besök hos en kostrådgivare.
Jag kontaktade nyligen en kostrådgivare. Mest är jag intresserad av mitt blodtryck som är i överkant, speciellt för en så aktiv person (min våg har förresten pajat; istället för de aktuella procentsatserna ger den felmeddelande!)
En biavsikt var att jag ockå funderat på att byta till en annan PT t ex på lite bekvämare avstånd (nu ser jag inga skäl, längre, han är den bästa jag haft) så jag ville få inblick i det aktuella gymet, Campushallen. Det var en förfärligt betongig miljö, i jämförelse med den mycket ljusa World Class (bara de ville stänga av musiken).
Vi träffades och hon visade en site som finns på nätet,
http://www.linkura.se . Där finns ett program där man kan - och jag skulle - mata in all mat och träning, med kvantiteter och klockslag och allt. Detta skulle jag göra under tre dagar. Jag fick nog efter en!
Det enda goda det hade med sig var att jag något så när mätte upp dagens distansrunda, 9,5 km, vilket enligt programmet motsvarade 664 kcal (jag har sett uppskattningen 80 kcal/km för min vikt). Men, jisses, inga alternativ stämde! Den yoghurt jag åt den dagen är mycket mager, 1%, och proteinrik, 5%. Müslin är relativt protein- och fettrik (fröer, nötter). Till lunchen dricker jag mellanmjölk, 1,5%, det alternativet hittade jag inte heller. Löpningen kunde jag föra in, men övrig aktivitet? Jag förlägger en del av styrketräningen till dessa dagar (mest rygg), inför löpningen är det omfattande uppvärmning med diverse rörlighet och hoppövningar. Jag hittade inget rimligt sätt att kvantifiera dessa aktiviteter. Så efter en enda dag meddelade jag återbud till den planerade uppföljningen.
När det gällde blodtryck hade hon redan skyllt ifrån sig på att det var vårdens sak (vilket det inte är, eftersom jag är pensionär; då ska man åldras enligt tidtabell). Och tanken slog mig då, att utom att undvika excesser avseende fett, salt och en del annat, är förmodligen det bästa att inte bekymra sig. Bekymmer och stress är inte bra för kroppen. Så jag följer min tidigare algoritm. Går jag upp så äter jag mindre, speciellt av kolhydrater, går jag ned väl lågt, äter jag lite mer. Den enda omläggning jag gjort sen i våras är annars att jag äter mycket mindre kött, desto mer av röda linser, mungbönor och laxfilé (annan fisk vet jag inte hur man tillagar). Och jag håller mig stadigt i intervallet 67-68 kg, ännu nu på hösten, vilket det är ländesen jag gjorde.