappa har gått många långa turer på flertalet ställen i Sarek och det är kul att ha hans färder som inspiration och referens på vad man själv kan hitta på.
Vi gick genom Njåtsosvagge och upp på Luottolako för några veckor sedan.Det var fint,inget som var besvärligt alls,så därför vill jag gärna gå genom "alla andra" Sarekdalar så småningom också.
På våra turer träffar vi sällan många andra personer,om alls några,går rätt ofta obanat över fjäll och i skog.Tror man träffar mycket mer folk i Sareks dalar.
Har alltid med hela den packning som behövs och provianterar aldrig.Det skulle bara bli några kilon till med mat om vi är ute några fler dar,knappast mer än 20-22kg startvikt,om ens det.Så 34kg måste vara en massa god mat och dryck och klätterutrustning.

Re: Nya vandringsställen.

brigas; sa:
Så 34kg måste vara en massa god mat och dryck och klätterutrustning.
Inte nödvändigtvis. Jag träffade på en tjej som vandrat led och bott i stuga. Turen var planerad till 1 vecka om jag minns rätt. Hon hade 28 kg med sig. Där ingick bara det nödvändigaste, såsom stor sovsäck, köttbullskonserver osv... Om jag minns rätt så ringde de efter helikopter efter några dagar.

Med okunnighet/brist på erfarenhet är det lätt att få lite mer vikt i ryggsäcken.

Re: Tyngre packning

joru; sa:
Minus är att Sarek är ganska litet och att det är tradigt att jämt möta folk där.
Ja, vill man vara riktigt i fred ska man gå i skogen.
Vindelfjällen är väl annars ett klart underskattat område både vad gäller natur och så lite människor som möjligt. Visst, det krälar inte av glaciärer och 1900+ toppar, men nog är det bitvis vilt så det förslår. Lite hype är det allt runt Sarek (säger en som snart ska dit igen, och just packar 130L-säcken med knäckebröd och fluffiga dunsäckar).

Strykarräven; sa:
Ja, vill man vara riktigt i fred ska man gå i skogen.
Vindelfjällen är väl annars ett klart underskattat område både vad gäller natur och så lite människor som möjligt. Visst, det krälar inte av glaciärer och 1900+ toppar, men nog är det bitvis vilt så det förslår. Lite hype är det allt runt Sarek (säger en som snart ska dit igen, och just packar 130L-säcken med knäckebröd och fluffiga dunsäckar).

Vindelfjällen är helt klart underskattat och för den som söker enslighet är området en guldgruva. Möjligen möter Vindelfjällen sin överman i Arjeplogsfjällen.

Vill man däremot ha högfjällsupplevelsen måste man söka sig norrut och där erbjuder Sarek kombinationen av vild topografi och enslighet. Jag och min bror vandrade en vecka i södra Sarek förra året utan att stöta på annat än två tyskar i Pårek på vägen ned. Som jämförelse kan jag nämna Kebnekaisefjällen där jag gick från Abisko via Mårma förra veckan. Ledvalet gjordes för att uppleva lite enslighet, men sällan har jag träffat så många andra vandrare som under denna tur.

Alltså:
Vindelfjällen - Arjeplogsfjällen: enslighet, men moderat topografi
Sarek: enslighet och vild topografi
Kebnekaise: vild topografi, men vandrartätt

Förresten, om man nu får vara lite petig apropå startinlägget; om ni mötte folk i Kaitum så var det väl så att det inte bara bars i onödan? Det var väl en rätt hyfsad omväg också?

Kaitum ligger alltså där Kaitumälven korsas av järnvägen. ;-)

Mezzner; sa:
Förresten, om man nu får vara lite petig apropå startinlägget; om ni mötte folk i Kaitum så var det väl så att det inte bara bars i onödan? Det var väl en rätt hyfsad omväg också?

Kaitum ligger alltså där Kaitumälven korsas av järnvägen. ;-)

De hade gått från Nikkaluotka förbi kebnekaises fjällstation, sen "genat" över fjället, dvs kommit ut någonstans mellan Singistugorna och Kaitumjaure (DET menade jag med Kaitum, sorry) och det var där vi träffade dom. Sen skulle de fortsätta mot Vakkotavare och Saltoluotka. Och det kallar jag nog en omväg om man vill till Sarek. Varför inte börja i Salto...? Eller om man nu tvunget vill gå från Nikka, varför släpa med sig all mat istället för att göra ett paket och skicka till salto...?

Nåja, det ska inte vara mitt bekymmer, men jag försöker alltid att lära mig något av det när folk gör annorlunda än jag själv skulle ha gjort...

Men ni ska alla ha tack för era svar, det var mycket givande. Kul att höra att det inte finns någon "lag om tung packning" och att man har verkligen något att se fram emot den dagen man styr kursen mot Sarek. För nu är jag verkligen nyfiken!
chris

Tranan; sa:
Men ni ska alla ha tack för era svar, det var mycket givande. Kul att höra att det inte finns någon "lag om tung packning" och att man har verkligen något att se fram emot den dagen man styr kursen mot Sarek. För nu är jag verkligen nyfiken!
chris

Jag var uppe i Sarek i 10 dagar i början av juli och hade 7-8 kg i ryggsäcken plus kläder på kroppen och mat. Man behöver egentligen inte mer grejor för 10 övernattningar än man behöver för en. Och man behöver inte mer grejor för Sarek än för några andra fjäll. Det som skiljer är provianteringsmöjligheterna, som är begränsade, och därmed vikten på maten.

Observera att jag då inte räknar med specialutrustning för specialintressen som klättring, glaciärvandring, grottforskning, fotografering etc. Jag menar det man absolut behöver för att vara mätt, varm, glad och kunna vandra.

Jag har varit borta från Sarek i många år, sökt mig till ensliga urskogsområden och kanske varit lite anti den Sarek-hype som länge har funnits. Men jag återupptäckte Sarek förra året när jag passerade området som en del i en längre vandring. Det är ett fantastiskt område, som många beskrivit i detta inlägg.

Tore Abrahamsson har någonstans gjort jämförelsen mellan Sarek och Kebnekaise och beskrivit dem ungefär: Sarek, det svårtillgängliga men mjuka och vänliga vildmarksområdet och Kebnekaise; det lättillgängliga men kärva och slutna området.

Jag tycker detta stämmer mycket väl. Kebnekaise är för mig som dalkrypare alltför ogästvänligt alpint och stenskravligt. Att som för en månad sedan i Sarek komma från vintern i det alpina passet i Lullihavagge ner till försommargrönskan i Sarvesvagge är som att komma till paradiset.

Sarek har alltså både högalpin miljö och fagra blomsterängar. Sarek är alltså spektakulärt men också ett varmt och vänligt område, med lång anmarsch och långt till mänskliga bekvämligheter. Det är också ett av de nederbörsrikaste områdena i landet, så man måste räkna med regn och man måste kunna hantera detta så att man inte mister förmågan att kunna njuta.

Du har en stor upplevelse framför dig.

Jörgen

Lätt område...

Sarek har ju också en annan fördel - det finns mycket och bra information om området.
Grundsten och Abrahamssons böcker är ju veritabla guldgruvor när man skall lägga upp vandringen.

Sedan är ju Sarek ett väl definerat område med tydliga dalstråk så det är lätt att plocka ihop "sin" tur.

Huruvida Sarek förtjänar epitetet som "sista vildmark" och sitt rykte som "tufft" område är en annan sak. Kvaliterna ligger på ett annat plan.

Jag tycker för övrigt att många verkar bry sig oerhört mycket om hur mycket andra vandrare bär i sina ryggsäckar - själv är jag mest intresserad av vikten på min egen (och kanske även sambons *ler*)

Nja, det verkar så på mig. Vill man vandra i Sarek bara MÅSTE man ha ett stort lass på ryggen som man helst ska visa upp i hela resten av fjällvärlden först innan man kan bege sig dit man vill. Vill man till Sarek måste man ha mycket med sig...något slags "lag" som säger Sarek = stor packning...? Att vikten på ryggan inte har med naturupplevelsen i själva Sarek att göra begriper jag - men underlig nog kunde man se på ryggorna vart folk var på väg...

Sen kan jag förstå det Anders skrev om att det anses mer eller mindre "fint" att vandra här eller där...

Det är ju svårt från håll eller en karta sluta sig till hur det ser ut i verkligheten...större, bredare, högre...men det är ju en tröst att veta att det verkligen finns skillnader mellan olika fjällområden ;-) Det ger mersmak att se resten också... [/QUOTE]

Packningens vikt är ämnet för hur många trådar som
helst. Jag gissar att många skulle packa lättare
om det inte fanns en viss prestige och
mystik kring bördan,
att tungt hör till. Det ska vara jobbigt, kanske
rentav lite farigt och man ska pina sig själv lite.
Gissar att det är därför också som så många
klär AV sig istället för PÅ sig när de vadar.

På min senaste vandring i Norge hade jag mat för 8 dagar - normalt brukar jag ha för 10. Packningen
vägde lite drygt 14 kg med tom vattenflaska,
säg 14.5 kg.

För 14 dagar skulle jag
behöva 6 matportioner till, men genomsnittligt
större portioner, säg alltså 6*9 hg = 5.4 kg
till, för att ta i ordentligt (jag har nog
6.5-7 hg per dag annars). Sen skulle jag behöva
en större säck än den jag har annars. Den väger
1.8 kg, vi lägger på ett kilo till. Jag skulle
alltså hamna på bortåt 21 kg, vilket låter
fasansfullt mycket. Jag har för närvarande
satt ett tak på 16 kg för alla mina resor.

Här sägs något också om prestigen i att gå orösat.
Det har blivit en och annan etapp utanför lederna
för mig, för att det behövdes, t ex för
att binda ihop två områden, eller för att
undvika tråkigt låga sträckor i skog.
Något egenvärde ser jag inte - det viktigaste
är väl vacker natur.

I en annan tråd kom
någon fram till att han genom att "givetvis"
konsekvent gå orösat också tvingade sig till
att göra, och meddela, en detaljerad färdplan.
Det vore för mig en avgörande frihetsförlust,
jämförbart med att resa med returbiljett.

Nu lockar mig Sarek inte alls, eftersom det är blött,
mycket regn och - vad jag kan förstå - många vad.
Sanningen är att fjällen norr om Trondheim-Östersund
inte lockar mig, för tillfället. Jag är nog för
kontinental till mitt temperament och dras
huvudsakligen till
områden med behagligt klimat, Sydalperna
och Pyreneerna.

Blir det fjäll
blir det Norge, vilket det också blivit de nio
senaste somrarna, som ett slags säsongsförlängare.
Augusti månad är pessimal söderut, optimal i Sydnorge.
Det har blivit en sydnorsk tur varje år
sedan 1997.

Tranan; sa:
I Kaitum träffade vi på ett gäng som bågnade under stora lass. Tjejernas ryggor vägde enligt dom själva 34 kg (”mest mat”), killen sa inget om vad han bar på. De skulle till Sarek i tio dagar. De kom från Nikko, hade ”genat” över fjällen och skulle vidare över Salto osv. Varför bär man med sig en massa mat hela vägen – om man nu inte har några funderingar varför de tog just denna omväg? Kunde de inte skickat maten till Salto i så fall? Vi mötte flera vandrare till med enorma säckar som också skulle till Sarek.

Så vad säger ni som kan och vet: vad lockar just dig till Sarek?

Hej!
34 kg med mestadels mat, tyder klart och entydigt på dålig planering! Det är definitivt inte snobberi.

Jag vandrar i Sarek, för att det är ett av de fjällområden, som man kan välja. Jag vandrar lika mycket i Kebne-, Abisko-Riksgränsen-områdena. Dessutom Artfjällsområdet i Västerbotten m.m.

Sarek har sina egenheter, andra områden har sina. Sarek har fått en liten stämpel av att det är svårt och häftigt. Visst - det finns ett dass. Inga stugor för turister, en bro. Man är alltså mer beroende av sig själv och det man orkar bära.

Men det finns alltså massor av lättgångna, synliga, stigar (dock inga märkta leder), som lika väl kan vara trampade av renar, som människor. Lika ofta försvinner en stig spårlöst och man får improvisera.

Så jag tycker att även du skall prova.

Med vänlig hälsning
Bert

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 42
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg