Var kan jag få tag på torrmjölk?

Semper torrmjölk är gjord på skummjölk. I Nido finns det även emulgeringsmedel (sojalecitin).

Det är väl pengarna som styr, så jag har lite svårt att se vad som kan göras – så tillvida inte några på beslutsfattande post, inser att inhemsk matproduktion är ganska lämpligt.
 
Varken sempers eller Nidos smakar gott i kaffe, så dricker alltid svart när jag är ute..
Nido är bra till frukosten. Brukar blanda direkt i påsar med musli, chia, bärpulver och socker. Sen bara på med jokkvattnet direkt och låta stå några minuter.
På tur har jag med engångmjölk i portionsförpackning - små grån tetror som klarar rumstemperatur. De som ofta finns på kontor, restaurang osv. Köper en hundralåda hos butiken som säljer kontorsutrustning (märkligt ställe) och ser till att få med långt datum. men de är drickbra även efter bäst-före. Blir lite mer sopor tyvärr men tålig mjölk som smakar ok i kaffet.

/Patrik
 
Fördelen med skummjölkspulver som Sempers är hållbarheten. Nackdelen är smaken.

Nido håller bra i oöppnad förpackning och bra även i öppnad om man har pulverburken i kylskåp.

Om det inte finns köpare till Sempers torrmjölkspulver så vet jag inte någon lösning på beredskapsproblemet.

Thure
Det har jag aldrig tänkt på. Hur länge håller Nidopulvret ( öppnad förpackning ) i rumstemperatur?
 
Den brukar räcka några veckor, så några veckor håller den.
Anledningen till att jag ställde frågan: när jag bodde i Zambia brukade jag köpa Nido mjölkpulver 1.000 gramsförpackning och om jag minns rätt kunde det ta mer än en månad att förbruka en sådan burk. Burken förvarades inte i kylskåp och under den varma tiden på året kunde dagstemperaturen passer 35°C. Jag har aldrig ens funderat på att mjölpulver har begränsad hållbarhet.
 
Anledningen till att jag ställde frågan: när jag bodde i Zambia brukade jag köpa Nido mjölkpulver 1.000 gramsförpackning och om jag minns rätt kunde det ta mer än en månad att förbruka en sådan burk. Burken förvarades inte i kylskåp och under den varma tiden på året kunde dagstemperaturen passer 35°C. Jag har aldrig ens funderat på att mjölpulver har begränsad hållbarhet.
Jag kollade på en burk och mjölkpulvret håller två år efter tillverkningen.
 
Senast ändrad:
Jag hade en öppnad burk Nido (med plastlocket som följer med noga påsatt) i köksskåpet dvs torrt, mörkt och i rumstemperatur. Den hade säkert stått sedan förra sommaren när jag öppnade den och när jag testade den inför årets tur fanns inga tecken på att innehållet var sämre utan pulvret såg ut och smakade precis som om burken varit nyöppnad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kristina&Neo Var hittar jag gräddpulver? Friluftsmat 27
Setter2 Var hittar jag ett rökeri??? Friluftsmat 3
IsakW Var finns snabbriset nuförtiden? Friluftsmat 25
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
liquidmonkey gatorade / powerade --- var??? Friluftsmat 2
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
annarossander var köpa tork? (vi är trötta på den hemmabyggda) Friluftsmat 7
JonathanW Real expedition meal billigt - var? Friluftsmat 22
jamo Norskt militärkäk - Var köpa? Friluftsmat 13
MickeD Var köpa Real i sthlm? Friluftsmat 2
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
mikmik Var köpa utr. i Kina??? Friluftsmat 1
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
stea Vad ska jag ta med mig som är lakto/gluten? Friluftsmat 1
Anders78 Vart kan jag hitta bra recept? Friluftsmat 2
vlundborg Hur mycket gas ska jag ta med? Friluftsmat 15
majjen Jag vill ha guldrecept! Friluftsmat 1
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Vet DU? Livsmedel,energiförbrukning. Jag vet ej! Friluftsmat 1
VA-Mat,Frystorkad mat. Vart köper jag det? Friluftsmat 21
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8
Har jag köpt rätt Friluftsmat 0
gunillaalrot Få bort gelén Friluftsmat 18
Lintilla Svårt att få lövbiffen mjuk igen Friluftsmat 8

Liknande trådar