tigertamjaren; sa:
Något galet hände med mitt inlägg ovan.
Anders, jag fattar ärligt talat inte vart du vill komma: Tydligen tycker du att det är ett hot mot allemansrätten att kapa sig EN slana i skogen att använda som vandrarstav. Ändå kapar du slanor själv.
Nu slutar vi med den här fåniga farsen (som säkert har förnöjt någon?) och lämnar tillbaka tråden till trådstartaren. Jag har sagt mitt i det här ämnet.
/ G (Som har arbetat på Naturskyddsföreningen, pluggat ekologi på universitetet OCH är skogsägare.) [/QUOTE]
Det som tycks var svårt att förklara eller förstå är att man kan ställa till med lite olika skador genom att kapa grenar eller små träd beroende på hur man gör det. Eftersom det faktiskt kategoriskt är ett formellt brott, finns ytterligare skäl till eftertanke.
När jag talar om skador så förekommer detta främst på högfrekventerade rastplatser. Inget ekologiskt problem, snarare ett estetiskt och möjligen ekonomiskt.
Det händer också att jag på mer känsliga marker, typ fjällnära skog, om uttrycket tillåts, sett skador efter att folk använt knivar, yxor och sågar på ett helt omotiverat sätt. Knappast nåt som utrotar nåt eller på lång sikt flyttar trädgränsen, men nåt som lämnar fula spår i många tiotals år.
Efter att ha sett nog av sånt ser jag ingen anledning till att propagera för att man tar slanor med stöd av hävd eller annat. Jag fattar också att man kan göra det på ett HELT schysst sätt, men ser att annat förekommer.
Jag har hackat på hur en del naturreservat framstår som omotiverade eller överbeskyddande i andra trådar, så självklart tycker jag inte att människan ska hålla sig i stan, för att spara naturen, men det finns väl avarter åt båda hållen.
Den stackars trådskaparen frågade ju inte överhuvudtaget om hur han skulle få tag i käppar, bara hur han skulle ytbehandla dem. Inledningsvis höll jag mig till ämnet, men den lite urspårade diskussionen kanske gör att man tänker efter, i ena eller andra riktningen.
Det är självklart oerhört subjektivt vad som är lagom naturpåverkan, och faktiskt också vad som är "ekologiskt", det föreställer jag mig att du har en bred uppfattning om med din bakgrund. I och med att jag är oerhört intresserad av att klättra på berg, kan jag ju inte låta bli att förskjuta gränsen för vad jag tycker är OK, eftersom jag sätter ett slags pris på att få utöva min klättring.