Tranan; sa:
Men ni ska alla ha tack för era svar, det var mycket givande. Kul att höra att det inte finns någon "lag om tung packning" och att man har verkligen något att se fram emot den dagen man styr kursen mot Sarek. För nu är jag verkligen nyfiken!
chris
Jag var uppe i Sarek i 10 dagar i början av juli och hade 7-8 kg i ryggsäcken plus kläder på kroppen och mat. Man behöver egentligen inte mer grejor för 10 övernattningar än man behöver för en. Och man behöver inte mer grejor för Sarek än för några andra fjäll. Det som skiljer är provianteringsmöjligheterna, som är begränsade, och därmed vikten på maten.
Observera att jag då inte räknar med specialutrustning för specialintressen som klättring, glaciärvandring, grottforskning, fotografering etc. Jag menar det man absolut behöver för att vara mätt, varm, glad och kunna vandra.
Jag har varit borta från Sarek i många år, sökt mig till ensliga urskogsområden och kanske varit lite anti den Sarek-hype som länge har funnits. Men jag återupptäckte Sarek förra året när jag passerade området som en del i en längre vandring. Det är ett fantastiskt område, som många beskrivit i detta inlägg.
Tore Abrahamsson har någonstans gjort jämförelsen mellan Sarek och Kebnekaise och beskrivit dem ungefär: Sarek, det svårtillgängliga men mjuka och vänliga vildmarksområdet och Kebnekaise; det lättillgängliga men kärva och slutna området.
Jag tycker detta stämmer mycket väl. Kebnekaise är för mig som dalkrypare alltför ogästvänligt alpint och stenskravligt. Att som för en månad sedan i Sarek komma från vintern i det alpina passet i Lullihavagge ner till försommargrönskan i Sarvesvagge är som att komma till paradiset.
Sarek har alltså både högalpin miljö och fagra blomsterängar. Sarek är alltså spektakulärt men också ett varmt och vänligt område, med lång anmarsch och långt till mänskliga bekvämligheter. Det är också ett av de nederbörsrikaste områdena i landet, så man måste räkna med regn och man måste kunna hantera detta så att man inte mister förmågan att kunna njuta.
Du har en stor upplevelse framför dig.
Jörgen