Varför alla dessa tjej-grejjer?

Andyy du märker inte att det är väldigt få som håller med dig.

Bra resons beror ofta att men retat upp ett stort antal människor. eller roar...

Iditt fall kan du räkna med att resonsen är kopplad till din person och dina tidigare hat inlägg i andra trådar. Antar att du märkt att andra av dina trådar har ett väldig svag respons.

Under de senast dagararna har verkligen jobbat på din image här på utsidan. Det kan vara bra för då
Större riske att den som nappar på dina eftersok av resekompisar är av samma åsikter som du.
 
Oj, vilken respons...

Men vart är tjejerna??

Är dom i TJEJforumet på Utsidan kanske?

...
Som sagt, hade varit skoj att höra en kommentar från en tjej i ämnet så släpp TJEJforumet nu...

Tjejforumet är där det händer nästan minst här på utsidan.

Andyy du märker inte att det är väldigt få som håller med dig.

Bra resons beror ofta att men retat upp ett stort antal människor. eller roar...

....

Detta är något typiskt Svenskt (men inte unikt för Sverige) argumentum ad populum. Här gäller det att smälta in, tycka som alla andra, följa gruppen och inte göra folk obekväma med att vara mot strömmen. Ve den som ifrågasätter konsensus. Debattklimatet i Sverige lämnar ofta övrigt att önska. Bara för att många eller t o m en majoritet tycker en sak behöver det inte vara rätt. Och man måste inte alltid hålla med. Man kan vara överens om att inte vara överens.
 
Ett problem är att en del individer väljer att blanda ihop jämställdhet och likställdhet.

Jämställdhet handlar om att alla ges samma möjlighet att forma sina liv, göra egna val, tänka själva och skapa sina egna livsöden, utan att någon överordnad instans eller sociala strukturer bestämmer hur och vad de ska göra eller värderar dem olika utifrån kön, sexuell läggning, ursprung, och ålder.


Likställdhet och millimeterrättvisa är något helt annat. Resonemanget att allt och alla ständigt ska göra lika, få samma resultat och vara exakt lika har inget med jämlikhet att göra.


Med andra ord: att det finns tjejgrupper spelar ingen som helst roll så läge killar har samma förutsättningar att utöva samma aktiviteter. För det finns väll knappast någon som påstår att killar inte har möjlighet att hålla på med flugfiske, aktiehandel, shopping om de så behagar?


Olika men jämlika.

Helt rätt. Problemet ligger som jag ser det i dubbelmoralen. Om man gör något exklusivt för män/pojkar/killar gäller millimeterrättvisa. Usch vilken grabbig kultur som utesluter kvinnor. Men åt andra hållet gäller rätten att göra exklusiva arrangemang. Se bara på kritiken om det råkar bli bara manliga regissörer i Cannes eller framförda krav på att en fotbollsklubb måste starta flicklag för att få bidrag. Något krav på ridklubbar att starta pojktider finns knappast. Man får bestämma sig vilken definition av jämställdhet man vill ha. Lika rättigheter/skyldigheter/möjligheter eller lika utfall i minsta vrå, dvs kvotering och andra tvångsmedel. De går inte att förena. Speciellt inte om det är olika definition åt var sitt håll.
 
Oj, vilken respons...

Men vart är tjejerna??
.
.
.
text borttagen/pal2
.
.

Som sagt, hade varit skoj att höra en kommentar från en tjej i ämnet så släpp TJEJforumet nu...

Vad är det för fel på svar från män? Är det enbart män som skrivit i denna tråd?

Är det något fel på de svar du fått? I så fall vad?

Joask202 hade ett väldigt bra inlägg om jämställdhet.

pal2
 
Se bara på kritiken om det råkar bli bara manliga regissörer i Cannes eller framförda krav på att en fotbollsklubb måste starta flicklag för att få bidrag. Något krav på ridklubbar att starta pojktider finns knappast

Hmm, jag tycker personligen att det är en jäkla skillnad på att inte ha ett flicklag i fotboll och inte ha en särskild killgrupp i ridning, av det enkla skälet att det ena är en lagsport, och det andra inte... Kort sagt, det finns inget som hindrar att killar rider med tjejerna, men finns det något utrymme för tjejerna alls om det inte finns ett tjejlag? Dvs hade de varit välkomna i killaget (och faktiskt fått spela)? Jag skulle inte tro det...

Vad gäller Cannes har jag inte så mycket till åsikt, men jag tvivlar starkt på att man kan göra ett särskilt objektivt urval när det kommer till film. Dvs, att det bara var manliga regissörer behöver inte betyda att dessa var "bäst", utan kanske valdes kvinnorna bort just för att de var kvinnor? Isf är det ett stort problem, och inte alls ett fall av "millimeterrättvisa". Om det nu var så att bidragen från kvinnliga regissörer var objektivt sämre var det inte mycket att bråka om, men det vet vi ju inte.
 
Senast ändrad:
Person 1: - Jag var till doktorn idag.
Person 2: - Jaså, vad sa hen då?
Jag skulle aldrig svara som person 2.
Jag skulle svara: - Jaså, vad sa doktorn då?
Jag skulle inte ens fundera på problemet att jag inte visste om det var en man eller kvinna.
Möjligen skulle jag felaktigt använda han eller hon, med 50% chans att få rätt.
Fortfarande utan att ens fundera på något problem med detta.

@kaj p dal. Det skulle ha varit ett kanske funkar. Tänk dig att du inte vet och inte vill veta könet innan det är dax... Då är det ju en hen eller henom. Man vill väl inte säga"-gud vad jag längtar tills att DET kommit..."
Nej DET var aldrig en hen eller henom. Vi visste inte könet på något av våra barn före födseln. Det var alltid frågan om en han eller hon. Med två helt olika scenarior som följd. Just att det kunde bli så olika utfall, krävde att man tänkte "pojke eller flicka". I en del rent praktiska frågor, gemensamma för båda alternativen tänkte man bara "barnet". Då är rätt form DET.

Språkrådet kan ta sig i dalen.
För det blir hur folk använder ord och böjningar som styr vart språk och grammatik tar vägen.
Förr gick förändringarna inte så fort och det var viss nytta med lära ut rättstavning och meningsbyggnad osv. Nu går förändringarna betydligt fortare och i en framtid kommer det dyka upp språkproblem som jag inte ens kan föreställa mig. Böcker och litteratur är en bra broms.
Jag har hört att "hen" inte är något nytt ord men det dog tydligen. Gräv inte upp detta lik igen, låt det vila i frid, saknat av få.

Jag har nu läst om inlägg 1 i denna tråd.
Jag undrar vad TS egentligen vill/frågar.
Ur alla svar framgår ganska tydligt att kvinnor och män är olika (som tur är!) och att särskilda tjej-arr är efterfrågade och drar deltagare. Det borde inte störa någon och har ingenting med någon jämställdhet att göra.

En del slagord har jag faktiskt glädje av hemma. Vid en del tillfällen, när jag av dotter och hustru får höjda ögonbryn, svarar jag bara "Tjejer kan!". Lite snopet kanske men det brukar avsluta debatten och jag kan stryka några "att-göra-saker" på listan.

thomas
 
Och appropå andyyys tjafs om "bristen på tjejer i den här tråden" så kan jag säga att jag är en tjej, vad det nu har för betydelse. Jag föredrar ju personligen att bedöma ett inlägg utifrån dess innehåll, inte dess avsändare, men nåväl...

Sen kan kanske tilläggas att jag inte är en frekvent nyttjare av "tjejaktiviteter", men att jag faktiskt kan se ett värde i dem inom mansdominerade aktiviteter, mest eftersom (vilket jag nämnt tidigare) killar har en tendens att ta mer plats än tjejer i en grupp, och det ibland kan vara lättare att få tjejerna att träda fram, ta plats, ställa frågor osv om killarna exkluderas för några timmar.

Sen tycker jag att joasks inlägg om skillnaden på jämställdhet och millimeterrättvisa i princip säger allt som behöver sägas i ämnet :).
 
Hmm, jag tycker personligen att det är en jäkla skillnad på att inte ha ett flicklag i fotboll och inte ha en särskild killgrupp i ridning, av det enkla skälet att det ena är en lagsport, och det andra inte... Kort sagt, det finns inget som hindrar att killar rider med tjejerna, men finns det något utrymme för tjejerna alls om det inte finns ett tjejlag? Dvs hade de varit välkomna i killaget (och faktiskt fått spela)? Jag skulle inte tro det...

Vad gäller Cannes har jag inte så mycket till åsikt, men jag tvivlar starkt på att man kan göra ett särskilt objektivt urval när det kommer till film. Dvs, att det bara var manliga regissörer behöver inte betyda att dessa var "bäst", utan kanske valdes kvinnorna bort just för att de var kvinnor? Isf är det ett stort problem, och inte alls ett fall av "millimeterrättvisa". Om det nu var så att bidragen från kvinnliga regissörer var objektivt sämre var det inte mycket att bråka om, men det vet vi ju inte.
"
Men varför kräva att en klubb med herrlag startar ett damlag? Det finns inget som hindrar någon att starta en egen klubb. Som sagt, antingen får folk starta vilka aktiviteter som helst för vilka exklusiva grupper som helst eller så har man inga exklusiva aktiviteter för någon (förutom herr o damklass ).
 
@Anders_V
Tja, varför ska kommunen stöda en förening som explicit bara har aktiviteter för folk av det ena könet? De pengarna borde väl rimligen ges till en förening som har en mer inkluderande verksamhet?

Sen ska sägas att jag inte vet så mycket om det aktuella fallet, men under förutsättning att det nu var så att de verkligen bara hade aktiviteter för herrar, dvs tjejer explicit inte var välkomna så tycker jag inte de borde få kommunbidrag (om det nu var kommunbidrag, har för mig att jag läst nånstans om att det egentligen var kommunen som köpte reklamplats eller nåt i den stilen).
 
Ett problem är att en del individer väljer att blanda ihop jämställdhet och likställdhet.

Jämställdhet handlar om att alla ges samma möjlighet att forma sina liv, göra egna val, tänka själva och skapa sina egna livsöden, utan att någon överordnad instans eller sociala strukturer bestämmer hur och vad de ska göra eller värderar dem olika utifrån kön, sexuell läggning, ursprung, och ålder.


Likställdhet och millimeterrättvisa är något helt annat. Resonemanget att allt och alla ständigt ska göra lika, få samma resultat och vara exakt lika har inget med jämlikhet att göra.


Med andra ord: att det finns tjejgrupper spelar ingen som helst roll så läge killar har samma förutsättningar att utöva samma aktiviteter. För det finns väll knappast någon som påstår att killar inte har möjlighet att hålla på med flugfiske, aktiehandel, shopping om de så behagar?


Olika men jämlika.

Helt rätt. Problemet ligger som jag ser det i dubbelmoralen. Om man gör något exklusivt för män/pojkar/killar gäller millimeterrättvisa. Usch vilken grabbig kultur som utesluter kvinnor. Men åt andra hållet gäller rätten att göra exklusiva arrangemang. Se bara på kritiken om det råkar bli bara manliga regissörer i Cannes eller framförda krav på att en fotbollsklubb måste starta flicklag för att få bidrag. Något krav på ridklubbar att starta pojktider finns knappast. Man får bestämma sig vilken definition av jämställdhet man vill ha. Lika rättigheter/skyldigheter/möjligheter eller lika utfall i minsta vrå, dvs kvotering och andra tvångsmedel. De går inte att förena. Speciellt inte om det är olika definition åt var sitt håll.

Andyyys inlägg är typexemplet på hur likställighet används för att argumentera mot jämställdhet.

Av någon anledning så försöker andyyy få det att låta som om killarna inte skulle ha samma möjlighet som tjejerna att utöva ridsport, vilket han naturligtvis inte har några belägg för eftersom ridsport är inte uppdelad i tjej- eller killag, men samtidigt bryr han sig inte ett dugg om att tjejerna inte har samma möjlighet till fotbollsträning, utan tycker snarast det är orättvis när någon vill ge tjejerna samma möjligheter som killarna.

Det är att välja likställdhet i stället för jämställdhet.
 
"
Men varför kräva att en klubb med herrlag startar ett damlag? Det finns inget som hindrar någon att starta en egen klubb. Som sagt, antingen får folk starta vilka aktiviteter som helst för vilka exklusiva grupper som helst eller så har man inga exklusiva aktiviteter för någon (förutom herr o damklass ).
Folk får starta vilka "separatistiska" grupperingar som helst, men det innebär ju inte att de automatiskt skall stödjas skattevägen.
En fotbollsklubb med bara pojklag utesluter i praktiken flickorna, En ridklubb med stor tjejdominans utesluter på ett mer subtilt sätt killarna. Jag tror bestämt, att det blir både trevligare, enklare, och inte minst billigare att starta en killgrupp i ridstallet och ett tjejlag i fotbollsklubben, än att föreslå pojkarnas föräldrar att bygga upp ett nytt stall, och flickornas föräldrar att starta en separat fotbollsklubb.
Så skulle i alla fall jag resonera, om jag var en kommunal anslagsgivare (och kanske t o m anslå någon extra krona till pojkgruppen i stallet och flicklaget i klubben ;)).
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg