Vandringsstav

Re: Re: Re: Re: Hassel

ollefisk; sa:
Raskesven; sa:
Ska man tänka på det när det gäller pinnar till korvgrillning också?;-)

Raskesven
Från Naturvårdsverket:
I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas upp de naturprodukter som det är förbjudet att
ta på annans mark: ”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller
gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller
kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till
bruk dömes för åverkan."

Alla känner väl till allemansrätten?
Grillpinnar är inte lika stora som vandringsstavar, men egentligen så får man bara använda döda trä eller grenar. Vet man vad markägaren skulle säga? Sly och sånt är de glada att bli av med, men det finns en del folk som förstör planterad växande skog.
Som till en julgran t.ex.
Jo tack, jag känner väl till allemansrätt, allemansskyldighet, brottsbalk och Naturvårdsverket.

Men när det gäller vandringsstav; är då brottsbalken något att komma dragande med? Sunt förnuft kan och bör också användas. Dit hör inte att gå in på skogsplanteringar och hämta julgranar. Däremot tycker inte jag det gör ett sk*t om jag i exempelvis Laisdalen går in i snåren och hämtar en ungbjörk och använder som vandrarstav. Inte heller tycker jag det gör något om jag knipsar lite sly till grillpinnar.

Annat ex. Om du får tandvärk ute i buschen; följer du då brottsbalkens paragraf ordagrant och använder inte tallkåda som lindring, eller?

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Hassel

ollefisk; sa:
Från Naturvårdsverket:
I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas upp de naturprodukter som det är förbjudet att
ta på annans mark: ”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller
gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller
kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till
bruk dömes för åverkan."

Alla känner väl till allemansrätten?
Grillpinnar är inte lika stora som vandringsstavar, men egentligen så får man bara använda döda trä eller grenar. Vet man vad markägaren skulle säga? Sly och sånt är de glada att bli av med, men det finns en del folk som förstör planterad växande skog.
Som till en julgran t.ex.

Beror nog lite på var man bor hur mycket det egentligen märks. Om alla nollåttor går ut i närmaste skogsområde och tar grillpinnar, vandringsstavar och kåda kanske det inte är så bra. Men bor man i obygden som jag så kommer jag även i fortsättningen att ta grillpinnar, vandringsstavar och kåda utan att fråga om lov. Tar dock inte julgranar längre.

Fast med tanke på alla glas/kolfiber-stavar som man ser uppe på fjällen så är vi tränissar nog ett utdöende släkte :)
 
Om man inte vill tälja kan man alltid köpa bambu. Lätt, starkt och tåligt. Bör funka som vandringsstav antar jag!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hassel

Raskesven; sa:
Laisdalen går in i snåren och hämtar en ungbjörk och använder som vandrarstav.

Grejen är ju att när du hittar den där björken som är PERFEKT som vandringsstav så vet du ju inte om det är exakt den björk som markägaren spanat in till sin vandringsstav...?

När det gäller grillpinnar så svetsar man fast en U-bockad ståltråd på skallen på en gipsskruv. Den skruvar man sen fast i änden på en torr gren från marken och vips har man en grillpinne som är många gånger bättre än en smal vinglig vidja där korven ändå bara snurrar när man försöker vända den:)

(Uppfinningen är inte min)
 
En smal rak kvistfi granslana som växt långsamt på karg mark är både lätt och seg. Vandringsstaven bör vara längre än ens egen kroppslängd för att vara användbar till annat än som promenadkäpp på slätt underlag. Tjockändan skall vara nedåt för att få en behaglig pendling i staven vid gång, spetsen skall vara trubbig för att inte fastna i löst underlag. Ett hål längst upp med kort lädersnöre kan vara användbart. Gör gärna ett märke på staven som visar stövel/kängskaftens höjd. Detta är bra vid sondering av blötmarker.Staven bör vara bra putsad för att handen skall kunna glida lätt t.ex. när man dämpar påfrestningen på knäna vid nedgång i branta partier eller från större stenar. Lite linolja på staven skadar aldrig. I stenig teräng kan någon typ av förstärkning längst ned vara bra.

Min egen stav har jag använt flitigt sedan 1980. Det är en bambustav, modell vägpinne, med en mässingshylsa som skydd längst ned samt en iborrad trubbig ekspets.
 
33 mm rundstav av furu...

Jag använder mig av en 33 mm tjock rundstav i furu. Takplåt har jag fäst längst ner med hjälp av två slangklämmor för att öka slitagemotståndet.
Fördelen med en köpt rundstav ligger i dess lätthet enligt min mening. Det tar tid för färska stavar att torka.
Rundstavar säljs på alla(?) byggvaruhus.


Hasse
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hassel

nermander; sa:
När det gäller grillpinnar så svetsar man fast en U-bockad ståltråd på skallen på en gipsskruv. Den skruvar man sen fast i änden på en torr gren från marken och vips har man en grillpinne som är många gånger bättre än en smal vinglig vidja där korven ändå bara snurrar när man försöker vända den:)

(Uppfinningen är inte min)

Om man tar av grillpinnen just efter en klyka snurar inte korven när man vänder den *L*

*funderar om jag kan ta patent på min lösning. fast det är nog inte ens min egen lösning från början*
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hassel

Raskesven; sa:
Försumbar sannolikhet.

Det är precis det resomenaget som föder en massa fördomar. För det räcker med att EN markägare råkar ut för en sån grej för att ALLA som tar vandringsstavar skall få "onda ögat" på sig.

Se bara hur det skrivs i tidningarna och gapas om inskränkningar i allemansrätten så fort en ensam markägare upptäcker att en enstaka arrangör missbrukat allemansrätten.

Eller trådarna här på forumet om dasspapper i naturen. Jag är tämligen säker på att de som dumpar en liten papperstuss tänker "Det är försumbar sannolikhet att nån hittar den".

De flesta markägare skulle bli hur glada som helst om vi fick liknande lagar som i USA. Ge dem inte fler argument för sin sak...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hassel

nermander; sa:
Raskesven; sa:
Försumbar sannolikhet.

Det är precis det resomenaget som föder en massa fördomar. För det räcker med att EN markägare råkar ut för en sån grej för att ALLA som tar vandringsstavar skall få "onda ögat" på sig.
.....
Den försumbara sannolikheten rörde tagande av vandrarstav i otillgängligt område.

Och jag förstår inte vad du menar. Om en markägare "råkar ut" för en sådan grej får alla "onda ögat" på sig. Men vilka alla då? De "andra" som tar vandrarstavar? Du tycker alltså det är ok att ta vandrarstavar så länge ingen markägare "råkar ut" för nämnda grej? Alltså om det sköts snyggt, inget märks och ingen lider av det?

Eller menar du att om jag så befinner mig i Tiomilaskogen i ett snårigt område utan ens stigar, så ska inte jag kapa mig en vandrarstav, ett metspö, en kaffeslana, göra en trefot eller dylikt?

Raskesven
 
Sunt förnuft?

Raskesven; sa:
Eller menar du att om jag så befinner mig i Tiomilaskogen i ett snårigt område utan ens stigar, så ska inte jag kapa mig en vandrarstav, ett metspö, en kaffeslana, göra en trefot eller dylikt?

Raskesven

Problemet är ju att det finns för många som alltför ofta tycker att "i just det HÄR läget har JAG rätt att ...". Om det vore så att bara folk djupast in i tiomilaskogen faktiskt kapade vandringsstavar så vore det ju okej, men det blir ju inte så. Det är lite godtyckligt att säga att "så länge jag är i ödemark får jag ..." för vem bestämmer vad som är ödemark? Snart står folk på varandras gårdar och kapar björkar. :/

Man vill ju hänvisa till sunt förnuft, men det verkar saknas påfallande ofta. (Naturligtvis uttalar jag mig inte om dig personligen, du är säkert klok :)

MvH
 
Bambustav, var får man tag i sådan?

För att undvika elaka markägare och för att få en så lätt stav som möjligt tänkte jag följa ett tips att skaffa en stav i Bambu.

För att slippa åka/ringa runt till diverse trädgårdshandlare kollar jag här om någon Vet var man kan få tag på en bambustav som håller måttet. I Stockholm eller i Norrköpingstrakten.

Funderade ett tag på att norpa en väggrensmarkering, men det kanske är ännu värre än att kapa en i skogen :) Dessutom vet jag inte om de används av vägverket längre?
 
Liknande trådar

Liknande trådar