Re: Re: Re: Re: Hassel
Men när det gäller vandringsstav; är då brottsbalken något att komma dragande med? Sunt förnuft kan och bör också användas. Dit hör inte att gå in på skogsplanteringar och hämta julgranar. Däremot tycker inte jag det gör ett sk*t om jag i exempelvis Laisdalen går in i snåren och hämtar en ungbjörk och använder som vandrarstav. Inte heller tycker jag det gör något om jag knipsar lite sly till grillpinnar.
Annat ex. Om du får tandvärk ute i buschen; följer du då brottsbalkens paragraf ordagrant och använder inte tallkåda som lindring, eller?
Raskesven
Jo tack, jag känner väl till allemansrätt, allemansskyldighet, brottsbalk och Naturvårdsverket.ollefisk; sa:Från Naturvårdsverket:Raskesven; sa:Ska man tänka på det när det gäller pinnar till korvgrillning också?;-)
Raskesven
I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas upp de naturprodukter som det är förbjudet att
ta på annans mark: ”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller
gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller
kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till
bruk dömes för åverkan."
Alla känner väl till allemansrätten?
Grillpinnar är inte lika stora som vandringsstavar, men egentligen så får man bara använda döda trä eller grenar. Vet man vad markägaren skulle säga? Sly och sånt är de glada att bli av med, men det finns en del folk som förstör planterad växande skog.
Som till en julgran t.ex.
Men när det gäller vandringsstav; är då brottsbalken något att komma dragande med? Sunt förnuft kan och bör också användas. Dit hör inte att gå in på skogsplanteringar och hämta julgranar. Däremot tycker inte jag det gör ett sk*t om jag i exempelvis Laisdalen går in i snåren och hämtar en ungbjörk och använder som vandrarstav. Inte heller tycker jag det gör något om jag knipsar lite sly till grillpinnar.
Annat ex. Om du får tandvärk ute i buschen; följer du då brottsbalkens paragraf ordagrant och använder inte tallkåda som lindring, eller?
Raskesven