Vandringsstav

Mezzner; sa:
Du kan välja på att tolka det som ironiskt eller självkritiskt. Fast det gjorde du inte, vilket säger en del...


Jag kan inte säga mycket om med vilket omdöme du tar dig friheter utöver dina rättigheter, men jag har i alla fall sett tillräckligt med trista exempel på dåligt omdöme i skogen för att inte tycka att det är självklart att ens de flesta verkar var särskilt omdömesgilla (eller hänsynsfulla).

Lägg ner nu Anders. Om du kastar ur dig saker får du räkna med att få tillbaka dem.

/ G
 
Re: Fjollvarning

tigertamjaren; sa:

Jag tror jag ser vad problemet är här. Några av oss i den här diskussionen vet om att vi är mänskliga och kan fela. Vi gör fel ibland, men det är inte mer rätt för att vi gör det.

Visst har det hänt att även jag tagit en grillpinne, men jag påstår inte att jag gjort rätt de gångerna.
 
Re: Re: Fjollvarning

nermander; sa:
tigertamjaren; sa:

Jag tror jag ser vad problemet är här. Några av oss i den här diskussionen vet om att vi är mänskliga och kan fela. Vi gör fel ibland, men det är inte mer rätt för att vi gör det.

Visst har det hänt att även jag tagit en grillpinne, men jag påstår inte att jag gjort rätt de gångerna.

Jag påstår inte heller att du har gjort det. Jag tecknar med mitt inlägg en konsekvensbeskrivning av att med vett i huvudet ta sig en björkslana i syfte att tälja sig en vandringsstav. Och kontentan som jag försökte (måhända ej tillfyllest) få fram var att denna konsekvens i det närmaste var försumbar. I allmänhet, men inte nödvändigtvis om man gör det UTAN vett i knoppen.

Då kan vi väl sluta bråka om såna här småsaker och låta trådstartaren få återföra sin tråd i den riktning han avsåg när han startade den.

Okej?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Mezzner; sa:
Du kan välja på att tolka det som ironiskt eller självkritiskt. Fast det gjorde du inte, vilket säger en del...


Jag kan inte säga mycket om med vilket omdöme du tar dig friheter utöver dina rättigheter, men jag har i alla fall sett tillräckligt med trista exempel på dåligt omdöme i skogen för att inte tycka att det är självklart att ens de flesta verkar var särskilt omdömesgilla (eller hänsynsfulla).

Lägg ner nu Anders. Om du kastar ur dig saker får du räkna med att få tillbaka dem.

/ G

Jag är inte på något sätt bekymrad för mitt egos skull, utifrån dina kommentarer. Fast du får gärna bemöta med lite mer saklighet om tonen bekymrar dig...


Jag säger alltså inte att jag inte tar mig friheter ibland - men samtidigt kan jag inte hävda att detta är så självklart försvarbart.

Jag påstår vidare att det man får lära sig som barn och hur man får göra i skogen, är knappast nåt som som kan avfärdas som nonsens och att detta bara gäller barnen eller andra som inte begriper bättre - tvärtom är detta (åtminstone) huvudregeln. Även om du tycker annorlunda är det mycket enkelt att konstatera att det ÄR otillåtet att förse sig med käppar eller pinnar från annans mark. I det läget vore det sunt med en ödmjuk attityd när man tycker att det är motiverat med untantag från huvudregeln.
Om du inte har sett trista spår i naturen efter dem som satt sig över diverse regler, så skulle jag bli förvånad (bl a). Om de som står för dessa trista tilltag är en minoritet kan inte jag bedöma, men det leder mig inte till att spontant motarbeta restriktioner av olika slag. Allemansrätten är lika fanstastisk som självklar i Sverige, men om man inte förstått att den bygger på respekt gentemot såväl markägaren som andra friluftsmänniskor, så tror jag detta är ett hot mot allemansrätten.

Inget i det som du skrivit talar för att just du inte tar dina pinnar på "ett snyggt sätt", men inget tyder heller på att du bekymrar dig för att detta skulle kunna ske.

När jag kör för fort så tycker jag inte att jag begår ett brott som till varje pris måste bekämpas, men jag kan ju inte heller hitta mycket till försvar* till mitt tilltag, och jag ber inte polisen dra åt fanders ifall de ger mig en böteslapp, om det nu är en rimlig parallell.



*jag tycker t o m att det är klokt att inte försöka



[Ändrat av Mezzner 2004-06-10 kl 10:20]
 
Mezzner; sa:
Jag är inte på något sätt bekymrad för mitt egos skull, utifrån dina kommentarer. Fast du får gärna bemöta med lite mer saklighet om tonen bekymrar dig...


Jag säger alltså inte att jag inte tar mig friheter ibland - men samtidigt kan jag inte hävda att detta är så självklart försvarbart.

Jag påstår vidare att det man får lära sig som barn och hur man får göra i skogen, är knappast nåt som som kan avfärdas som nonsens och att detta bara gäller barnen eller andra som inte begriper bättre - tvärtom är detta (åtminstone) huvudregeln. Även om du tycker annorlunda är det mycket enkelt att konstatera att det ÄR otillåtet att förse sig med käppar eller pinnar från annans mark. I det läget vore det sunt med en ödmjuk attityd när man tycker att det är motiverat med untantag från huvudregeln.
Om du inte har sett trista spår i naturen efter dem som satt sig över diverse regler, så skulle jag bli förvånad (bl a). Om de som står för dessa trista tilltag är en minoritet kan inte jag bedöma, men det leder mig inte till att spontant motarbeta restriktioner av olika slag. Allemansrätten är lika fanstastisk som självklar i Sverige, men om man inte förstått att den bygger på respekt gentemot såväl markägaren som andra friluftsmänniskor, så tror jag detta är ett hot mot allemansrätten.

Inget i det som du skrivit talar för att just du inte tar dina pinnar på "ett snyggt sätt", men inget tyder heller på att du bekymrar dig för att detta skulle kunna ske.

När jag kör för fort så tycker jag inte att jag begår ett brott som till varje pris måste bekämpas, men jag kan ju inte heller hitta mycket till försvar* till mitt tilltag, och jag ber inte polisen dra åt fanders ifall de ger mig en böteslapp, om det nu är en rimlig parallell.



*jag tycker t o m att det är klokt att inte försöka
[Ändrat av tigertamjaren 2004-06-10 kl 10:59]
 
Något galet hände med mitt inlägg ovan.
[/quote]

Anders, jag fattar ärligt talat inte vart du vill komma: Tydligen tycker du att det är ett hot mot allemansrätten att kapa sig EN slana i skogen att använda som vandrarstav. Ändå kapar du slanor själv.

Nu slutar vi med den här fåniga farsen (som säkert har förnöjt någon?) och lämnar tillbaka tråden till trådstartaren. Jag har sagt mitt i det här ämnet.

/ G (Som har arbetat på Naturskyddsföreningen, pluggat ekologi på universitetet OCH är skogsägare.)
 
Oj då!

Det var värst vad ni kan krångla till livet!

Begriper inte varför jag skall lägga mej i en urspårad tråd men ändå...

Jag har en vandringsstav av "stulen" björk. EN stav! Dvs att den gjorde jag i ordning en tidig vår (1998 tror jag). Den håller än och kommer nog att göra så ett antal år till. Den har gått många mil på fjäll och i skogar. Ska en stav vara trevlig att använda skall den ju vara torr och fin och inte en nytagen, krokig och tung som jag i bland sett folk släpa på på fjället. Lite enkel planering med andra ord. Då hade jag ju också tid att välja en lämplig plats att stjäla den på.

Min påverkan på den värdefulla svenska skogen torde därför vara synnerligen begränsad. Nu bor jag iofs inte i stan så jag har god tillgång. Nu förefaller det som om jag kanske kommer att ta en vart tionde år eller så.

Mitt lilla råd till proffsen på denna sida skulle kanske då vara ungfär "spänn av lite och njut av livet och naturen".

/Börje (57)
 
Re: Oj då!

Börje H; sa:
Det var värst vad ni kan krångla till livet!

Begriper inte varför jag skall lägga mej i en urspårad tråd men ändå...

Jag har en vandringsstav av "stulen" björk. EN stav! Dvs att den gjorde jag i ordning en tidig vår (1998 tror jag). Den håller än och kommer nog att göra så ett antal år till. Den har gått många mil på fjäll och i skogar. Ska en stav vara trevlig att använda skall den ju vara torr och fin och inte en nytagen, krokig och tung som jag i bland sett folk släpa på på fjället. Lite enkel planering med andra ord. Då hade jag ju också tid att välja en lämplig plats att stjäla den på.

Min påverkan på den värdefulla svenska skogen torde därför vara synnerligen begränsad. Nu bor jag iofs inte i stan så jag har god tillgång. Nu förefaller det som om jag kanske kommer att ta en vart tionde år eller så.

Mitt lilla råd till proffsen på denna sida skulle kanske då vara ungfär "spänn av lite och njut av livet och naturen".

/Börje (57)

Kan det var så att folk från "stan" har en förmåga att krångla till det när de ska ut i skog och mark.
 
tigertamjaren; sa:
Något galet hände med mitt inlägg ovan.

Anders, jag fattar ärligt talat inte vart du vill komma: Tydligen tycker du att det är ett hot mot allemansrätten att kapa sig EN slana i skogen att använda som vandrarstav. Ändå kapar du slanor själv.

Nu slutar vi med den här fåniga farsen (som säkert har förnöjt någon?) och lämnar tillbaka tråden till trådstartaren. Jag har sagt mitt i det här ämnet.

/ G (Som har arbetat på Naturskyddsföreningen, pluggat ekologi på universitetet OCH är skogsägare.) [/QUOTE]

Det som tycks var svårt att förklara eller förstå är att man kan ställa till med lite olika skador genom att kapa grenar eller små träd beroende på hur man gör det. Eftersom det faktiskt kategoriskt är ett formellt brott, finns ytterligare skäl till eftertanke.

När jag talar om skador så förekommer detta främst på högfrekventerade rastplatser. Inget ekologiskt problem, snarare ett estetiskt och möjligen ekonomiskt.

Det händer också att jag på mer känsliga marker, typ fjällnära skog, om uttrycket tillåts, sett skador efter att folk använt knivar, yxor och sågar på ett helt omotiverat sätt. Knappast nåt som utrotar nåt eller på lång sikt flyttar trädgränsen, men nåt som lämnar fula spår i många tiotals år.

Efter att ha sett nog av sånt ser jag ingen anledning till att propagera för att man tar slanor med stöd av hävd eller annat. Jag fattar också att man kan göra det på ett HELT schysst sätt, men ser att annat förekommer.

Jag har hackat på hur en del naturreservat framstår som omotiverade eller överbeskyddande i andra trådar, så självklart tycker jag inte att människan ska hålla sig i stan, för att spara naturen, men det finns väl avarter åt båda hållen.

Den stackars trådskaparen frågade ju inte överhuvudtaget om hur han skulle få tag i käppar, bara hur han skulle ytbehandla dem. Inledningsvis höll jag mig till ämnet, men den lite urspårade diskussionen kanske gör att man tänker efter, i ena eller andra riktningen.

Det är självklart oerhört subjektivt vad som är lagom naturpåverkan, och faktiskt också vad som är "ekologiskt", det föreställer jag mig att du har en bred uppfattning om med din bakgrund. I och med att jag är oerhört intresserad av att klättra på berg, kan jag ju inte låta bli att förskjuta gränsen för vad jag tycker är OK, eftersom jag sätter ett slags pris på att få utöva min klättring.
 
Jag tog min första vandringstav i Ruotkomaa. Den växte på en igenfylld grusgrop där björkslyn stod så tät att man knappt kom in. Den som ägde skogen bodde två kilometer bort och hade skrattat ut mig om jag frågat.

Ekstaven högg jag i en granskog där den knappast skulle haft möjlighet att bli så mycket större med de dominerande granarna som grannar :) Vem som har lagfarten har jag inte en aning om

Jag skulle kunna redovisa varje vril eller masur jag tagit i kronskogen men även i privata skogar för alla tjyvnader är i dag preskriberade. Dock avstår jag för listan kan bli lång.

Naturligtvis sker det missbruk av allemansrätten på grund av ren OKUNNIGHET både av arrangörer, deltagare och vanliga frilufsare. Detta sker även i norrland där man tror att folk är SÅ skogsvana. Men civilisationen har även nått dit, TV, bilar, datspel och annat som gör att man tappar bort de kunskaper och den naturetik som en annan fått sedan barnsben.

Rolig debatt det här. Den handlar om markägarens rätt att bestämma över det område han har lagfat på. Det är helt klart ett lagbrott att sno sig en pinne i skogen. Men många hävdar att sedvanerätten kommer före lagen. Vore kul med ett prejudikat?

Sedan är det så att det är faktiskt skogägarna själva som är de största skövlarna av naturen inte den den raske svenne som skär sig en vandringsstav eller en korvpinne. Förresten så är grillad korv bara dåligt! // RJ
 
Om jag hade markägaren nära inpå skulle jag nog inte vara rädd att fråga, om man ber om nåt som är närmst självklart får man väl anpassa tonen, och inte blir man hånad av alla "hårdingar" norr om polcirkeln... Blir man det beror det troligen på att man samlat ihop till det.

Jag tror säkert att de tjyvnader du begått är förlåtna, och ingen har väl ens märkt dem, fast det är ju som du säger - inte hade du rätten på din sida. Att sedvanerätt går före lag i domstol ska inte kunna ske. Men att du hamnar inför skranket är inte nåt att våga hoppas på, om du nu är nyfiken på prejudikat. Som du antagligen också gissar, lär inte polistjäntemännen eller åklagaren medverka till en så fjuttig rättegång om de bara kan hitta ett skäl till att lägga ned ärendet.
I den by jag beöker sommartid tror jag dock att diverse avundsjuka redan förr har lett till polisanmälningar av mindre saker - fast det brukar stanna vid det.

Akta dig f ö för att generalisera om markägarna - då kommer nån här på forumet och grälar på dig! ALLA markägare är inte dåliga människor, men som du antyder kan de ta sig de största friheterna, med lagens stöd. Promenaden till mitt favoritsel passerar sedan åtminstone 10 år ett kalhygge på några hektar, plöjt på modernt vis, och det lär inte var uppvuxet med nåt som kan kallas träd så länge jag lever. Skogen läker inte fort i norra änden av vårt land.

Den bild du länkat ser lite bekant ut, det är ett bra exempel på vad jag menar med att folk tar sig vårdslösa friheter. Det mest korkade brukar vara när folk hugger ned råa björkar för att ha till ved... Där kan jag ju förstås hålla med om att det är folk utan större skogsvana som varit framme. Fast om det är bland dem som de värsta marodörerna finns skulle jag vilja ha osagt.
 
walk_alone; sa:
Jag tog min första vandringstav i Ruotkomaa. Den växte på en igenfylld grusgrop där björkslyn stod så tät att man knappt kom in. Den som ägde skogen bodde två kilometer bort och hade skrattat ut mig om jag frågat.

Ekstaven högg jag i en granskog där den knappast skulle haft möjlighet att bli så mycket större med de dominerande granarna som grannar :) Vem som har lagfarten har jag inte en aning om

Jag skulle kunna redovisa varje vril eller masur jag tagit i kronskogen men även i privata skogar för alla tjyvnader är i dag preskriberade. Dock avstår jag för listan kan bli lång.

Naturligtvis sker det missbruk av allemansrätten på grund av ren OKUNNIGHET både av arrangörer, deltagare och vanliga frilufsare. Detta sker även i norrland där man tror att folk är SÅ skogsvana. Men civilisationen har även nått dit, TV, bilar, datspel och annat som gör att man tappar bort de kunskaper och den naturetik som en annan fått sedan barnsben.

Rolig debatt det här. Den handlar om markägarens rätt att bestämma över det område han har lagfat på. Det är helt klart ett lagbrott att sno sig en pinne i skogen. Men många hävdar att sedvanerätten kommer före lagen. Vore kul med ett prejudikat?

Sedan är det så att det är faktiskt skogägarna själva som är de största skövlarna av naturen inte den den raske svenne som skär sig en vandringsstav eller en korvpinne. Förresten så är grillad korv bara dåligt! // RJ
Sådant ser man här och där, och det är inget annat än rena sabotaget. Inget en rask sven sysslar med;-)

Mezzner:
Det är också tråkigt att du så lätt associerar tagande av vandrarstav/grillpinne/metspö till vandalism, eller som du skriver om bilden i länken ovan: "ett bra exempel på vad jag menar med att folk tar sig vårdslösa friheter". Ser du ingen skillnad mellan "friheterna", och tycker du inte det bör göras en distinktion mellan dem? Direkt efter jag skrivit "grillpinne-inlägget" poängterade jag vikten av sunt förnuft och att sköta det snyggt. Lik förbannat leder inlägget tydligen direkt till associationer enligt bilden.

Även om du känner dig ogillande över vår sedvanerätt; vore det inte bättre att direkt poängtera att den är något som sköts snyggt, än att försöka förknippa pinnen med vandalism? Stort steg för mig. Att värna om naturen betyder inte att bli fundamentalist och inte ens kunna acceptera nyttjandet av sly till grillpinne, slana till vandrarstav/metspö oavsett lokalitet. En sådan extrem ståndpunkt är det knappt någon som tar på allvar. Att i en diskussion inte göra åtskillnad mellan grillpinnar/vandrarstavar/metspön tagna på snyggt sätt och "friheter" enligt walk_alones bild i länken ovan, devalverar bara och urgröper trovärdigheten för andra naturhänsynsargument. För varför ska någon ta andra naturhänsynsargument från dig på allvar, när du förefaller att inta extrema ståndpunkter som att likställa tagande av grillpinne/vandrarstav/metspö på snyggt sätt till vandalism som på bilden ovan? Ingen här har fäktat för att det bara är att "hugga loss" i skogen. Tvärtom poängterades från olika håll att sedvanerätten ska skötas snyggt och med sunt förnuft, vilket är fjärran från vad vi ser på bilden i walk_alones länk ovan. Två helt olika saker.

Raskesven
 
Liknande trådar

Liknande trådar